Dostanou se ceny elektromobilů už brzy pod ceny běžných vozů?
Ředitel společnosti Stifel Stephen Gengaro se domnívá, že krátkodobě může americký trh s elektromobily čelit určitým překážkám, ale dlouhodobě by měl pomoci rostoucí počet modelů na trhu a také vládní investice do infrastruktury. Expert hovořil rovněž o atraktivitě akcií společností Rivian a Lucid, u první má doporučení k nákupu, u druhé neutrální (viz první část rozhovoru v odkazech pod článkem). Ve druhé části hovořil o Lucidu a důvodech, proč u něj má doporučení neutrální. WSJ pak ukazuje výsledky studie, která predikuje další vývoj absolutních i relativních cen elektromobilů na hlavních světových trzích.
Lucid má podle experta výborný model SUV Gravity. Ten by měl vést k růstu jeho tržeb, ale „kapitál bude pravděpodobně potřebovat dříve než Rivian, a to je jeden z důvodů, proč tu jsme opatrnější,“ dodal Gengaro. Levnější model, který by byl dostupný pro více zájemců, je podle něj u Lucidu otázkou několika let. A zmínil i to, že tato společnost je částečně vlastněna i Saúdským investičním fondem a má z této země i objednávku. Podle Gengara „takový velmi bohatý akcionář“ může pomoci také s financováním dalšího potřebného kapitálu.
WSJ píše o nové studii od EEIST. Ta zahrnuje následující odhady a predikce, které porovnávají evropské, americké, indické a čínské ceny vozů se spalovacími motory a elektromobilů. Podle grafů se nyní průměrné ceny první skupiny v Číně pohybují kolem 25 tisíců dolarů a ceny elektromobilů se již dostaly mírně pod tuto hranici. S tím, že by měly dále klesat a někdy v roce 2027 se dostat pod 20 tisíc dolarů (podle popisku grafu jde přitom o ceny zahrnující jak cenu kupní, tak náklady provozu).
Zdroj: X, WSJ
Podle grafu jsou ceny vozů se spalovacími motory zdaleka nejvyšší v Evropě, to samé pak platí o elektromobilech. I zde se ale podle grafu v průměru dostaly blízko sebe a pokles cen elektromobilů by měl dál pokračovat. S mírným zpožděním by se měly křivky protnout i v USA. V roce 2030 by pak měly být nejlevnější elektromobily v Indii, kde by jejich průměrná cena měla dosahovat méně než 15 tisíc dolarů.
WSJ také porovnává historický vývoj nákladů různých technologií pro uskladnění energie, a to v závislosti na růstu kapacit. U většiny lze pozorovat pokles nákladů doprovázející rostoucí objem kapacit. Jak k tomu na X dodává investor z fondu rizikového kapitálu Steve Jurvetson, tento pokles nákladů obvykle dosahuje asi 20 % pokaždé, když se kapacity zdvojnásobí. U Li-Ion je ale zatím tento pokles strmější.
Zdroj: Yahoo Finance, WSJ, X
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu