Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Doprava  |  08.01.2020 13:27:21

Aerolinky Ryanair loni přepravily rekordní množství cestujících, dopomohla i Praha

 

Historie nízkonákladových aerolinek Ryanair, které jsou již delší dobu z hlediska počtu přepravených cestujících evropským lídrem, sahá do roku 1985. S výjimkou roku 1991, kdy zaznamenaly meziroční pokles cestujících, vykazují jinak v sektoru neobvyklý nepřetržitý každoroční nárůst přepravy. Hranici 100 mil. cestujících aerolinky Ryanair překonaly v roce 2016, loni se jejich počet přehoupl již přes 150 mil.

Po listopadu byl prosinec v druhé půlce roku pro Ryanair druhým nejslabším měsícem. Zatímco naopak loni v nejsilnějším, pro Ryanair rekordním srpnu, počet přepravených osob dosáhl 14,9 mil., v posledním měsíci roku „jen“ 11,2 mil. Přesto se v meziročním srovnání jednalo o výrazný 9 % nárůst.  

Také za celý rok 2019 došlo právě k celkovému 9 % nárůstu přepravených cestujících. V absolutních číslech o více než 12 mil. na 152,4 mil., když do nárůstu také částečně promluvila loňská akvizice aerolinek Lauda.


Zdroj dat: Ryanair

Růst přepravy pokračoval rovněž v Praze, kde měl nejspíše nakonec činit zhruba 2,3 mil. osob. Pro letošek zde totiž aerolinky Ryanair v návaznosti také na oznámené 2 nové linky na řecké ostrovy zmínily, že očekávají meziroční 18 % navýšení přepravy na 2,7 mil. osob.  

Aerolinky a CO2

Všeobecný nárůst letecké přepravy je obecně známým faktem. Že trend bude pokračovat nejen v následujících letech, ale i desetiletích, naznačují poměrně často navyšované odhady výrobců Boeing a Airbus týkající se budoucí globální poptávky po letadlech. Letecká přeprava tak je a bude nezanedbatelným původcem tvorby skleníkových plynů. A to i přes modernizaci nejen leteckých motorů. Dle dostupných datroku 2017 byla v Evropě průměrná spotřeba leteckého paliva na jednoho cestujícího 3,4 l/100 km. Oproti roku 2005 se jednalo o 24 % pokles.

Zmiňované aerolinky Ryanair uvádějí, že konkurenční společnosti produkují při svých letech přes 120 g CO2 při přepočtu na pasažéra a kilometr letu. Ryanair má být v tomto ohledu „nejekologičtější“, což ovlivňuje nízké stáří provozovaných letounů a vysoká obsazenost. Ta se až na loňský leden s 91 % pohybovala u Ryanair na minimálně 95 %. Například naposledy v prosinci letadla Ryanair nalétala 13,838 mil. km, čímž měla vyprodukovat 960 kt CO2. Na kilometr na každého přepraveného cestujícího tedy připadlo 69 g CO2. Ve srovnání s automobilem s běžným spalovacím motorem (cca 120 g CO2) obsazeným jen jednou osobou, tedy výrazně méně. Při vyšší obsazenosti vozu však již ekologičnost letecké dopravy vypadá jinak. Navíc množství nastřádaných kilometrů, a tedy množství emisí, se u každé kategorie pohybuje v jiných řádech...

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688