Rosenberger: Kuvajtská lekce
Kuvajt se na první pohled zdá být vzorem pro řadu zemí, které by chtěly provádět reformy. Tvrdí to hlavní ekonom ACERTAS Dr. Leif Rosenberger s tím, že jde o nejdemokratičtější arabskou zemi na Blízkém východě, kde se také snaží dojednávat mír mezi znepřátelenými zeměmi. Po druhé světové válce se Kuvajt stal díky ropě jednou z nejbohatších zemí na světě. Drží totiž 6 % světových ropných rezerv, které by podle odhadů měly vydržet 86 let. Jeho zásoby zemního plynu by měly vydržet dokonce 100 let. A vláda tu podle ekonoma „má dost rozumu na to, aby 10 % vládních příjmů ukládala do fondu pro budoucí generace“.
Na slabé stránky kuvajtské ekonomiky ale poukazuje Mezinárodní měnový fond. Zmiňuje zejména její nevyváženost, závislost na ropě a plynu a tudíž velkou zranitelnost. Tyto přírodní zdroje totiž mimo jiné tvoří 90 % vládních příjmů a 92 % vývozů. K tomu se přidává „tikající demografická bomba“. Čtvrtina populace je totiž mladší 17 let a ekonomika tak bude muset v následujících 15 letech vytvořit 400 000 – 600 000 nových pracovních míst. Ropný sektor v tom podle ekonoma moc nepomůže, protože využívá hlavně reálný kapitál a ne práci.
Kuvajtská vláda uzavřela se společností implicitní sociální kontrakt, který sebou nese rozsáhlý státní sektor financovaný příjmy z ropy. Ten ale utlačuje sektor soukromý, který je jedním z nejméně konkurenčních na světě. Například podle Světové banky jde o jednu ze zemí, kde se nejhůře podniká. Soukromé společnosti si pak mimo jiné stěžují i na to, že nemohou zaměstnávat ty, kteří vystudovali místní školy, protože nemají dostatečné vzdělání a dovednosti.
Vláda na vzniklé problémy reagovala Novou kuvajtskou vizí, která měla zvýšit odolnost ekonomiky a omezit veřejný sektor. Významnou roli by v jejím naplňování měl hrát systém vzdělávání. Ten doposud fungoval na principu „nauč se nazpaměť a pak to papouškuj“. Studenti se naopak musí naučit přemýšlet o tom, co se učí. Učitelé by pak měli omezit rozsah probírané látky, ale motivovat studenty k tomu, aby jí lépe porozuměli. To i pomocí větší spolupráce. Cílem je naučit studenty kritickému a kreativnímu přemýšlení namísto memorování faktů. K tomu by mělo sloužit i to, že sociální sítě přestanou být považovány za nepřítele, ale budou využívány jejich přednosti.
Zdroj: Economonitor
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři