Patria (Patria Finance)
Investice  |  13.06.2019 10:58:24

Proč se z ekonomiky stal systém „vítěz bere vše“?

„V roce 1980 představila švédská skupina Abba svou píseň The Winner Takes It All. V ten samý rok nastal obrat ve vývoji ekonomické nerovnosti. Od této chvíle šlo totiž více než 100 % růstu celkových příjmů směrem k 10 % nejbohatších domácností a neuvěřitelné dvě třetiny růstu příjmů šly k 1 % nejbohatších. Spodních 90 % naopak čelilo poklesu příjmů.“ Uvádějí to The New York Times na základě práce zesnulého profesora Alana B. Kruegera, který působil na Princeton University.

Proč se z ekonomiky stal systém „The Winner Takes It All“, neboli vítěz bere vše? Podle Kruegera to hodně vysvětluje fakt, jak funguje hudební průmysl. Ekonomii podnikatelských superhvězd se už na konci devatenáctého století věnoval Alfred Marshall. Podle něj hrál rozhodující roli telegraf, který umožnil podnikatelským géniům aplikovat jejich um a dovednosti na geograficky širší oblasti a kontinenty. Jinak řečeno, nové technologie rozšířily trh a to umožnilo tvorbu mimořádných příjmů.

Jako příklad odvětví, kde tento efekt působí jen velmi omezeně, považoval Marshall paradoxně hudební průmysl. Počet lidí, kteří mohou slyšet zpěváka či zpěvačku, byl totiž podle něj omezený, tudíž nebylo možno využít popsaného efektu rostoucího trhu bez ohledu na kvalitu zpěvu. Tím se ale dostáváme k druhé podmínce pro generování mimořádných příjmů – nenahraditelnost. Jinak řečeno, každá superhvězda musí mít svůj vlastní styl, své osobité dovednosti.

Do hudebního průmyslu následně dorazila možnost záznamu a nahrávek a dostavil se onen technologický efekt rozšiřování trhu. V roce 2017 tak 0,1 % nejlepších hudebních umělců prodalo více než polovinu alb, u stahovaných děl je to podobné. Jenže se stala ještě jedna věc. Díky internetu a digitálním nahrávkám je možné písně lehce kopírovat a příjmy z prodeje hudby tak ve srovnání s devadesátými léty prudce klesly. Hlavním zdrojem příjmů se stala koncertní turné.

U jednotlivých písní a umělců funguje kvůli vysoké nabídce efekt vysoké popularity, kdy jen malý počet písní představuje většinu tržeb. Podobně to funguje třeba s nejoblíbenějšími videi na YouTube – i za nimi se stahují uživatelé díky tomu, že již jsou populární. Celý proces tak živí sám sebe. Otázkou nyní je, jak jsou tyto efekty relevantní pro celou ekonomiku.

Krueger tvrdil, že americká ekonomika skutečně jde stejným směrem jako hudební průmysl. Důkazem je zmíněný posun v rozdělení příjmů, který je podle ekonoma dán stejnými principy – technologiemi umožňujícími rozšíření trhu. Ti nejbohatší Američané totiž podnikají v technologiích, financích či masovém prodeji. Tedy v odvětvích, která jsou nejjednodušší rozšiřovat. K tomu se přidává efekt superhvězd – firmy jako Google, Apple či Amazon využívají inovace a úspory z rozsahu, přitahují ty nejlepší zaměstnance, kterým mohou dávat nejvyšší platy a podřadnější činnosti outsourcují. Změny jsou ale patrné i jinde. Velké nemocnice polykají ty menší, letecké společnosti konsolidují trh.

Krueger na závěr dodává, že celý proces je tažen nabídkou a poptávkou, ale zasahují do něj i politická rozhodnutí. Například ve státech, kde došlo ke zvednutí minimální mzdy, nastalo snížení příjmové nerovnosti a zvedly se příjmy nejchudších rodin.

Zdroj: The New York Times


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá 12:24  USD/JPY překonalo všechna maxima od roku 2023 InstaForex (InstaForex)
Pá 11:05  Bitcoin se zastavil a hledá směr další cesty InstaForex (InstaForex)
Pá 10:56  USA: Slabší HDP, ale hlavně vyšší inflace Research (Česká spořitelna)
Pá 10:48  Jarní mrazy a měnová politika Research (Česká spořitelna)

Přečtěte si také:

05.12.2022Vítězem VCTS 11/2022 je Vermont Store u Prašné brány v Praze VISA Czech Top Shop (VISA Czech Top Shop)
21.04.202110 důvodů, proč si Češi rekordně berou hypotéky Lukáš Kovanda, Ph.D. (Trinity Bank)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688