„Už víme, že
Británie z
Evropské unie (EU) skutečně odešla; z vějíře všech variant, jak může
brexit nakonec dopadnout, tedy zmizela alternativa „vše při starém“. V úvahu nepřipadá ani možnost, že po svém odchodu z EU by se
Britové – stejně jako třeba Norové – nadále účastnili všech čtyř unijních jednotných trhů, uvnitř nichž se mohou víceméně volně přesouvat zboží,
služby, kapitál a lidé.
Právě to poslední, tedy volné přesouvání lidí, bylo snad úplně tím hlavním důvodem, proč se
Britům v EU nelíbilo: nemohli tak regulovat příliv pracovníků a podnikatelů z jiných částí EU. Pozice mimo schengenský prostor jim sice umožňovala lidi na
hranicích fyzicky kontrolovat, ale pokud u daného příchozího z EU nenašli nějaký zásadní problém, museli ho pustit dovnitř.
Brusel ovšem praví, že je možné se účastnit pouze buď všech čtyř jednotných trhů zároveň, nebo žádného.
Britové tedy zřejmě opustí všechny čtyři trhy. Vějíř možností, jak
brexit skončí, zůstává i tak nepříjemně široký, nicméně realistické jsou vlastně jenom dvě základní možnosti. Můžeme je označit jako „
Kanada“ a „MFN“.
Kanadská varianta je ta nejměkčí, nejšetrnější. Předpokládá, že
Británie uzavře s EU velmi širokou dohodu o volném
obchodu – podobnou té, kterou s EU uzavřela před pár
lety Kanada. V rámci
kanadské dohody, známé pod zkratkou CETA, se na téměř 100 procent zboží prodávaného z EU do
Kanady a opačně vztahuje nulové clo.
Mohlo by se tedy zdát, že vše půjde jako na drátkách: vezme se CETA, jen se rychle dohodne, v kterých pasážích chce
Británie nebo EU udělat drobné odchylky, a do letošního Silvestra může být podepsáno.
Spojené království se ale od
Kanady zásadně liší: v jeho
vývozu hrají daleko větší roli
služby.
Britské hlavní město je totiž jedním z hlavních
světových finančních center. Finanční a další
služby pro firemní zákazníky všude po světě, a zejména v EU, tvoří téměř dvě třetiny
vývozu britské přidané hodnoty. U
Kanady je to méně než 40 procent, přičemž hlavním odběratelem těchto
služeb jsou samozřejmě
firmy ve
Spojených státech, nikoli v EU.
A tak není divu, že zatímco CETA toho v oblasti snižování překážek
obchodu se
službami moc nepřinesla, pro
Británii bude tato oblast zcela zásadní.
Británie bude přinejmenším u finančních
služeb chtít zachovat dosavadní stav, tedy
obchod jen s relativně malými komplikacemi; naopak ty země EU, které si brousí zuby na to, že se jim povede
služby dnes poskytované z
Londýna převzít do svých vlastních finančních center (Frankfurt, Lucemburk, Dublin, Amsterdam,
Paříž), se nejspíš budou snažit nenápadně budovat mezi Londýnem a EU
obchodní hráz.
A bylo by zaděláno na léta handrkování. Jako naschvál zrovna finanční
služby jsou oblastí, která je skrz naskrz prošpikovaná regulací – a právě šikovnými hrátkami s touto regulací může EU
britským finančním institucím jejich život na unijním trhu pořádně osolit. Dosáhnout
kanadské varianty s rozšířením o finanční
služby tedy rozhodně nebude žádná legrace. Pokud by se to ale povedlo, dopad
brexitu na
britskou i unijní ekonomiku by mohl být v rozsahu pouhých pár desetin procenta.
Druhou, naopak nejtvrdší možností, jak může
brexit skončit, je
varianta MFN. Za touto zkratkou z anglického „
most favoured nation“ (doslova „nejoblíbenější země“) se skrývá tabulka hodnot celních sazeb a množstevních kvót, které nahlásila daná země – v našem případě EU, tehdy ještě včetně
Británie – při posledním jednání
Světové obchodní organizace (
WTO). Každá členská země
WTO se zavázala, že své MFN hodnoty uplatní vůči všem zemím, se kterými nemá žádnou dohodu o nižších hodnotách; tedy že ke všem zemím (s nimiž nemá dohodu), se bude chovat stejně vstřícně jako ke své „nejoblíbenější zemi“ (z těch, s nimiž nemá dohodu).
Británie a EU vskutku možná žádnou dohodu o snížení cel a kvót neuzavřou – třeba proto, že to nestihnou do konce přechodného období nebo že jednání zkolabuje na otázce
obchodu s finančními
službami. Obě
ekonomiky pak budou muset proti sobě navzájem uplatnit MFN hodnoty, které ve
WTO už před časem nahlásila EU včetně
Británie jako hodnoty uplatňované vůči tomu zbytku
světa, se kterým nemá smlouvu.
Nejde o závratná čísla: například u osobních
aut, která nás v českém „autolandu“ zajímají obzvlášť, bude nově clo na dovoz do
Británie činit 10 procent. Vzájemný
obchod nicméně i tak rozhodně utrpí. Odhady mluví o tom, že růst
HDP v EU by oproti
variantě bez
brexitu byl celkově nižší zhruba o 1,5 procenta; v
Británii by
škoda byla větší, nejspíš několikanásobně. Zda
brexit nakonec sklouzne k této jednoduché, ale zatraceně drahé
variantě, se rozhodne v dalších měsících. Ledaže se celá věc bude táhnout další řadu
let.“
MNichal Skořepa
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz