Přebytek veřejných financí ČR za rok 2018 je druhý nejvyšší v historii
V minulém roce dosáhla Česká republika druhého nejvyššího přebytku veřejných financí v historii, zadlužení kleslo na úroveň před hospodářskou krizí.
V loňském roce dosáhla Česká republika přebytku veřejných financí ve výši 47,4 mld. Kč. Jedná se o druhý nejvyšší přebytek zaznamenaný v dostupném, mezinárodně srovnatelném vyjádření. Nejlepšího výsledku dosáhly veřejné finance v roce 2017, kdy hospodaření skončilo rekordním přebytkem ve výši 79,1 mld. Kč (1,6 % hrubého domácího produktu). Na přebytku loňského roku se kladně podílely všechny hlavní celky veřejných financí (subsektory). Dluh poklesl o 14,5 mld. Kč na 1 735,1 mld. Kč (32,7 % hrubého domácího produktu).
Za nižším přebytkem stála více než dvojnásobná (10,1 %) dynamika růstu výdajů vládních institucí oproti roku 2017, přičemž příjmy ve stejném období zrychlily o 8,1 %.
Daňové příjmy včetně příspěvků na sociální a zdravotní pojištění meziročně vzrostly o 7,4 %. S největší dynamikou i příspěvkem se zvýšil výnos ze zdanění práce (o 10,6 %), v jehož rámci příjmy daně z příjmů fyzických osob rostly o téměř 14 % a příspěvky na sociální a zdravotní pojištění vzrostly bezmála o 10 %. V dynamice těchto daní se projevil jak nárůst průměrné mzdy, tažený ekonomickou konjunkturou a zvýšením minimální včetně zaručené mzdy, tak růst zaměstnanosti. Daň z přidané hodnoty, značně posílená v roce 2017 kontrolním hlášením a elektronickou evidencí tržeb, zvolnila svůj růst na 5,4 %, stejně jako výdaje na konečnou spotřebu. Ve vývoji spotřebních daní se promítl pokles výnosu daně z tabákových výrobků o 1,6 %, který se v hotovostním pokladním plnění státního rozpočtu projevil až letos. Výnosy ze zdanění spotřeby doplnily trojnásobně vyšší příjmy z prodeje emisních povolenek. S téměř totožným akruálním výnosem jako v roce 2017 odráží daň z příjmů právnických osob rostoucí podíl náhrad zaměstnancům na HDP a rovněž mírně zpomalující dynamiku ekonomiky.
Rekordní růst výdajů byl zapříčiněn investičními výdaji, které meziročně vzrostly o 27,7 %, tvořenými téměř ze 70 % investicemi financovanými z národních zdrojů. Investice spolufinancované fondy Evropské unie meziročně vzrostly o cca 57 %. V oblasti běžných výdajů rostly o náhrady zaměstnancům (12,7 %), tažené platy v regionálním školství, navýšenými tarifů ve zdravotnictví a ve státní správě. Výdaje na sociální dávky se zvýšily o 5,2 %, z toho téměř o 20 mld. Kč dávky důchodového pojištění. U úrokových nákladů došlo k nárůstu o 6,1 %. Také ostatní běžné výdaje na zboží a služby rostly poměrně dynamicky (9,7 %).
Bližší informace o vývoji hospodaření sektoru vládních informací budou uveřejněny dne 9. dubna v Makroekonomické predikci České republiky a následně v Konvergenčním programu České republiky.
Slovníček
Český statistický úřad zasílá za ČR Evropské komisi (Eurostatu) tzv. notifikaci vládního deficitu a dluhu (nařízení Rady (ES) č. 479/2009 v aktuálním znění), a to vždy před 1. dubnem a říjnem běžného roku. Po odeslání může během 2–3 týdenního období Eurostat nařídit provedení změn, shledal-li metodické nedostatky. Závěrečným aktem je vydání zprávy Eurostatu k aktuální notifikaci a zveřejnění finálních dat. V případě zjištěných závažných nedostatků, které členský stát neodstraní, mohou být výsledky příslušné země zveřejněny ze strany Eurostatu s tzv. výhradou.
Údaje jsou zpracovány v souladu s pravidly Evropského systému národních a regionálních účtů 2010 (ESA 2010), daných nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013, které upravuje systém a metodiku sestavení účtů a program předávání údajů. V rámci notifikace se předávají data za sektor vládních institucí.
Sektor vládních institucí je mezinárodně harmonizován a jeho složení je průběžně aktualizováno Českým statistickým úřadem v Registru ekonomických subjektů. V ČR dle ESA 2010 zahrnuje:
- ústřední vládní instituce (státní rozpočet, státní fondy, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, příspěvkové organizace, vybrané finanční instituce jako ČEB, EGAP, ČMZRB a další instituce - např. SŽDC, PGRLF),
- místní vládní instituce (obce, kraje, jejich příspěvkové organizace, veřejné nemocnice a další jednotky) a
- fondy sociálního zabezpečení (zdravotní pojišťovny).
Saldo sektoru vládních institucí je rozdílem mezi celkovými příjmy a celkovými výdaji, které jsou zaznamenány na akruální bázi v souladu s metodikou ESA 2010. Akruální báze zaznamenává operace v období, ke kterému ekonomicky příslušejí, pracuje s pohledávkami a závazky bez ohledu na peněžní tok s nimi spojený či zda vůbec peněžní tok generují.
Dluh sektoru vládních institucí je vyjádřen jako celkový hrubý dluh v nominální hodnotě koncem daného roku. Dluh je konsolidovaný, tj. z celkové výše je vyloučen dluh navzájem držený různými institucemi sektoru vládních institucí.
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | -12,4 | -3 | -3,2 | -4,2 | -3,1 | -3,6 | -5,5 | -6,4 | -6,9 | -2,4 | -3 | -2,2 | -0,7 | -2 | -5,5 | -4,2 | -2,7 | -3,9 | -1,2 | -2,1 | -0,6 | 0,7 | 1,6 | 0,9 |
Dluh | 13,7 | 11,6 | 12,3 | 14 | 15,3 | 17 | 22,8 | 25,9 | 28,3 | 28,5 | 27,9 | 27,7 | 27,5 | 28,3 | 33,6 | 37,4 | 39,8 | 44,5 | 44,9 | 42,2 | 40 | 36,8 | 34,7 | 32,7 |
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?