(Kurzy.cz)
Koncern VW loni s novým rekordem prodejů aneb jak dopomohla jednotlivým značkám Čína
Koncern Volkswagen čtvrtý
rok v řadě prodal více než 10 mil. vozů, resp. loni se již výrazně přiblížil
další milionové hranici. Za rok 2019 totiž prodal rekordních celkem 10 974 600
automobilů, meziročně o 1,3 % více. Domácí ŠKODA se však loni stala jakousi
černou ovcí. Společně s koncernovou divizí Volkswagen komerční vozy, jako
jediné značky zaznamenaly meziroční pokles prodejů. ŠKODA nicméně stále zůstala
třetí nejprodávanější značkou skupiny.
Ke zmiňovanému rekordu koncernu výrazně napomohl prodejní úspěch v posledních měsících roku. V prosinci si dokonce našlo majitele již přes 1 mil. vozů koncernu.
Prodeje osobních vozů VW jsou nadále základním kamenem celé skupiny. Loni tvořily podíl přes 57 %, když se jich prodalo téměř 6,28 mil. (meziročně o 0,5 % více). Následuje Audi, když si majitele našlo přes 1,84 mil. vozů (+1,8 %). Bronz si udržela v koncernu zmiňovaná ŠKODA s 1,24 mil. vozy (-0,9 %).
Prodeje koncernu Volkswagen, resp. samotné značky VW v jednotlivých měsících roku 2019
Stejně jako již v roce 2018 největší procentuální meziroční navýšení prodejů docílil loni „bramborový“ SEAT, který prodal 574 tisíc vozů (+10,9 %). Výrazný nárůst 9,6 % vykázal také výrobce sportovních vozů Porsche, když zákazníka si loni našlo rekordních téměř 281 tisíc vozů. Jistě i v návaznosti na přetrvávající ekonomický růst zájem o vozy Porsche neutuchal nejen v Číně (+8 %), ale ještě výrazněji se zvýšil v Evropě (+15 %), resp. v samotném domovském Německu (+15 %).
Koncern VW a nákladní vozy
Po výrazném dvouciferném nárůstu prodejů v roce 2018 se tempo zájmu o nákladní vozy MAN zmírnilo. Tato divize loni navýšila prodeje „jen“ o 4,6 % na 142,8 tis. vozů. Vozů Scania se prodalo bez pěti set již sto tisíc, tedy meziročně o 3,1 % více. Doplnit lze v úvodu zmiňované prodeje užitkových vozů VW v objemu necelých 492 tisíc (-1,6 %).
Čína nadále hlavním trhem
Po předchozí 20 leté „automobilové rally“ čínský automobilový trh loni druhým rokem v řadě zaznamenal pokles prodejů. Nicméně jak již naznačovala prodejní čísla z jednotlivých měsíců, koncernu VW se zde až tak špatně nevedlo a spíše lze hovořit o upevnění jeho postavení. Zejména samotné značky VW.
Vůbec poprvé v historii navíc podíl prodejů osobních vozů VW v Číně (včetně Hongkongu) za celý rok překonal hranici 50 %. Prodalo se zde totiž přes 3,16 mil. vozů Volkswagen (+1,7%), což znamená téměř 50,4 % ze všech.
Druhý největší podíl prodejů v Číně lze u koncernu vysledovat u Audi. Majitele si zde v roce 2019 našlo přes 690 tisíc vozů se čtyřmi kruhy, tedy přes 37 % ze všech. Následuje Porsche, u kterého zde prodeje bezmála 87 tisíc vozů tvořily téměř 31 %.
Zatímco u výše uvedených značek byl podíl prodejů v Číně meziročně poměrně stabilní, ŠKODA v tomto ohledu zaznamenala výrazný pokles. Prodeje 282 tisíc vozů značí podíl necelých 23 %, zatímco o rok dříve ŠKODA prodala v Číně přes 27 % své celkové produkce.
Akcie Volkswagen na rezistencích
Akcie VW (preferenční i kmenové) se v návaznosti na zveřejňované údaje o prodejích jednotlivých značek drží u svých posledních maxim, resp. vlastně tedy nejvýše za téměř 2 roky. Investoři již také začínají vyhlížet hospodářské výsledky za rok 2019 a tedy i letošní dividendu. Schvalovat požitek za loňský rok se bude 7. května na valné hromadě v Berlíně, nicméně finanční podrobnosti by měly být zveřejněny 17. března. Připomenout lze, že loni se akcionáři dočkali celkem 2,42 mld. EUR - dividendy 4,80 EUR, resp. 4,86 EUR u preferenčních akcií.
Vývoj preferenčních akcií Volkswagen za posledních 5 let
Zdroj grafu: VW
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?