Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Akcie v ČR  |  04.10.2019 14:15:56

Česká pošta nezachytila trendy internetu. Měla by rušit pobočky, ne listonoše a zrušit nesmysly jako prodej losů


Jednodušší a rychlejší fungování nebo vyšší spolehlivost doručování. To si Česká pošta slibuje od snižování pracovních míst o 7000.  Jaká je budoucnost poštovních služeb?

Česká pošta skončila loni poprvé ve ztrátě, byť letos by to mělo být lepší, několik desítek milionů v plusu. Ještě na konci 90. let ovšem měla zisk přes miliardu korun. Pak na ní ale dopadl vývoj informačních technologií. Místo korespondenčních lístků jsme začali používat e-maily. On-line komunikace nahlodala celý obchodní a provozní model České pošty.

Pošta nezachytila trendy, které internet přinesl a které jí mohly prospívat. Například on-line obchody, e-shopy, větší objem balíkové přepravy a zásilek. Nedokázala to zužitkovat, což je určitá chyba na straně managmentu. Celý podnik je třeba ozdravit.

Nemělo by se to ale dít na úkor poštovních doručovatelů. Ti totiž za problémy nemohou. Už teď je jich málo a jsou špatně placení. Pošta by měla přikročit k jiným krokům. Jedním z nich by mohlo být rušení poboček.

Máme snad jednu z nejhustších sítí kamenných poboček na světě. Hlavně v malých obcích by mohly poštovní služby více provozovat prodejci potravin nebo suvenýrů, v rámci programu Pošta Partner. Tak to už funguje v několika západních zemích. Je to něco na způsob partnerského byznysu.

Právě pobočky pošt na malých obcích jsou ale dnes často i středobodem společenského života. Při rušení by tak mohl nastat problém. Nepřejí si to politici ani na krajských nebo celostátních úrovních. Cítí, že by se to mohlo obrátit proti nim.

Je třeba posoudit, jestli ztráta stojí za to, abychom provozovali společenská místa setkání v jednotlivých obcích zvaná pošty, nebo raději upřednostníme zefektivnění chodu organizace.

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Hlavní ekonom, CZECH FUND


Premiér Andreje Babiš tvrdí, že Česká pošta má být od roku 2021 zisková a nabídnout moderní služby bez redukce poboček. Zároveň sníží počet míst o 7 tisíc. Protože největší státní podnik dosud nedokázal zajistit bezpečné fungování datových schránek, které jsou v provozu od roku 2009, ani vyřešit personální problémy, obávám se, že dnes představené plány jsou jen pokračováním marketingové kampaně vlády. Základem správného fungování pošty pro občany musí být zkvalitnění stávajících základních služeb a opuštění nesmyslných konceptů.

 

S generálním ředitelem Knapem, který se zúčastnil dnešní tiskové konference spolu s premiérem Babišem a ministrem vnitra Janem Hamáčkem, jsem měl možnost situaci i plány několikrát probírat osobně, ale i na jednání sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kterému předsedám. To, že má Česká pošta vážné problémy si její vedení uvědomuje delší dobu a snaží se je adresovat. Českou poštu zároveň nepřiměřeně zatěžuje vysoká fluktuace zaměstnanců, což dnes uvedl i ředitel Knap. Tu výrazně umocňuje chronické přetěžování zaměstnanců nesmyslnými úkony a osobními plány, do nichž patří prodej losů, nabízení finančních služeb nebo distribuce reklamních letáků, na což jsme upozornili již na začátku roku 2018 v souvislosti s výběrovým řízením na generálního ředitele České pošty

 

Jednou z příležitostí, jak služby pošty zkvalitnit, byl projekt Pošta partner, který měl umožnit provozování poboček obcemi nebo soukromými subjekty. Tím by mohla být zachovaná síť poboček. Bohužel přísná pravidla programu a pouhých 14 tisíc korun měsíčně za měsíční provoz se ukázaly jako nedostatečná motivace. Diskutuji proto s manažery projektu Pošta partner i se starosty o nedostatcích stávajícího nastavení a věřím, že koncepční změny jsou již v pohybu. Na zasedání sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj v Kyjově jsme tento týden přijali usnesení, které vyzývá Českou poštu, aby v projektu řešil zajištění zástupnosti například v případě nemoci úředníka Pošta Partner, ale i valorizaci odměny, neboť v tuto chvíli dodatečné náklady nesou stále obce, které se rozhodly do programu vstoupit.

 

Prioritami tak zůstávají na jedné straně výrazná zlepšení stávajících služeb, rozšíření služeb v oblasti doručování a zvyšování kvality Czech pointů, ale zároveň dodržování zákonných pauz zaměstnanců a ukončení provozu nesmyslných činností. To je základ, od kterého by se měla Česká pošta odrazit, aby se mohla plně věnovat digitalizaci a technologické modernizaci, která umožní efektivnější fungování doručovacích služeb očekávaných občany. Samoobslužné poštovní automaty jsou jedním, nikoliv však jediným řešením. Za uvedených podmínek bude následně možné postupné snižování počtu zaměstnanců provázené přechodem na automatizaci a robotizaci.

 

Jakub Dušánek

Mediální odbor Pirátské strany

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688