ČR si polepšila v Indexu byrokracie oproti minulému roku
Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo hostem tiskové konference k Indexu byrokracie, který od roku 2017 vyhlašuje Liberální institut ve spolupráci se slovenským think tankem INESS.
Za Ministerstvo průmyslu a obchodu vystoupil ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Pavel Vinkler, který považuje tento výpočet za vhodný doplněk k hodnocení byrokracie v podnikání prováděným veřejnou správou: „Jedná se o jednoduchý mikroekonomický model, za nímž si může každý jednoduše představit konkrétní firmu“. Modelovou firmou je totiž průměrná malá česká firma vyrábějící kovová posuvná vrata, zaměstnávající 4 zaměstnance, jejíž roční obrat je do 100 000 EUR a je plátcem DPH.
V minulém roce strávila taková firma 233 hodin papírováním a plněním dalších byrokratických povinností. „Jedná se o zlepšení o 7 hodin vůči loňskému roku." dodává Pavel Peterka, analytik Centra ekonomických a tržních analýz, který se na výpočtu Indexu byrokracie podílí. Česká firma nyní vynaloží na účely byrokracie a papírování 226 hodin. Hodnocení probíhalo ve 4 zemích, přičemž ČR se umístila na 2. místě za vítězným Slovenskem (221). Hůře dopadla Litva (244) a Španělsko (363).
Zástupce MPO představil současné aktivity ministerstva, kterými jsou živnostenský balíček obsahující 10 konkrétních záměrů, které usnadní život malým a středním podnikatelům. „Vlajkovou lodí MPO je živnostenský zákon, proto jsme v zájmu snížení byrokracie v minulých letech například zrušili místní příslušnost živnostenských úřadů. Podnikatel tak můžeIndex byrokracie 2019 využít kterýkoliv živnostenský úřad v ČR“, upřesňuje Pavel Vinkler. Jednotlivá opatření byla představena na společné tiskové konferenci MPO a MF v srpnu tohoto roku a jsou dostupná na webových stránkách www.zivnostensky-balicek.cz. Opatření jsou již nyní realizována a jejich implementace bude ukončena do roku 2021, což se týká například připravované rekodifikace stavebního práva.
Vláda schválila v červenci tříletou strategii snižování zátěže podnikání do roku 2022. Změny by se měly dotknout až 133 povinností. Důležitou roli hrají digitální projekty, které jsou souhrnně popsány ve vládním dokumentu Digitální Česko.
Zástupce MPO v závěru dodal „Snižování administrativní zátěže pro podnikatele zůstává nadále prioritou. Zaměřujeme pozornost na malé a střední podniky a na živnostenský zákon, který ale nezpůsobuje příliš vysokou zátěž“. Byl zmíněn portál pro podnikatele Businessinfo.cz, jehož nová podoba by měla být spuštěna na začátku příštího roku.
Další informace k činnosti a výsledkům Indexu byrokracie jsou dostupné pod tímto odkazem https://libinst.cz/indexbyrokracie/.
Galerie
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory