Jak můžete svým zaměstnancům ukázat, že pro vás nejsou jen číslem
O tom, že spokojenost zaměstnanců má vliv na jejich výkon i loajalitu, není
pochyb – dokládají to i četné průzkumy. Mezi nejspokojenější zaměstnance se
přitom často řadí pracovníci malých firem, kde panuje téměř rodinná atmosféra a
kde mají jednotlivci možnost vyniknout. Svou roli pak hraje i to, jak vedení
firem podporuje přátelského ducha týmu.
Podle studie náborové firmy
Robert Half a konzultační agentury Happiness Works z roku 2017
zaměstnancům ke spokojenosti v práci přispívá zejména to, když mohou být
na svou organizaci hrdí, za jejich práci se jim dostává uznání a je s nimi
zacházeno férově a s respektem. Do žebříčku nejspokojenějších zaměstnanců
studie navíc například vedle pracovníků nad 55 let a zaměstnanců na marketingových
a kreativních pozicích zařadila pracovníky firem s méně než
10 zaměstnanci. Čím to, že jsou pracovníci v menších společnostech
spokojenější? „Malé a střední firmy sice většinou nemají prostředky na to,
aby svým pracovníkům nabízely stejné či podobné benefity a finanční odměny
jako velké korporace, mají však lepší podmínky pro to, aby se zde zaměstnanci
cítili jako lidé, a nikoliv čísla,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti
J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým
a středním podnikům.
Dejte jim možnost ukázat, co v nich je
Práce pro malé a střední firmy
bývá specifická kupříkladu i tím, že se na její celkové kondici odráží úsilí
každého člena týmu. V malém kolektivu se každý člověk počítá, a tím pádem
mívá na svých bedrech mnohem větší odpovědnost, než kdyby vykonával stejnou
funkci ve velké korporaci. Často je též na dané pracovní pozici jediným
zaměstnancem, a stává se tak pro firmu nezastupitelným. Pro někoho to může být
odstrašující, ale mnoho lidí naopak taková výzva naplňuje, motivuje a pohání
k lepším výkonům. Jejich přičinění je navíc okamžitě znát, je konkrétní
a hmatatelné. „Lidé jsou rádi, vidí-li za sebou výsledky svého úsilí.
Šéfové malých firem mohou této konjugace využít velmi jednoduše, stačí se nebát
dát svým pracovníkům volnější ruku. Majitelé malých firem mají mnohdy pocit, že
musejí svůj tým neustále kontrolovat a brát odpovědnost na sebe. Tím však brzy
nejen uštvou sami sebe, ale ještě i vysílají k zaměstnancům negativní
signály o tom, že nedůvěřují jejich schopnostem a mají je za pouhé nástroje,
které mají bezmyšlenkovitě plnit jejich úkoly. To nikomu ke spokojenosti
v práci rozhodně nepřidá,“ míní Jiří Jemelka.
Podporujte přátelskou atmosféru
Ke spokojenosti zaměstnanců též
nemalou měrou přispívají vztahy na pracovišti. Malé týmy mají tu výhodu, že
není problém, aby se všichni pracovníci navzájem znali a poznávali i na osobní
rovině. Přátelství mezi zaměstnanci totiž podle průzkumu analytické společnosti
Gallup zvyšuje jejich spokojenost o celých 50 % a u zaměstnanců, kteří
mají mezi kolegy nejlepšího přítele, je dokonce sedmkrát vyšší šance, že se
svým pracovním povinnostem budou věnovat skutečně naplno. Pokud tedy firma svým
lidem poskytne vhodné podmínky k rozvíjení vzájemných přátelských vztahů,
budou z toho profitovat obě strany. Nemusí přitom jít hned
o populární team-buildingové akce, ale třeba jen o zbudování příjemných
relaxačních zón, kde se členové týmu mohou o přestávkách sejít u kávy
a chvíli si „lidsky“ popovídat. K „lidštější“ tváři firmy můžete dopomoci
i tím, že nebudete trvat na přísných pravidlech podoby pracovních míst nebo,
je-li to povahou firmy možné, na dress-codu.
Novinka jménem
happiness manager. Potřebujete ho?
V posledních letech je i
v České republice slyšet o trendu jménem happiness manager, který
k nám připutoval ze západní a severní Evropy, již delší dobu se uplatňuje
i v Japonsku či Koreji. Happiness manager neboli manažer štěstí je osoba
na pomezí personalisty, lídra a psychologa, která má za úkol udržovat na
pracovišti optimistické naladění a dobré vztahy nebo pomáhat řešit spory.
Využívají jej především velké korporace, případně s ním experimentují
rozrůstající se start-upy, pro malé a střední podniky však zpravidla tato
pozice není zásadní a její funkci snadno přebere kompetentní lídr.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?