Petr Hanisch (AliaWeb)
Plzeň  |  25.08.1998 10:19:52

Komentář k výsledkům hospodaření ŠKODA a.s. za rok 1997

Komentář k výsledkům hospodaření ŠKODA a.s. za rok 1997




Mateřská společnost ŠKODA a.s. vstupovala do konsolidace za rok 1997 s daňovým ziskem ve výši 3 mil. , ale vzhledem k velkému objemu daňově neuznatelných nákladů vykázala účetní ztrátu ve výši -4 223 mil. . Do výsledků ŠKODA a.s. byly promítnuty zejména opravné položky na finanční investice - k těm vkladům do dceřiných a přidružených společností, kde došlo k výraznému snížení vlastního jmění (týkalo se to celkem 16 společností). Celkem byly u mateřské společnosti vytvořeny opravné položky na 28,8 % objemu finančních investic.

Dále byly vytvořeny značné opravné položky na pohledávky, které představovaly celkem 38,9 % celkového objemu pohledávek mateřské společnosti. Mezi největší patřily opravné položky v celkové hodnotě 651 mil. na vnitroskupinové půjčky, dále opravné položky na vnitroskupinové pohledávky z obchodního styku v celkové výši 303 mil. a na pohledávky největších externích dlužníků, mezi něž patří Aprior , s nímž probíhá soudní řízení o navrácení převedených, ale nezaplacených bytů ve výši 254 mil. . Celkem za 79 mil. byly vytvořeny opravné položky na pohledávky za podniky v konkurzním řízení (např. Pragoinvest, Kreditní banka Plzeň). Mateřská společnost vytvořila rezervy na opravy do provozních nákladů (29 mil. ) i rezervy na kurzové ztráty ve finančních nákladech (135 mil. ). Byly vytvořeny rezervy na případná rizika z obchodního podnikání - na záruky poskytnuté společnostem uvnitř kapitálového společenství ŠKODA, které mají nízké či záporné vlastní jmění a na pasivní soudní spory v celkové výši 758 mil. .

Bez zaúčtovaných rezerv a opravných položek do provozních a finančních nákladů by ŠKODA a.s. dosáhla v provozním i celkovém hospodářském výsledku kladné hodnoty ( zisk ) ve všech třech posledních letech, ve kterých byla vykázána účetní ztráta. Dosažené výsledky byly ovlivněny i vysokými nákladovými úroky, které se v roce 1997 zvedly více než o třetinu , kurzovými ztrátami a odpisem obtížně vymahatelných pohledávek.

Hospodářské výsledky mateřské společnosti ŠKODA a.s.

[tis. Kč]

1995

1996

1997

1997/1996

Výnosy celkem

2 226 301

1 705 210

1 931 632

113,3 %

Provozní hospodářský výsledek

-48 742

51 685

-1 062 273

x

z toho náklady: tvorba rezerv

0

60 000

77 900

129,8 %

tvorba opravných položek

235 737

251 652

1 444 183

669,7 %

Provozní hosp. výsl. před tvorbou rez. a opr. polož.

186 995

363 337

459 810

126,6 %

Hospodářský výsledek z finančních operací

-173 424

-258 523

-3 087 367

1 194,2 %

z toho náklady: tvorba rezerv

0

6 623

784 420

11 843,9 %

tvorba opravných položek

222 440

281 504

1 996 408

709,2 %

nákladové úroky

269 012

307 952

418 179

 

 

135,8 %

Finanční hosp. výsl. před tvorbou rez. a opr. polož.

49 016

29 604

-306 539

x

Hospodářský výsledek před zdaněním

-291 074

-221 658

-4 199 590

1 894,6 %

Hosp. výsl. před tvorbou rezerv a oprav. položek

+749 251

+378 121

+103 321

27,3 %

Vybrané údaje z rozvahy mateřské společnosti ŠKODA a.s.

[tis. Kč]

1995

1996

1997

1997/1996

Aktiva

15 594 537

15 346 713

14 450 036

94,2 %

Vlastní jmění

11 555 327

11 356 776

7 471 866

65,8 %

Pohledávky před opravnými položkami

2 506 123

2 834 789

4 482 294

158,1 %

Závazky bez obligací

1 662 576

1 083 456

1 164 858

107,5 %

Saldo pohl. před oprav. pol. a závaz. bez obligací

843 547

1 751 333

3 317 436

189,4 %

Saldo pohl. po oprav. pol. a závazků bez obligací

603 390

1 436 559

1 654 461

115,2 %

Obligace

1 000 000

1 000 000

2 700 000

270,0 %

Bankovní úvěry

1 247 595

1 658 007

2 010 462

121,3 %

Poznámka: V obligacích k 31. 12. 1997 jsou dluhopisy emitované v roce 1993 (splatné v 1/1998) a nová emise dluhopisů z 11.12.1997 ve výši 1 700 mil. .

Vysoký stav pohledávek za odběrateli (před tvorbou opravných položek téměř 4,5 miliardy ), u nichž je z celkového objemu pohledávek z obchodního styku 92,1 % po lhůtě splatnosti, přičemž více než polovinu tvoří pohledávky starší než 1 rok, způsobuje v mateřské společnosti ŠKODA a.s. druhotnou platební neschopnost provázenou nedostatkem finančních zdrojů na pokrytí splatných závazků a následně i nárůst potřeby bankovních úvěrů. Pohledávky vzrostly o 1 648 mil. (tj. o 58,1 %), zatímco závazky se zvýšily pouze o 81 mil. (tj. o 7,5 %). Velkou měrou k tomu přispěla dodávka pro jaderné elektrárny na Ukrajině. Nedostatek volných zdrojů je řešen vzájemnými přímými i vícenásobnými zápočty pohledávek a závazků, odprodej zprostředkovatelským firmám nepřinesl přes vyšší náklady výrazné snížení pohledávek. Standardním výpočtem průměrné doby inkasa pohledávek (pohledávky/tržby/365) dojdeme k 812 dnům při použití hodnoty pohledávek před korekcemi, případně ke 495 dnům po korekci opravnými položkami. Proti neplatičům vede jen společnost ŠKODA a.s. 11,5 tisíce aktivních soudních sporů, při nichž je vymáháno 1,8 mld. .

Rovněž finanční podpora některých dceřiných a přidružených společností, které měly nedostatek volného kapitálu uvnitř společenství ŠKODA způsobovaly přímé zhoršení finanční situace mateřské společnosti a řetězově i ostatních společností ve skupině. Situaci zhoršovala krizová situace ve světě i ve státě, doprovázená restriktivní měnovou politikou, nervozitou v bankovním sektoru a vládními “balíčky” opatření. Přímým důsledkem těchto opatření byla investiční moratoria ve státním sektoru, která spolu s vyšší inflací - zdražováním vstupů do výroby, všeobecným nedostatkem finančních zdrojů a nižší poptávkou po strojírenských výrobcích - působila negativně na výši hospodářských výsledků řady společností ŠKODA.

Vedení mateřské společnosti ŠKODA a.s., v jejíž vrcholových orgánech jsou dlouhodobě zastoupeni představitelé největších tuzemských bankovních ústavů, začalo již v závěru roku 1997 realizovat nápravná opatření ke zlepšení hospodaření s cílem zabezpečit tvorbu zisku a dosáhnout obratu v ekonomickém vývoji jednotlivých společností kapitálového společenství ŠKODA. Opatření spočívají v přísné kontrole a výrazné úspoře nákladů, odprodeji nepotřebných aktiv, restrukturalizaci méně výkonných společností, utlumení neziskových oborů, stálé inovaci výrobků, zvyšování obchodních aktivit a optimalizaci stavu zaměstnanců, rychlému náběhu nových výrob, komplexní restrukturalizaci výroby v jaderném strojírenství, dynamickém růstu produktivity

Vedení ŠKODA a.s. hodlá zajistit potřebné finanční zdroje i odprodejem svých nepotřebných majetkových podílů (celých nebo jejich částí) v některých společnostech - k 1. 8. 1998 byl již uskutečněn prodej nového závodu na výrobu hliníkových nápojových obalů, u něhož nebyla dosažena předpokládaná míra efektivnosti, některé neperspektivní společnosti jsou likvidovány. Kromě započaté restrukturalizace bankovních úvěrů a výpomocí, která je dojednávána s úvěrujícími bankovními ústavy, hodlá ŠKODA a.s. získat potřebný kapitál i pomocí připravovaného syndikovaného úvěru. Cílem je snížit úvěrové zatížení o cca 3 miliardy korun jen ve ŠKODA a.s. a stoprocentních společnostech.

Na finanční situaci společnosti ŠKODA a.s., která se zhoršila v průběhu roku 1997 a upozornila na ni ve své zprávě pro akcionáře ŠKODA a.s. i auditorská společnost ERNST & YOUNG, ačkoli vydaný výrok je bez výhrady, se pracuje tak, že bude zvládnuta.

Konsolidační celek kapitálového společenství ŠKODA obsahoval v roce 1997 souhrn výsledků 41 tuzemských i zahraničních dceřiných společností, jejichž výsledky byly zahrnuty plně (mezi nimi byla i ŠKODA LIAZ a.s., u níž ŠKODA a.s. vlastní jen 49,42 %, ale uplatňuje rozhodující vliv) a 4 společnosti byly do celku započteny metodou ekvivalence. Prostřednictvím tří z konsolidovaných společností vstoupilo do konsolidačního celku kapitálového společenství i 19 vnukovských společností konsolidovaných plnou metodou.

Průměrný přepočtený počet zaměstnanců konsolidačního celku v roce 1997 dosáhl 24 247 osob. Ve srovnání s rokem 1993, kdy ve ŠKODA a.s. začínala restrukturalizace, se jejich počet zvýšil o 3 000 osob v souvislosti se zakládáním nových společností nebo majetkovou účastí ŠKODA a. s. v jiných tuzemských i zahraničních společnostech. Přestože se tyto společnosti potýkaly s řadou problémů od plánování po realizaci produkce, měly vážné potíže s financováním i s přezaměstnaností, produktivita práce z přidané hodnoty na zaměstnance po konsolidaci meziročně mírně vzrostla a dosáhla hodnoty 351 086 na zaměstnance.

V roce 1997 byl dosažen v kapitálovém společenství ŠKODA celkový nekonsolidovaný objem tržeb za vlastní výrobky, služby a zboží ve výši 37 368 mil. , což je o 3 046 mil. (8,9 %) více než v roce 1996. Přitom celá třetina této hodnoty byla dosažena tržbami za nové nebo inovované výrobky. Z uvedeného celkového objemu bylo vyvezeno do zahraničí 45,4 %, což představuje 16 973 mil. , tj. o 20,4 % více než v roce 1996, za který byl ŠKODA a.s. udělen titul “Exportér roku”. Tato opatření u nových výrobků a exportní sítě ŠKODA stála mnoho finančních prostředků, ale pro rozvoj ŠKODA a.s. byla naprosto rozhodující.

Do konsolidovaných výsledků roku 1996 byly poprvé zahrnuty hospodářské výsledky dceřiných společností Umformtechnik ERFURT v SRN, konsolidované výsledky LIAZu (plnou metodou) a konsolidované výsledky skupiny TATRA (metodou ekvivalence). Všechny tyto společnosti byly silně ztrátové (Umformtechnik -434 mil. , LIAZ -476 mil. , TATRA -1 048 mil. ). Do výsledků konsolidace za rok 1997 kromě těchto společností byly plně zahrnuty dceřiné společnosti JINMA-TURBINE v Číně a ELECTRIC TRANSIT v USA, a dále v roce 1997 zpětně odkoupené ztrátové společnosti se zahraniční účastí ŠKODA ENERGO (dříve 34,12 % přidružená spol. Brown & Root) a ŠKODA MACHINE TOOL (dříve 49 % podíl ŠKODA a.s., nyní 98 %). Byl odprodán podíl na společnosti GEISTRANSPORT, několik společností vstoupilo do likvidace.

Nejvýraznější ztráty z těchto společností byly v roce 1997 zaznamenány ve ŠKODA LIAZ (-953 mil. ), Umformtechnik (-145 mil. ) a ELECTRIC TRANSIT (-107 mil. ), zatímco TATRA a.s. i obě zpětně odkoupené společnosti vykázaly zisk (skupina TATRA 65 mil. , MACHINE TOOL 23 mil. a ENERGO 10 mil. ).

Hospodářské výsledky kapitálového společenství ŠKODA - konsolidované údaje

[tis. Kč]

1995

1996

1997

1997/1996

Výnosy celkem

22 476 699

29 037 541

31 178 195

107,4 %

z toho: tržby za prodej vl.výr., služeb a zboží

18 606 561

23 514 888

23 418 750

99,6 %

Provozní hospodářský výsledek

329 361

-1 235 597

-1 788 193

144,7 %

z toho náklady: tvorba rezerv

266 281

722 673

959 366

132,8 %

tvorba opravných položek

510 183

1 041 291

2 436 438

234,0 %

Provozní hosp. výsl. před tvorbou rez. a opr. polož.

1 105 825

528 367

1 607 611

304,3 %

Hospodářský výsledek z finančních operací

-412 048

-1 055 549

-2 427 958

230,0 %

z toho náklady: tvorba rezerv

25 937

39 499

954 585

2 416,7 %

tvorba opravných položek

69 335

92 336

96 048

104,0 %

nákladové úroky

423 244

952 150

1 292 688

135,8 %

Finanční hosp. výsl. před tvorbou rez. a opr. polož.

-316 776

-923 714

-1 377 325

149,1 %

Hospodářský výsledek před zdaněním

-166 310

-2 061 925

-3 506 991

2 416,7 %

170,1 %

Hosp. výsl. před tvorbou rezerv a oprav. položek

705 426

-166 126

939 446

x

Dosažený provozní hospodářský výsledek kapitálového společenství ŠKODA byl ve všech třech sledovaných letech při zohlednění zaúčtovaných rezerv a opravných položek kladný. Dosažená historicky nejvyšší celková účetní ztráta byla zejména výsledkem nutnosti vytvořit rezervy a opravné položky na možná rizika podnikání. Významný negativní vliv na hospodaření měl i nárůst úroků z provozních úvěrů, které vzrostly za uplynulé 2 roky na více než trojnásobek, dále kurzové ztráty a odpis nedobytných pohledávek.

Účetní ztrátu vykázala v roce 1997 téměř polovina plně konsolidovaných společností ŠKODA.

Vybrané doplňující údaje kapitálového společenství ŠKODA

[tis. Kč]

1995

1996

1997

1997/1996

Výroba zboží

11 919 296

22 474 087

24 331 192

108,3 %

Prodej (tržby za vlastní výrobky, služby

a zboží před vyloučením vzájemných vztahů)

26 745 834

34 322 482

37 367 776

108,9 %

Export

5 086 152

14 102 902

16 972 647

120,3 %

Přidaná hodnota (konsolidované údaje)

5 114 778

8 364 864

8 512 775

101,8 %

Průměrný přep. počet zaměstnanců [osoby]

18 662

23 854

24 247

101,6 %

Produktivita práce z přid. hodn. v na zam.

274 086

350 675

351 086

100,1 %

Vybrané údaje z rozvahy kapitálového společenství ŠKODA - konsolidované údaje

[tis. Kč]

1995

1996

1997

1997/1996

Aktiva celkem

25 660 786

31 213 018

37 534 086

120,3 %

Hmotný investiční majetek

9 081 625

13 470 431

14 146 123

105,0 %

Zásoby celkem

8 003 723

8 396 843

10 140 820

120,8 %

Dlouhodobé pohledávky

647 721

621 784

301 178

48,4 %

Krátkodobé pohledávky

4 864 572

5 572 553

8 582 502

154,0 %

Vlastní jmění

11 569 028

10 022 183

6 488 088

64,7 %

Dlouhodobé závazky

1 770 821

2 410 271

4 763 900

197,6 %

z toho: emitované dluhopisy

1 000 000

1 000 000

2 700 000

270,0 %

Krátkodobé závazky

7 663 206

6 457 616

9 009 260

139,5 %

Saldo pohl. po oprav. pol. a závaz. bez obligací

-2 921 734

-1 683 550

-2 189 480

130,0 %

Bankovní úvěry

3 904 206

9 254 535

12 897 723

139,4 %

Poznámka: Do dlouhodobých závazků r. 1997 se promítly dluhopisy emitované mateřskou společností ŠKODA a.s. v roce 1993 (splatné v 1/1998) a nová emise dluhopisů z 11.12.1997 ve výši 1 700 mil. .

Velký objem pohledávek za odběrateli (po vytvoření opravných položek do nákladů téměř ve všech společnostech konsolidovaného celku jen za rok 1997 v celkové výši přes 3,1 mld. před konsolidací), které dosáhly téměř 8,9 mld. po konsolidaci (před ní 14,1 mld. ), a jejichž meziroční nárůst byl 2,7 mld. (tj. 43,4 %), vyvolává obrovský nárůst potřeby náhradních zdrojů financování. Závazky bez obligací se zvýšily o 3,2 mld. (tj. o 40,6 %). V celkovém objemu závazků bylo zahrnuto okolo 3 mld. předem přijatých záloh na rozpracované obchodní případy, takže výsledné saldo pohledávek po odečtení opravných položek a závazků bez obligací a přijatých záloh by bylo kladné, ale problém nezaplacených vyfakturovaných dodávek tím není vyřešen a dále se řeší. Nedostatek finančních prostředků je zejména uvnitř holdingu řešen vzájemnými zápočty pohledávek a závazků a prováděná nápravná opatření se zaměřují na pravidelné snižování pohledávek s podporou významné osobní zainteresovanosti manažerů jednotlivých společností, ale situaci, kdy jen kapitálové společenství ŠKODA úvěruje své neplatící odběratele desítkami miliard , již nelze vyřešit pouze na úrovni podniků, ale je třeba, aby došlo k ozdravění změnou koncepce celé české ekonomiky.

V 1. pololetí 1998 byl již zaznamenán obrat v hospodaření, když v holdingu ŠKODA (mateřská společnost a 100 % dceřiné společnosti) se podařilo vytvořit nekonsolidovaný zisk před zdaněním ve výši 345 mil. . Z ostatních dceřiných a přidružených společností ve ztrátě zůstávají dceřiné a přidružené společnosti ŠKODA LIAZ (-130 mil. ), Umformtechnik (-95 mil. ), JINMA-TURBINE (-17 mil. ) a ELECTRIC TRANSIT (-10 mil. ). Za celé kapitálové společenství byl tak v 1. pololetí 1998 vykázán předběžný nekonsolidovaný zisk ve výši 91 mil. .

Ze 100 % dceřiných společností vykázalo ztrátu pouze 5 společností, z toho ve 4 společnostech probíhají sanační opatření na vyrovnání ztrát ve druhém pololetí tohoto roku, další dceřiná společnost (TABÁKOVÉ STROJE - CAN, nový závod na výrobu nápojových plechových obalů) byla k 1.8.1998 prodána.

V celoroku předpokládáme vytvoření zisku na úrovni cca 1 mld. , což je naprosto reálné. Po restrukturalizaci úvěrů a snížení úvěrového zatížení o cca 3 mld. předpokládáme podstatné zlepšení finančních toků.

Podnik má výsledky na světové konkurenceschopné úrovni, má trhy, dynamiku růstu výroby zboží, prodeje a exportu, což zajišťuje dobrou úroveň postavení do dalšího období.

 

   

Ing. Lubomír Soudek

   

předseda představenstva a

   

generální ředitel

ŠKODA a.s.

Hospodářské výsledky TATRA, a.s. a konsolidované hospodářské výsledky za skupinu TATRA

(mil. )

1993

1994

1995

1996

1997

Zisk/Ztráta TATRA, a.s.

-2 258

-737

-270

-625

92

Zisk/Ztráta TATRA skupina

x

x

-775

-1 048

65

Výroba nákladních automobilů (ks)

2 951

1 358

1 837

1 804

2 592

Prodej nákladních automobilů (ks)

4 069

1 849

2 048

1 803

2 531

Tržby a výnosy TATRA a.s.

5 998

4 456

5 714

4 317

8 929

Tržby a výnosy TATRA skupina

x

x

4 627

5 018

10 152

Počet zaměstnanců TATRA a.s.

9 718

8 075

3 820

3 815

4 065

Počet zaměstnanců TATRA skupina

9 718

8 075

7 470

7 454

7 665

Základní informace z valné hromady TATRA a.s., konané dne 21. srpna 1998 v Kopřivnici


Hospodaření roku 1997

Po předchozích pěti letech ztrát dosáhla skupina TATRA konsolidovaného zisku 65 mil. , při tržbách 10,152 mld. . Mateřská společnost TATRA, a.s. (výroba nákladních automobilů) pak zisku 92 mil. , při tržbách 8,929 mld. . V porovnání s rokem 1996 došlo k výraznému obratu při tvorbě provozního hospodářského výsledku, kdy provozní ztrátu 698 mil. vystřídal v roce 1997 provozní zisk 589 mil. . Radikálně se také podařilo zvýšit produktivitu práce z přidané hodnoty na jednoho zaměstnance, která se zvýšila ze 115 tis. Kč v roce 1996 na 339 tis. Kč v roce 1997.

Obchod

Za rok 1997 bylo prodáno celkem 2 531 automobilů (výroba činila 2 592 automobilů). Jednoznačně pozitivně se na těchto počtech projevil kontrakt vozidel LIWA pro Spojené arabské emiráty, kam bylo v roce 1997 dodáno 817 vozidel v hodnotě přes 4 mld. . Oproti roku 1996 stoupl prodej vozidel o 40 %.

Technický úsek

V oblasti civilních vozidel byly homologovány a zaváděny do výroby typy TERRNo a Jamal s cílem nahradit řady T 815 , T 815- 2 a Euro II do října 1999. Společně s modernizací např. Kabiny, motoru, pérování bude tento přechod znamenat výraznou unifikaci a snížení počtu dílů. V oblasti vojenských (speciálních) vozidel byly postaveny prototypy a akviziční vozidla v provedení 4x4 a 6x6 jako náhrada letitých T 815. Pokračoval vývoj tankového tahače a vyprošťovacího vozidla AV 20, Oba tyto speciály už mají velice úspěšně za sebou tendrové porovnávací zkoušky. Na základě rozhodnutí představenstva byl ukončen další vývoj osobního vozu T700.

Personální oblast

K 31. prosinci 1997 bylo ve skupině TATRA zaměstnáno 7 655 pracovníků (letos by měl být dosažen stav 6 592 pracovníků, z toho 2 960 v mateřské společnosti). Po personálních změnách ve vedení v letošním červenci byla podstatně (o 1/4) zredukována organizační struktura.

Informatika

V roce 1997 bylo rozhodnuto o zavedení nového informačního systému Baan. V současné době probíhá jeho náběh do oblasti nákupu a části výroby. Do konce roku 1999 by měl být zaveden v celé společnosti. Baan má přinést další výrazné zvýšení produktivity, podstatné snížená zásob v nákupu, nedokončené výrobě a hotových výrobcích. Zkrátí se i dodací čas vozidel zákazníkům atd.

Hlavní cíle další činnosti

Stěžejním bodem je vyřešení zadluženosti z let 19911992 a společnost finančně restrukturalizovat. S tím souvisí plynulé profinancování výroby. Podstatně zvýšit obchodní aktivitu, využít připravované proexportní podpory vlády, systematicky hodnotit obchodní síť. Případné oddlužení rychle využít k obchodní expanzi. Pokračovat ve snižování režijních nákladů - snížit energetickou náročnost výroby, materiálové náklady, zásoby. Zlepšovat nákupní politiku v oblasti ceny, kvality. Zvýšit unifikaci dílů. Zeštíhlením organizace a snižováním mzdových nákladů, které i nadále budou vázány na růstu přidané hodnoty, zvyšovat produktivitu práce. Pokračovat v zakládání společných podniků (Rusko, Brazílie, Uzbekistán - v Indii již od července letošního roku funguje TATRA Udyog).

 

Informace z valné hromady společnosti ŠKODA LIAZ a.s.

Na valné hromadě společnosti, která se uskutečnila dne 17. 08. 1998 od 15:00 hodin v Mnichově Hradišti, byla oznámena ztráta za uplynulý rok ve výši 787,3 mil. . Tato účetní ztráta byla způsobena zejména skutečností, že vedení společnosti ve spolupráci s mezinárodní auditorskou firmou Ernst & Young vytvořilo opravné položky a rezervy v celkovém objemu 925,1 mil. s cílem předejít v příštích obdobích dalším možným ztrátám. Skutečnost, že kumulovaná ztráta přesáhla hodnotu 1,32 mld. se bude v nejbližší době řešit mimořádná valná hromada.

Současně byl na této valné hromadě projednány a schváleny návrhy na změnu obchodního jména na TRUCK INTERNATIONAL a.s. a změnu stanov.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Plzeň:

07.09.1999  PŘEDBĚŽNÁ INFORMACE RM-SPoř.č.: I –173/1999 Ing. Jaroslav Šírek (RM-Systém a.s.)
18.08.1999  Prazdroj prodává pivovar Ing. Čestmír Němec (ČEKIA, a.s.)
02.07.1999  PŘEDBĚŽNÁ INFORMACE RM-S Poř.č.: I –128/1999 Petr Hanisch (AliaWeb)
05.05.1999  PŘEDBĚŽNÁ INFORMACE RM-S Poř.č.: I –86/1999 Ing. Jaroslav Šírek (RM-Systém a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688