Co ovlivňuje pracovní výkon? 6 tipů, podle kterých je dobré se řídit…
Víte, že je velmi pravděpodobné, že v práci strávíte cca čtvrtinu svého života? V horším případě je to ještě o něco více. Co vše může váš pracovní výkon ovlivnit? Výkon zaměstnanců v práci ovlivňuje nejen povaha samotného člověka, ale také vliv pracovního prostředí. Podle odborníků je důležité jak se nadřízení chovají k zaměstnanci, jakou má pracovní náplň, jakou má míru rozhodovacích pravomocí a volnosti.
Rovněž je důležitá příjemná teplota vzduchu v kanceláři, uspořádání prostoru na pracovišti a jeho osvětlení. Stále více zaměstnavatelů začíná zjišťovat, že prostředí, v němž zaměstnanci pracují, je jedním z klíčových prvků ovlivňujícím jejich psychickou pohodu a výkon, což má velký vliv vedoucí ke zvýšení efektivity pracovníků.
Jaké faktory nejvíce ovlivňují zaměstnanecké prostředí?
Na to se nedá jednoznačně odpovědět, jedná se totiž o souhru více faktorů. Jedná se o věci, které se týkají hluku v pracovním prostředí, teploty nebo vzduchu, který dýcháme. Rovněž je důležité uspořádání prostoru a jeho vybavení. V následujících bodech si veškeré podstatné prvky rozebereme detailněji. Dozvíte se, co je třeba dělat pro to, aby se zaměstnanec cítil příjemně a komfortně. Rozepíši vám konkrétní body, kterými lze zvýšit pracovní výkon zaměstnanců.
Co se týče pracovního prostředí, záleží na tom, o jakém
prostoru se bavíme. Zda se jedná o výrobní halu nebo kancelář. Ve výrobním
prostředí hraje velkou roli osvětlení. Zaměstnanci by měli na práci dobře vidět
a neměla by jim být zima. Také platí, že pokud se jedná o práci u výroby,
kterou pracovníci vykonávají monotónně pořád dokola, tak by měly být všechny věci,
jež potřebují ke své práci, pokud možno co nejvíc po ruce. Naopak pro
kancelářskou práci, která vyžaduje soustředění a klid bude nejlepší klidné
harmonické prostředí, jež bude tyto podmínky splňovat.
Jsou otevřené kanceláře bez stěn, tzv. open space pořád v kurzu?
Mnoho firem se snažilo vytvářet pro své zaměstnance open
space prostředí. Jedná se o otevřené kanceláře bez stěn. Tento trend byl
především ekonomickou záležitostí, tyto prostory byly logicky méně nákladné.
Druhá stránka věci byla ta, že se firmy snažily o formu spolupráce mezi
odděleními či jednotlivci. Někde tato strategie velmi dobře funguje, jsou však
profese, kde je vyžadováno dostatek pracovního prostoru a klid.
Co tedy nejvíce ovlivňuje pracovní výkony?
Každá společnost cílí na maximalizaci zisku. Firmy jsou
složené z nejrůznějších částí, tou nejdůležitější pro správné a efektivní
fungování businessu je člověk. Ten je však na rozdíl od jiných výrobních
faktorů, např. investičního majetku a materiálu, nepředvídatelný. Lidský
pracovní výkon nelze s žádnou jistotou předpovědět či vědecky určit.
V psychologii a sociologii se proto touto problematikou zabývají, a
odborníci dospěli k dlouholetých poznatkům, pozorování a úvahám. Pojďme se na
ně podívat…
1) Sladění osobního a pracovního života
Ty nejlepší pracovní výkony může podávat jen ten, komu se
podaří dobře sladit osobní a pracovní život. Firmy, které umožňují zaměstnancům
pracovat na dálku díky bezpečnému sdílení dat a dalším užitečným nástrojům, dávají
prostor zaměstnancům, jež plní úkoly stejně efektivně z kanceláře, z domova
nebo třeba ze zahraničí, kde tráví dovolenou.
2) Pochvala a vzájemná komunikace
Zaměstnanci se cítí dobře, když jsou pochváleni. Představte
si situaci, kdy pracovník podá nadprůměrný pracovní výkon a třeba zachrání celý
důležitý projekt. Pokud to nadřízený vezme jako naprostou samozřejmost, je to
demotivující. V prostředí, kde si šéf dobře všímá všeho, co pro firmu děláte, a
nebojí se vás pochválit, nemá pracovník problém vynaložit nějaké úsilí navíc. Ve
všech mezilidských vztazích, ať už pracovních či soukromých je dobře fungující komunikace
alfou a omegou. Je jedno jaký využijete nástroj, zda se bude jednat o aplikace
pro zasílání zpráv, videohovory nebo diskuzní skupiny.
3) Vzdělání a osobní rozvoj zaměstnanců
Osvědčeným způsobem pro motivaci zaměstnanců je možnost se vzdělávat
a profesně růst. Pro mnoho lidí je to jednou z podstatných věcí, proč
zůstávají ve svém zaměstnání. Není nic horšího, než stagnující pracovní pozice
bez možnosti kariérního postupu či růstu finančního ohodnocení. Pokud bude mít
pracovník možnost dále se rozvíjet a růst, bude mít větší snahu vydat ze sebe
každý den to nejlepší.
4) Přestávky, práce ve stoje a v sedě
Každý zaměstnanec potřebuje mít v práci pauzy. Pokud má
12 hodinovou směnu a může se během ní jen třikrát vzdálit na pár minut na oběd či
toaletu, určitě nebude tak dobře výkonný a soustředěný na práci. Oblíbená je organizace
pracovního času, kdy má zaměstnanec každých 25 minut krátkou přestávku. Po
čtyřech těchto sekvencích následuje delší pauza. Není dobré celou směnu stát, ale
ani sedět, pokud to jde, měly by se pozice střídat.
5) Osvětlení a hlučné prostředí
Každý jsme individuální, někdo zvládne pracovat
v otevřené kanceláři plné telefonujících spolupracovníků úplně bez
problémů, druhý vyžaduje naprosté ticho. Podle průzkumů je však efektivní
hudba na pracovišti, netýká se to však kreativních činností, které vyžadují
naprostý klid. Na produktivitu práce má velký vliv denní světlo, zvláště
v zimních měsících jej nebývá mnoho, a tak je nutné jej dodávat
s pomocí dobře navrženého osvětlení.
6) Čerstvý vzduch a zeleň na pracovišti
Chcete-li se při práci dobře koncentrovat, určitě je nutné místnost, kde pracujete, pravidelně a intenzivně větrat. Pobyt ve špatně větraných místnostech výrazně snižuje naši schopnost soustředit se a má negativní vliv na naší energii. Tím, že budete do místnosti pouštět čerstvý vzduch, tak se k vám dostane dostatek kyslíku a váš mozek bude lépe fungovat. To podpoříte ještě více tím, že se v kanceláři obklopíte rostlinami. Rostliny místnost více zútulní a vy tak budete mnohem kreativnější než v pouhém strohém a obyčejném pracovním prostředí.
Autorka: Ing. Romana Hubáčková, garantka rekvalifikačního kurzu Personalistika, který probíhá v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a dalších 15 městech po celé ČR. Můžete si přečíst i 304 recenzí kurzu.
https://orangeacademy.cz/kurzy-personalistiky/rekvalifikacni-kurz-personalistika
Editorka: Zuzana Klímová
Orange Academy
Orange Academy se zabývá výukou rekvalifikačních kurzů a školení v oblasti účetnictví, mzdového účetnictví, personalistiky a marketingu. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®. Od roku 1990 absolvovalo kurzy více než 20 000 účastníků ve 34 městech po celé ČR.
Více na https://orangeacademy.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Vyhledání plátců DPH podle jejich identifikačního čísla (IČO)
- Vyhledávání podle IČO - hledat IČO
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Nabídky práce podle cz regionů
- Volná pracovní místa MPSV - hledání volných míst
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Co ovlivňuje pracovní výkon? 6 tipů, podle kterých je dobré se řídit…
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla