Dluhopisy vydávají i úspěšní světoví giganti
Vlastní emise dluhopisů nejsou doménou jen start-upů nebo
firem v nesnázích. Na vlastní rozvoj si takto půjčují i tak celosvětově úspěšné
firmy, jako je Apple či Porsche. Obě společnosti se tak připojily k řadě
dalších podniků, které dluhopisy reagují na prudký pokles úrokových sazeb a
silnou poptávku investorů.
Americký počítačový gigant Apple si půjčil přes 163 miliard
korun například na zpětný odkup svých akcií, výplatu dividend či akvizice.
K vydání dluhopisů došlo přitom v době, kdy měl v hotovosti a dalších
vysoce likvidních aktivech přes 50 miliard dolarů.
Jejich krok je přitom velmi pochopitelný. Úroky jsou na mimořádně
nízké úrovni, a to zejména u dluhopisů s delší dobou splatnosti. Malé i velké
firmy toho využívají a lze předpokládat, že takto nastavený trend bude
pokračovat.
U německé automobilky Porsche se dokonce jedná o první
„zelenou“ emisi vydanou přímo výrobcem aut. Firma hodlá peníze vynaložit na
financování svého prvního plně elektrického sportovního vozu Taycan. Vydala
proto dluhopisy celkem za bezmála 26 miliard korun. Firma nabídla dluhopisy se
splatností pět, sedm a deset let a také s pevnou i proměnlivou úrokovou sazbou.
Podle vyjádření firmy mělo zájem o dluhopisy mimo jiné i přes
sto institucionálních investorů, jako jsou banky, penzijní fondy či pojišťovny.
Svoje historicky první dluhopisy vydala také americká
dopravní a mobilní společnost Uber Technologies. Přibližně 45 miliard korun použije
k financování vlastní činnosti a do příprav vstupu na burzu, ke kterému by
mělo dojít v příštím roce. Podle Uberu přitom zájem o dluhopisy výrazně předčil
nabídku. To byl také důvod, proč se původní plánovaná emise 1,5 miliardy dolarů
navýšila na přibližně 2 miliardy. Dluhopisy byly se splatností pěti let a
výnosem 7,5 procenta nebo osmileté s osmi procentním výnosem.
Případ Uberu je modelovou situací, kdy investoři půjčí
peníze i firmě, která je zadlužená. Sází na to, že hodnota společnosti či
podnikatelského záměru je vyšší, než aktuální dluh.
Dluhopisy s vysokým výnosem si loni získaly popularitu i u
dalších technologických firem, které chtěly získat v krátké době poměrně
velký kapitál. Například společnost WeWork prodala dluhopisy za 15,8 miliardy
korun, nebo Netflix za 33,8 miliardy korun.
Přes občasné zmínky o tom, jak je dluhopisový trh nestabilní
a rizikový, tyto a další příklady jasně dokazují, že důvěra v dluhopisy
dlouhodobě posiluje a že se zmíněných cenných papírů nebojí ani významní
světoví hráči. Tento fakt přitom neplatí jen pro globální byznys. Na oblibě
dluhopisy získávají i v Česku, a to především u drobných investorů. Mezi
ně se přitom poměrně často počítají i lidé, kteří s obchodováním
s cennými papíry nemají zkušenosti. Na místě je samozřejmě opatrnost,
protože žádný finanční instrument není bez rizika. Dluhopisy jsou přitom
příležitostí nejen, jak zhodnotit volné finanční prostředky, ale také zajistit
rozvoj firem. Je to často jednodušší a rychlejší cesta, jak získat peníze na
nákup vybavení, pozemků nebo na jiné podnikatelské záměry.
Ing. Jiří Mesároš
Má více než desetileté zkušenosti z burzy a doma má diplom z Vysoké školy finanční a správní obor bankovnictví. V roce 2015 spoluzaložil inzertní portál Dluhopisy.cz, který pomáhá malým a středním podnikům s financováním a drobným investorům se zhodnocováním úspor, a dodnes jej provozuje.
Dluhopisy.cz
Je společnost provozující největší a nejstarší inzertní portál s korporátními dluhopisy v Česku. Na něm propojuje emitenty z řad malých a středních firem, jimž také nabízí administrativní pomoc při přípravě emise, a drobné investory, kteří chtějí zhodnotit své úspory. Za téměř pět let své existence už takto pomohla více než stovce firem najít tisíce investorů.
Více na https://dluhopisy.cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři