Němečtí pojišťovací zprostředkovatelé pod regulatorním tlakem
Němečtí pojišťovací zprostředkovatelé se v současné době stále ještě vyrovnávají s implementací směrnice 2016/97/EU o distribuci pojištění (IDD), obecného nařízení 2016/679/EU o ochraně osobních údajů (GDPR) a dalších nových právních předpisů. Ukazuje se, že opatření regulátorů a finančního dohledu se ne vždy setkávají s jejich souhlasem. Zprostředkovatelé jsou pod značným tlakem, neboť jim mnohdy chybí především nezbytná doba na implementaci.
Karsten Allesch, výkonný ředitel Německého svazu makléřů, soudí, že v důsledku regulace se významně snižují návštěvy klientů, a tím klesá rovněž rozsah poradenství. Nerentabilní, ale nezbytné obchody, jako je např. zprostředkování pojištění léčebných výloh v zahraničí, musejí být pojišťovacími zprostředkovateli de facto odmítány, protože neslibují žádný zisk. Naproti tomu bude dobře situovaným klientům, u nichž poradce spatřuje potenciál, nadále poskytováno podrobné poradenství. Ale mimo zůstanou méně dobře situovaní spoluobčané, poměrně široká skupina obyvatelstva, která bude v rostoucí míře vylučována z dobrého poradenství, ačkoli je na ně nejvíce odkázána.
Podle Allesche nelze příliš důvěřovat tomu, že by v Německu došlo k politickému konsensu a stávající regulatorní předpisy by byly přezkoumány podle jejich účelu a smysluplnosti a případně zrušeny. Podle jeho názoru má platnost následující starý vtip: „V Bruselu se předpisy vymyslí, v Německu implementují a zbytek Evropy se tomu směje.“ Jediná šance pojišťovacích makléřů proto spočívá ve zvýšení produktivity podniku zejména zavedením automatizovaných pracovních postupů. Dále se již nevystačí s ručně zpracovávanými a jednodimensionálně koncipovanými programy makléřské správy. Pouze vícefunkční IT platformy, které postihnout celé spektrum úkolů, včetně správy a poradenství, mohou přispět k řešení.
Z výše uvedeného plyne, že regulace a digitalizace jsou aktuální výzvy pro německé pojišťovací zprostředkovatele, resp. makléře. Všechny osoby se s tímto tlakem nejsou schopny vyrovnat. Projevuje se to v poklesu jejich počtu. Za období od 31. 12. 2017 do 31. 12. 2018 se v Německu snížil počet pojišťovacích zprostředkovatelů o 8,7 % nebo o 19 182 na výsledných 201 643. Počet pojišťovacích makléřů zůstal v průběhu roku 2018 víceméně stabilní okolo 46 tisíc osob. Nejvíce se za sledované období snížil počet vázaných pojišťovacích zprostředkovatelů, a to o 13,5 % na 121 316.
Jistě i na ně tvrdě působí nová legislativa, digitalizace, ale svoji roli může hrát i větší důraz pojišťoven na kvalitu a výsledky. Řada německých pojišťoven přebudovává obchodní sítě a některé z nich jako např. Allianz nově nastavuje procesy týkající se obchodní činnosti i těch pojišťovacích zprostředkovatelů, kteří danou činnost realizují formou vedlejšího zaměstnání.
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz