(Kurzy.cz)
Aerolinky Ryanair loni přepravily rekordní množství cestujících, dopomohla i Praha
Historie nízkonákladových aerolinek Ryanair, které jsou již delší dobu z hlediska počtu přepravených cestujících evropským lídrem, sahá do roku 1985. S výjimkou roku 1991, kdy zaznamenaly meziroční pokles cestujících, vykazují jinak v sektoru neobvyklý nepřetržitý každoroční nárůst přepravy. Hranici 100 mil. cestujících aerolinky Ryanair překonaly v roce 2016, loni se jejich počet přehoupl již přes 150 mil.
Po listopadu byl prosinec v druhé půlce roku pro Ryanair druhým nejslabším měsícem. Zatímco naopak loni v nejsilnějším, pro Ryanair rekordním srpnu, počet přepravených osob dosáhl 14,9 mil., v posledním měsíci roku „jen“ 11,2 mil. Přesto se v meziročním srovnání jednalo o výrazný 9 % nárůst.
Také za celý rok 2019 došlo právě k celkovému 9 % nárůstu přepravených cestujících. V absolutních číslech o více než 12 mil. na 152,4 mil., když do nárůstu také částečně promluvila loňská akvizice aerolinek Lauda.
Růst přepravy pokračoval rovněž v Praze, kde měl nejspíše
nakonec činit zhruba 2,3 mil. osob. Pro letošek zde totiž aerolinky Ryanair v návaznosti
také na oznámené 2 nové linky na řecké ostrovy zmínily, že očekávají meziroční
18 % navýšení přepravy na 2,7 mil. osob.
Aerolinky a CO2
Všeobecný nárůst letecké přepravy je obecně známým faktem. Že trend bude pokračovat nejen v následujících letech, ale i desetiletích, naznačují poměrně často navyšované odhady výrobců Boeing a Airbus týkající se budoucí globální poptávky po letadlech. Letecká přeprava tak je a bude nezanedbatelným původcem tvorby skleníkových plynů. A to i přes modernizaci nejen leteckých motorů. Dle dostupných dat z roku 2017 byla v Evropě průměrná spotřeba leteckého paliva na jednoho cestujícího 3,4 l/100 km. Oproti roku 2005 se jednalo o 24 % pokles.
Zmiňované aerolinky Ryanair uvádějí, že konkurenční společnosti produkují při svých letech přes 120 g CO2 při přepočtu na pasažéra a kilometr letu. Ryanair má být v tomto ohledu „nejekologičtější“, což ovlivňuje nízké stáří provozovaných letounů a vysoká obsazenost. Ta se až na loňský leden s 91 % pohybovala u Ryanair na minimálně 95 %. Například naposledy v prosinci letadla Ryanair nalétala 13,838 mil. km, čímž měla vyprodukovat 960 kt CO2. Na kilometr na každého přepraveného cestujícího tedy připadlo 69 g CO2. Ve srovnání s automobilem s běžným spalovacím motorem (cca 120 g CO2) obsazeným jen jednou osobou, tedy výrazně méně. Při vyšší obsazenosti vozu však již ekologičnost letecké dopravy vypadá jinak. Navíc množství nastřádaných kilometrů, a tedy množství emisí, se u každé kategorie pohybuje v jiných řádech...
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz