Strávit u jednoho zaměstnavatele více než dva roky je pro pětinu lidí nereálné
Job-hopping neboli časté střídání zaměstnání se stává
fenoménem, a to zejména mezi mladšími ročníky. Téměř polovina lidí míní, že je
zcela v pořádku najít si nové místo již po roce a zhruba pětina považuje
za nerealistické, aby u jedné firmy zůstali déle než dva roky. Mezi významné
příčiny job-hoppingu patří především frustrace a nuda. Firmy by se tedy měly
usilovně snažit udržet své zaměstnance motivované a zapojené.
Jednou z největších výzev pro současné firmy z hlediska
lidských zdrojů je nejen najít kvalifikované a talentované zaměstnance, ale
zároveň i takové, kteří v jejich službách pobudou delší dobu. Zdá se totiž,
že doby, kdy lidé setrvali u jednoho zaměstnavatele po celou svou pracovní
kariéru či alespoň její většinu, jsou nenávratně pryč. Lidé nejenže mění
zaměstnání častěji, ale navíc to začínají považovat za zcela přirozenou součást
své kariéry. Třeba inzertní portál CV-Library ve svém průzkumu z roku 2017
odhalil, že 74 % pracovníků je toho názoru, že se v posledních letech stal
job-hopping společensky přijatelnější. Mezi osmnáctiletými je poté téhož názoru
téměř devět z deseti lidí. Dále si pak zhruba 47 % lidí myslí, že je
v pořádku změnit zaměstnání po necelém roce, v kategorii 18 až 24 let
to bylo dokonce 65 %. Jiné studie pak ukazují, že téměř třetina
zaměstnanců předpokládá, že za svou kariéru vystřídá deset pracovních pozic a
asi pětina považuje za nerealistické, aby od svých pracovníků zaměstnavatelé
očekávali, že u nich setrvají déle než dva roky.
Nejde jen o mileniály
Fenomén job-hoppingu je silně patrný mezi generací takzvaných mileniálů.
Kupříkladu průzkum portálu CareerBuilder odhalil, že do svých 35 let celá
čtvrtina mileniálů změní své zaměstnání hned pětkrát. „Pro toto chování je
hned několik důvodů. Často se uvádí, že mileniálové zkrátka touží vyzkoušet si
co nejvíce činností a zdokonalovat se v mnoha kompetencích.
V tuzemsku je navíc v současné době poměrně snadné najít novou
pozici, a tak se často stává, že mladí lidé po prvním náznaku nespokojenosti se
stávajícím stavem své kariéry volí to nejsnadnější řešení: zkusit své štěstí
jinde,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež
poskytuje revitalizace a interim management malým a středním
podnikům.
Časté střídání zaměstnavatelů však navzdory mnoha zprávám o nestálosti
mileniálů není jen výsadou mladších generací. Poměrně hojně se s tím totiž
lze setkat i mezi takzvanými baby boomers – například podle loňského průzkumu
amerického ministerstva práce lidé narození mezi lety 1957 a 1964 od svých 18
do 48 let změnili zaměstnání v průměru 11,7krát. Více než čtvrtina
z nich pak vykázala dokonce 15 a více pracovních pozic.
Frustrace z práce jako celoplošný problém
Výše zmíněná nespokojenost v práci přitom může být v mnoha
případech zaviněna frustrací či nudou, což jsou faktory, které podle dostupných
dat rovněž hrají v job-hoppingu významnou roli. To dokládá i nedávná
studie firmy Staples, podle níž je ve svém zaměstnání frustrováno 97 % lidí.
Čtvrtina se poté přiznává, že když se nudí, prohlížejí si pracovní nabídky.
Téměř devět z deseti respondentů prohlásilo, že o změně zaměstnání
přemýšlejí pravidelně. I když ale následně práci změní, celých 37 % lidí se na
nové pozici začne po méně jak půl roce cítit znuděně a frustrovaně znovu.
Z čeho však tento pocit vůbec pramení? „Důvodů může být opět mnoho.
Řada lidí si kupříkladu nevolí své zaměstnání na základě upřímného zájmu o
danou oblast, ale podle finančního ohodnocení, společenské prestiže, reputace
dané firmy nebo oboru či proto, že v dané firmě pracují jejich přátelé.
Mladí lidé také například chtějí, aby jejich práce byla užitečná, měla cíl a
nejlépe i nějaký sociální či ekologický přesah. Též chtějí vidět reálné
dopady své činnosti, ale to se jim bohužel málokdy splní,“ vysvětluje Jiří
Jemelka a dodává, že další roli poté hrají i zkreslené představy o tom, co daná
pracovní pozice zahrnuje a vyžaduje.
Motivujte je jasně komunikovanou vizí, výsledky i CSR
Ve světle těchto poznatků by tudíž firmy měly počítat s tím, že je
do budoucna bude stát mnoho úsilí udržet si stabilní a dlouhodobou
zaměstnaneckou základnu. Nepůjde totiž jen o to nabídnout slušný výdělek, ale
především o to udržet své pracovníky motivované a zapojené. K tomu může
významně přispět například jasná vize a mise společnosti, která bude kvalitně
interně komunikována, přičemž bude kladen důraz na hmatatelné výsledky a dopady
činnosti firmy, nebo také přijetí a budování principů společensky odpovědné
firmy (CSR), což zajistí onen zmiňovaný sociální a ekologický přesah.
V neposlední řadě je pak důležité, aby zaměstnavatel uměl své zaměstnance
náležitě ocenit – a to nejen finančně – a poskytl jim dobré příležitosti pro
rozvoj jejich dovedností a kariérní růst.
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory