Podání finančnímu úřadu je třeba činit správně
Jakékoliv podání, tj. úkon osoby zúčastněné na správě daní směřující vůči správci daně, je nutné na finanční úřad učinit v souladu s požadavky zákonné úpravy. V opačném případě je vadné podání způsobilé daňovému subjektu přivodit závažné negativní důsledky, a to v podobě finanční sankce za nepodání daňového tvrzení, prohlášení plátce DPH za nespolehlivého nebo v extrémních případech i stanovením daňové povinnosti podle pomůcek správce daně.
Podání je vadné, pokud trpí nedostatky, kvůli kterým správce daně klasifikuje podání jako neúplné, nesrozumitelné nebo neurčité. Nedostatky podání musí být natolik intenzivní, že z důvodu jejich existence, není podání způsobilé vyvolat předpokládané účinky pro správu daní, daňové řízení nelze provést nebo v něm pokračovat.
Neúplné podání
Podání se považuje za úplné pouze tehdy, když obsahuje všechny základní náležitosti stanovené daňovým řádem, a to konkrétně, kdo podání činí, čeho se týká a co se navrhuje. Vadou může být absence údaje o tom, čeho se daňový subjekt domáhá nebo situace, kdy z podání není možné dovodit, o jaké práva či povinnosti podatele jde. Na druhé straně, k vadám nepatří zřejmé chyby v podání např. v psaní nebo počítaní, pokud nezpůsobují nesrozumitelnost samotného podání.
Nesrozumitelným je z obsahového hlediska podání, u něhož nelze z důvodu způsobu vyjádření podatele dovodit, jestli obsahuje klíčové náležitostí podání, případně které z náležitostí jsou v něm uvedeny. Nesrozumitelným může být také podání učiněné nevhodnou formou, a to např. v nesprávném jazyce, v nečitelném formátu datové zprávy, na nevhodném nosiči apod.
Neurčité podání
Podání, jehož náležitosti nejsou z obsahového hlediska vyjádřeny přesně, což má za následek vnitřní rozpor podání, se považuje za neurčité podání. V případě, že v podání existuje logický rozpor mezi uvedenými údaji, vzniká stav právní nejistoty, který musí být bezodkladně odstraněn, jinak by v dalším řízení nemuselo být postupováno v souladu s vůlí podatele. Omyl, kterého se podatel při uvádění údajů dopustí, nemá z hlediska posuzování podání právní význam. Relevantní je pouze to, co daňový subjekt jasným a srozumitelným způsobem v podání uvedl, a to bez ohledu na to, zda konal v omylu, či nikoli.
Neúčinné podání nevyvolává žádné právní účinky a správce daně na něj pohlíží tak, jakoby nebylo učiněno vůbec. S časovým odstupem tak může správce daně daňový subjekt překvapit výzvou k podání daňového tvrzení, ačkoliv ten podání na finanční úřad řádně a včas učinil. Výzva se sebou v mnohých případech nese pokutu za opožděné tvrzení daně či pokuty za pozdní podání kontrolního hlášení. Měla by obsahovat poučení, jakým způsobem je potřebné opravu provést, tj. stručný procesní návod k tomu, jak mohou být vady zahojeny a poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad.
V případě, kdy daňový subjekt učiní podání, které má vady, pro které není podání způsobilé k projednání nebo vady, pro které nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve dle daňového řádu správce daně toho, kdo podání učinil, aby označené vady ve stanovené lhůtě odstranil. Pokud daňový subjekt podání ve stanovené lhůtě dle pokynů správce daně opraví, hledí se na podání, jako by bylo učiněno řádně a včas, tj. za okamžik podání je považován původní den podání. Pokud vady podání nebudou odstraněny ve lhůtě ve výzvě podateli určené, podání se marným uplynutím lhůty stává neúčinným. Opětovné podání (bez daných vad) učiněné po lhůtě stanovené správcem daně se považuje za nové, zcela samostatné podání učiněné dnem, kdy bylo podání daňovým subjektem předloženo. V takovém případě se nejedná o zhojení vad podání.
Daňový řád ustanovuje speciální pravidlo pro vadu, která spočívá pouze v tom, že podání bylo učiněno jinak než elektronicky, ačkoliv mělo být daňovým subjektem učiněné elektronickou formou. Ve vymezených případech se na učiněné podání hledí jako na podání bez vady. Uvedené pravidlo platí pouze pro dané typy podání, u nichž tuto skutečnost správce daně předem zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. K těmto podáním patří například:
- Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti kromě výjimky stanovené zákonem o daních z příjmů,
- Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob,
- Přiznání k dani z příjmů právnických osob,
- Přiznání k dani z přidané hodnoty (pouze podané neplátcem a podání učiněná identifikovanou osobou),
- Přiznání k dani silniční,
- Přihláška k registraci pro fyzické osoby,
- Přihláška k registraci pro právnické osoby,
- Přihláška k registraci k DPH,
- Oznámení o změně registračních údajů,
- Žádost o zrušení registrace.
Článek vykresluje některé z problematických situací, které mohou v souvislosti s neúčinným podáním daňového tvrzení v praxi nastat. Pokud je v zájmu daňového subjektu zmírňovat riziko neúčinného podání daňového tvrzení a předcházet těmto situacím, měl by zvýšenou pozornost věnovat archivaci potvrzení o podání daňového tvrzení jako důkazního prostředku. V souladu s daňovým řádem je daňový subjekt oprávněn také požádat správce daně o potvrzení podání učiněného písemně či datovou zprávou, nebo využívat daňovou informační schránku a její prostřednictvím aktivně monitorovat přijetí jednotlivých písemností správcem daně, jako i jejich zpracování.
Soňa Hanigovská & Jan Tahal
Bc. Jan Tahal
Asistent daňového poradce senior
jan.tahal@fucik.cz
Jan se pohybuje v oblasti daní více než 18 let. Specializuje se na správu daní, zejména na daňové schránky společností, a daně z příjmu fyzických osob.
Fučík & Partneři
Od roku 1995 působíme na poli daňového poradenství a auditu. Svým klientům nabízíme mnohaleté zkušenosti podnikového poradenství. Pořádáme vzdělávací semináře na témata z daňového prostředí. Účastníme se odborných konferencí a diskuzí. A dále se specializujeme na řízení lidských zdrojů a outsourcing mzdového a finančního účetnictví. Poskytujeme komplexní poradenské služby v oblasti auditu, daní, podnikového poradenství, účetnictví, personálního poradenství včetně mzdového účetnictví a transakčního poradenství. Naším cílem je spokojenost našich klientů.
Děláme to, co nás baví, dělejte to také a starosti s účetnictvím a daněmi nechte na nás!
Více informací na: http://www.fucik.cz/
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select