Na začátku tohoto roku jsem se zadívala
do křišťálové koule a pokusila se s velkou mírou nadsázky zavěštit, jaký
ten letošek bude. Sloupek jsem tenkrát nazvala „Ohlédnutí za rokem
2018“, což některé čtenáře poněkud zmátlo. Pojďme se ale nyní ohlédnout
za pomalu končícím rokem 2018 ještě jednou. Tentokrát doopravdy.
Jako se stalo už bohužel tradicí, byl i rok letošek zasvěcen
legislativním změnám majícím za cíl „lépe ochraňovat spotřebitele“.
Pojišťovny a další subjekty pojistného trhu tak opět musely věnovat
nemalou část času a peněz na implementaci něčeho, o čemž si jen
popletení prosazovatelé těchto regulací myslí, že je pro dobro klientů.
A protože platí „zákon zachování zdrojů“, tak je logické, že ty
prostředky, které bylo nutné vyhodit kvůli implementaci nové legislativy
z okna, nebylo možno investovat do zlepšení služeb klientům. Ale to je
písnička, která je kvůli pravidelnému opakování už hodně ohraná…
Velké legislativní změny byly tentokrát dvě – GDPR a Zákon o
distribuci pojištění implementující směrnici IDD. Hlavně v tom prvním
případě vypuklo hotové šílenství přiživované výrazně i sdělovacími
prostředky. Nezaujatému pozorovateli se muselo zdát, že onoho květnového
dne, kdy mělo začít GDPR platit, nastane událost ne nepodobná konci
světa.
A když konečně onen kýžený den nadešel, tak se všichni ráno probudili
a ono… nic. Spuštění IDD máme všichni ještě v živé paměti. Hlavně díky
tomu, že šlo jen o sektorovou normu, a tedy mimo větší pozornost
sdělovacích prostředků, probíhalo vše výrazně klidněji.
Hodně velký rozruch způsobily především v první polovině roku výroky
finančního arbitra o neplatnosti smluv investičního životního pojištění.
Toho se chytli ochranospotřebitelští podnikatelé a snažili se ve
veřejnosti vyvolat dojem, že nastává doba „hromadného zneplatňování“.
Používali (a stále ještě používají) velmi silné výrazy, za které by se
nemuseli stydět ani političtí marketéři. Přitom se ale jaksi zapomněli
představit.
A tak lidé, kteří jejich argumentaci uvěřili a ozvali se jim, ani
neví, s kým mají tu čest. Celé to vyvolává podezření, že pravou motivací
pro vznik této kampaně je snaha posbírat kontakty na klienty
nespokojené s vlastním životním pojištěním a ty pak použít pro nějaké
obchodní aktivity. Pak by ovšem slovní spojení „podvedení klienti“,
které tito ochranospotřebitelští podnikatelé tak hojně používají,
dostalo trochu jiný význam. Totiž, že klienti teprve podvedeni budou.
I přes nutnost implementovat rozsáhlé změny vyplývající z nové
regulace se ovšem stal malý zázrak a občas se na trhu nějaká ta novinka
přeci jen objevila. Nešlo sice o nic, co by mělo šanci „změnit trh“, ale
některé záležitosti působily docela zajímavě. Hodně souvisely třeba s
šikovným využitím nových technologií. Pojišťovny se také čím dál
častější pokoušely „vyřadit“ klienta z uvažování, jak velká může být
škoda, která mu reálně hrozí. Ještě ale bude nutné vynaložit nějaké
úsilí, aby se tyto poměrně zajímavé pokusy podařilo dotáhnout.
Po delší době se letos zvýšilo průměrné pojistné v povinném ručení.
Je ovšem otázkou, zda jde o blýskání na lepší časy, nebo jen o ojedinělý
„výkřik do tmy“. Řeči, které tento posun cen doprovázejí, přitom není
možno brát moc vážně. Kdyby totiž za každý výrok o nutnosti růstu
pojistného, který v posledních letech zazněl, došlo k jeho navýšení o
korunu, tak je dnes na úrovni několikanásobku toho současného.
Rok 2018 byl významný také tím, že jde už o v pořadí pátý, kdy nás
nepostihla žádná významnější přírodní katastrofa. Myšleno tedy ta, která
by výrazně provětrala konta pojišťoven. Sice za sebou máme zničující
sucho, ale vzhledem k tomu, že tento typ nebezpečí je v „paletě
pojistného krytí“ zastoupen výrazně méně než třeba povodně, tak to
pojišťovny přeci jen tolik netrápí.
Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz