Aby elektromobily dávaly smysl…
Minulý týden jsme tu věnovali dvěma solárním společnostem a nyní bych v obnovitelném duchu rád pokračoval s odbočkou k elektromobilům. Jejich název totiž možná trochu mate – budí automaticky dojem oné energetické čistoty, o kterou bychom se měli snažit. Nicméně elektromobily si můžeme rozdělit do několika hypotetických podskupin: Uhlomobily, jádromobily, plynomobily a obnomobily. Jde samozřejmě o abstrakci, která má jen ukázat například na to, že pokud v nějaké zemi dominují uhelné elektrárny, přínos masivního rozšíření elektromobilů může být dosti sporný (ale viz samotný konec článku). Opak pak platí v zemích, kde jsou pro výrobu elektrické energie používány zdroje čisté.
Z uvedeného pohledu by tedy bylo ideální, pokud bychom směřovali k nákladově přijatelným obnomobilům. Podívejme se v této souvislosti na následující obrázky. První z nich je z reportu Sunpower z roku 2018 a ukazuje vývoj týkající se globálních kapacit obnovitelných zdrojů. Červeně je jejich podíl na nově instalované kapacitě. Další dvě křivky ukazují podíl na globální kapacitě a výrobě elektrické energie.
Ve světě samozřejmě existují velké rozdíly a následující graf od Eurostatu ukazuje, kde dávají elektromobily největší smysl v Evropě. Je zřejmé, že zejména na severu či v Rakousku. Stranou ale samozřejmě nechávám diskusi o tom, jak moc přínosné jsou plynomobily, či jádromobily – zejména u nich je podle mne diskuse složitější kvůli tématům, jako je uskladnění jaderného paliva, či náklad výroby.
Obnovitelný chleba se bude lámat zejména v Číně. Ta má velký tah na budování těchto kapacit a také na elektromobilitu. Pokud má ale ve svých projekcích pravdu americká EIA, bude v této zemi statisticky v roce 2050 každý druhý elektromobil uhlomobilem (nyní jsou to asi tři ze čtyř). Podle těchto projekcí sice bude docházet k masivnímu rozvoji obnovitelných kapacit (zejména větrných elektráren). Nicméně výroba v uhelných elektrárnách bude klesat jen mírně – jejich podíl se tak sníží ze současných více než 70 %, na oněch cca 50 %.
S elektromobily to tedy není emisně tak plně jednoduché. Nebo možná ano: Studie EU, která odhadovala energetickou a emisní náročnost v roce 2020, tvrdí, že i kdyby v té době byla elektřina generována jen z ropy, stále budou mít tyto ropomobily asi o třetinu nižší celkové emise než vozy s tradičními spalovacími motory. Je to možná kontraintuitivní, ale ve studii se píše, že pro tradiční vozy je třeba 26 MJ na to, aby se palivo dostalo k vozu a pak 142 MJ na to, aby ujel 100 km. U ropomobilu to je 74 MJ (na výrobu a „dopravu“ paliva) a pak 38 MJ na ujetí 100 km.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun