Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
Společnost Tesla sice nedokázala ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku generovat takové zisky, jaké očekávali analytici, ovšem jak připomíná CNBC, na konci roku držela 83% podíl na americkém trhu elektromobilů. Něco takového se naposledy podařilo Fordu, když rozjel svou první výrobní linku, ale „právě Ford zjistil, že podobné úspěchy je téměř nemožné udržet“. Tesla tak sice hovoří o další expanzi výroby Modelu 3 a hodlá představit modely nové, ale podle CNBC bude v následujících letech čelit vážnému konkurenčnímu tlaku. Na trh by totiž mělo v roce 2019 dorazit celkem asi 12 nových elektromobilů od různých výrobců a v roce 2020 by měl být vývoj podobný. A tato čísla neodráží hybridy. Jinak řečeno, automobilky jako Jaguar, Mercedes či Volkswagen jdou po zákaznících Tesly.
Konzultantská společnost AlixPartners tvrdí, že celé odvětví míří do stavu, ve kterém bude na trh tlačit jeden elektromobil za druhým. Je velmi těžké najít automobilku, která by nehodlala jít tímto směrem, některé z nich naopak plánují úplný přesun k elektromobilům. Platí to například o GM. Nicméně úměrně s tím rostou obavy z toho, že automobilky na podobné plány zbytečně utratí miliardy dolarů. To ale nic nemění na zmíněné rostoucí intenzitě konkurence, které bude čelit Tesla.
První, kdo se vydal stejným směrem jako Tesla, byl Chevrolet se svým vozem Bolt. Ten byl v roce 2017 schopen ujet na jedno nabití 238 mil. Nissan zase dorazil na trh s vozem Leaf a do roku 2022 chce představit osm nových elektromobilů. Do hry vstupují i evropské značky, včetně těch luxusních. Jaguár představil SUV I-Pace, brzy by mělo následovat Audi a letos chce začít prodávat elektrické sportovní auto i Porsche. BMW nabízí model s nízkým dojezdem i3 již od roku 2013 a plánuje elektrické verze pro většinu svých klasických modelů. S prodejem elektromobilů s velkým dojezdem chtějí letos začít Mercedes-Benz i Volkswagen. Obě firmy tak hodlají činit pod speciální značkou: Mercedes-EQ a Volkswagen I.D.
Společnost ChargePoint na základě průzkumu mezi řidiči tvrdí, že ti, kteří nekupují elektromobily, „nejsou spokojeni s tím, co je nyní nabízeno.“ V první řadě se to týká reálného dojezdu elektromobilů a doby potřebné k dobití baterií. Za překážku je považována i prodejní cena, která se v USA pohybuje několik tisíců dolarů nad cenami konvenčních vozů. Mezera se sice uzavírá, ale podle CNBC je to z velké části kvůli tomu, že výrobci prodeje elektromobilů dotují.
Bývalý šéf Fiatu Sergio Marchionne dokonce napůl v žertu žádal zákazníky, aby si nekupovali Fiat 500e, protože na každém z nich firma prodělává více než 10 000 dolarů. Elon Musk zase tvrdí, že nelze prodávat Model 3 se ziskem za cenu ve výši 35 000 dolarů, kterou dříve sliboval (nyní se cena základního modelu pohybuje znatelně nad 40 000 dolary). Další vývoj tak bude do značné míry záviset na poklesu cen baterií na straně jedné a na vývoji cen paliv na straně druhé.
Zdroj: CNBC
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
- Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
- Elektromobily mají úplně jinou podstatu energetické infrastruktury, mohou se stát součástí celé sítě - McCaffree (video)
- Bájné indonéské hlavní město Nusantara může být již brzy skutečností a české firmy mohou být u toho
- Britové nakupují elektromobily příliš rychle, díru ve financích by vláda mohla zalepit novou daní
- Britové nakupují elektromobily příliš rychle, díru ve financí by vláda mohla zalepit novou daní
- Ziskovost bank na celém světě se může v roce 2011 zamotat do pavučiny vládních regulací, varuje Morgan Stanley
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna