Ačkoliv nejsem markeťák a této oblasti se
věnuji z donucení, dnešní zamyšlení se ponese právě v duchu marketingu.
Zaujala mě reklama firmy CZC, která se příznačně jmenuje Usmíření.
Obchod s elektronikou CZC má na tramvajích reklamní polepy se
svými výrobky. To není nic neobvyklého. Ovšem není to obyčejná reklama,
je to reklama na elektroniku, mobily, počítače a podobné výrobky se
sloganem „V Alze to mají nejspíš taky“. Na reklamním polepu není na
hlavním místě fotka nabízeného zboží, ale fotka dvou spojených dlaní:
jedné lidské, druhé zelené, která patří mimozemšťanu Alzákovi. A nyní
pochopíte, proč se reklama jmenuje Usmíření.
Nejenže je reklama vtipná, dle mého soudu je převratná. Převratná
nejen v obchodě, ale i v naší době: teď narážím na politiku. Zvykli jsme
si, že v současném světě každý každého očerňuje, konkurenci zejména.
Konkurenci obchodní, osobní i politickou. V minulých měsících jsme si
díky volbám užili dost a dost nevybíravé kritiky, a někdy i házení bláta
a špíny.
Většina reklam není o výhodách, možnostech a vylepšeních, ale o
špinění konkurenta. Kupte naše výrobky, vyberte si nás, ne protože jsme
lepší a máme lepší výrobky, ale protože ty jiné výrobky a jiné služby
jsou špatné, horší, nedostatečné. Volte nás, ne proto, že my službu
lidem bereme jako poslání, ale proto, že tamti jen lžou a kradou.
Vyberte si mě, ne proto, že jsem v oboru nejlepší a budu za vaši firmu
dýchat, ale protože ten druhý je flákač a „nemakačenko“.
Kam jsme se to vlastně posunuli? Jak podivně to vnímáme konkurenci?
Ať je to obchod, politik, kolega, člověk nebo firma, je to jen někdo,
kdo byl kdysi taky na startu a denně se snaží dál fungovat. Někdo
s větším, jiný s menším úspěchem. Pravda, ten s větším úspěchem nám,
českým povahám, hodně leží v žaludku.
A najednou někdo před Vánoci přijde s reklamou „Usmíření“. Usmíření
s konkurencí. Konkurence v obchodě byla, je a bude. Bez konkurence by to
přece nešlo. Jak bychom mohli růst osobně nebo obchodně, kdybychom
neměli srovnání? Kdybychom neměli mety, kterých chceme dosáhnout? Kdyby
někdo nebyl lepší než my, nebyl dál než my, nedokázal víc než my? Jak
mít srovnání, když všichni budeme jen průměrní?
Nevnímám reklamu obchodu CZC jako snahu dosáhnout mety obchodu Alza,
protože neumím posoudit, kdo z nich je lepší, horší nebo jiný. Vnímám
tuto reklamu jako výraz vysokého a velkého uvědomění, že dvě velké firmy
mohou fungovat na jednom trhu, a obě mohou fungovat dobře a mít své
spokojené zákazníky. Někdo nakupuje jen v Alze, jiný jen v CZC, někdo
tam i tam. To je normální a přirozené. Proč by měl tedy jeden obchod
očerňovat ten druhý? Možná by reklama typu „máme lepší výrobky než Alza“
taky měla úspěch. Možná taky ne. Ale reklama usmíření je prostě
průlomová a nemůžete si jí nevšimnout.
A podle mého je průlomová ve vnímání obchodu i světa. Ve vnímání
života, a v té naší české kotlině zvlášť. Přeji si v tomto předvánočním
čase, abychom přestali vnímat konkurenci jako něco, co tu nemá být. Ať
je nám všem heslo „Usmíření“ výzvou.
Ing. Eva Gmentová, LL.M.
Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění
Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz