Menší, odbornější, sehraná aneb Jaká by měla být úspěšná správní rada
Správní rada se značnou měrou podílí na fungování
podniku a v konečném úspěchu firmy může hrát podstatnou roli. Proto by
tento orgán neměl fungovat jako pouhá trafika pro bývalé manažery, výkonné
ředitele a další vyšší pozice, kam si chodí sednout za odměnu za své dlouholeté
služby společnosti. Dnešní svět byznysu si žádá aktivní, profesionální správní
rady, jejichž členové neberou své zapojení jen jako vedlejšák. Odborníci se
shodují, že členové úspěšné správní rady by se této své funkci měli věnovat
minimálně 350 hodin ročně. Jak by dnes úspěšná správní rada měla vypadat?
Na začátku působení každé firmy si její vedení
musí ujasnit, jaký bude používat typ systému vnitřní správy. České obchodní
společnosti si dle aktuálního znění zákona mohou v tomto ohledu zvolit
mezi takzvaným dualistickým a monistickým modelem. Zatímco v dualistickém
systému si firmy tvoří představenstvo a dozorčí radu, v monistickém
systému je vytvořena kombinace správní rady a statutárního ředitele.
Status člena správní rady: žádný vedlejšák, ale
seriózní job
Správní rada vytyčuje
základní zaměření obchodního vedení společnosti, podílí se na strategickém
směřování podniku, řeší klíčové finanční a personální otázky firmy a zároveň
také dohlíží na správné řízení podniku a plnění jednotlivých cílů firmy tak,
jak byly stanoveny v krátkodobé či střednědobé strategii. Je tudíž více
než záhodno, aby jejími členy byly vysoce kompetentní osoby. Chce-li firma
prosperovat, rozhodně nemůže budovat svou správní do podoby „trafiky“ pro
vysloužilé členy vedení, kteří si do ní chodí „sednout“ za odměnu za své
dlouholeté služby. „Dnešní svět byznysu si žádá aktivní, profesionální
správní rady, jejichž členové neberou své zapojení jen jako nějaký vedlejšák, ale
jako plnohodnotné zaměstnání. Pokud není člen správní rady ochoten věnovat své
funkci alespoň 350 až 400 hodin ročně, neměl by ji vůbec zastávat,“ míní
Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům a rovněž pomáhá svým
klientům vytvářet funkční správní rady.
Sehraný tým odborníků
Vzhledem k tomu, jak podstatná je funkce
správní rady k úspěšnému fungování společnosti, její členové by měli být
vybíráni s ohledem na své odborné znalosti, zkušenosti, vlastnosti
i dovednosti. „Člen úspěšné správní rady by měl být v prvé řadě dokonale
odborně znalý v oblasti byznysu, oddaný své práci, měl by plně rozumět
poslání firmy, jejímu předmětu podnikání i trhu, do něhož daná společnost
patří. Velmi žádanými vlastnostmi jsou přirozená zvídavost, vysoká míra
sebekontroly či rozvážnost. Zároveň by měl být inovativní a týmový hráč, měl by
umět skvěle naslouchat a ptát se na ty správné otázky. V neposlední řadě
by měl mít výborný cit pro strategii, neměl by se obávat jakýchkoliv výzev a
měl by umět vycítit příležitosti,“ shrnuje Jiří Jemelka. Jako celek by
úspěšná správní rada měla být sehraná a jednotliví členové by se měli
nejen doplňovat v odborných znalostech a kompetencích, ale ideálně by
k sobě měli pasovat i lidsky.
Zapojení externích profesionálů přináší řadu
benefitů
Co se počtu členů týče, neurčí-li si firma ve
svých stanovách jinak, mívají správní rady členy tři. Stanovy tento počet mohou
upravit, výsledné číslo by však vždy mělo být dělitelné třemi. Odborníci ovšem
příliš početnou správní radu nedoporučují, neboť to může brzdit efektivitu
orgánu. Cílem by tak měl být menší pečlivě vybraný tým. Pokud firmy jen obtížně
shánějí ideální kandidáty do svých správních rad mezi vlastním personálem,
neměly by váhat s oslovením odborníků. Zkušení konzultanti pomohou obsadit
správní radu externisty s potřebnou kvalifikací i dovednostmi, navíc se
eliminují možné problémy, které by mohly nastat při překrývání rolí ve vedení
společnosti v případě, kdy by ve správní radě zasedal člen exekutivního vedení
společnosti. „Práce s externími profesionály, kteří nejsou
s firmou blízce provázáni, přináší prospěšný nadhled zvenčí a objektivitu.
S novými lidmi získá vaše firma nové zkušenosti, odborné znalosti
z mnoha oborů, jedinečné know-how či nové sítě kontaktů,“ dodává Jiří
Jemelka.
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?