Patria (Patria Finance)
Investice  |  06.09.2018 17:58:32

Jak bude vypadat Tesla za deset let

Goldman Sachs podle CNBC tvrdí, že akcie Tesly mají před sebou 30 % korekci. Jako hlavní příčinu jmenuje banka rostoucí konkurenční tlak a došla k tomuto závěru poté, co obnovila rating Tesly (přerušen byl cca před měsícem, protože GS fungoval jako finanční poradce firmy). Podívejme se na věc trochu detailněji – na jednu stranu mi smysl dává, na druhou stranu ne.

GS ve své analýze zmiňuje rostoucí počet elektromobilů uváděný na trh konkurencí a to jak ze strany tradičních automobilek, tak ze strany nových firem. Nové elektromobily uvádí na trh automobilky jako Audi, Jaguar, Porsche a další – viz například článek „Začal útok na Teslu za 10 miliard eur“. Na straně Tesly pak podle GS zase dochází „k poklesu kadence v nových vozech uváděných na trh“. Negativně se GS dívá i na schopnost firmy generovat hotovost a dosahovat výrobních cílů.

Proti tezi o konkurenčním tlaku mohou hovořit nové zprávy, že srpen byl, co se týče prodejů Tesly, hodně úspěšný. Nicméně já se s pohledem GS ztotožňuji. Konec konců, Tesla by nebyla první pionýrskou firmou, která se (prošlapujíc cestu k novým zítřkům) postupně vyčerpala a na její místo se nakonec dostali jiní. Klíčová otázku tu zní následovně: Má Tesla nějakou udržitelnou konkurenční výhodu, nezbořitelné bariéry vstupu, či ojedinělý přístup ke zdrojům? Odpověď je podle mne záporná a zejména ony zdroje se pro ni stávají stále více přítěží, než konkurenční výhodou.

Co mi naopak smysl nedává, jsou hovory o 30 % korekci. Či přesněji řečeno vůbec nějaké úvahy o konkrétní fundamentální hodnotě firem, jako je Tesla. Tedy firem příběhových, někdy dokonce pohádkových, které (i) nyní nevytváří vůbec žádné pozitivní cash flow a dá se realisticky očekávat, že tomu tak bude ještě nějaký čas a (ii) vzdálenější budoucnost je natolik zamlžená, že nelze ani náhodou vytvořit nějaké „správné“ projekce.

Připomenu v této souvislosti následující tabulku, kterou shodou okolností přinesl právě GS ještě před přerušením pokrývání Tesly. Zaměřme se na řádky FCF a „adjusted FCF“, které ukazují, co firmě zbude po investicích a co by alespoň teoreticky mohla vracet akcionářům. Tedy číslo, které by investory mělo zajímat v první řadě. Podle těchto projekcí se bude tato položka v roce 2020 ještě pohybovat pod nulou (pointou tabulky GS tehdy bylo to, že firma si bude muset říci investorům o další peníze):

Tržní kapitalizace Tesly se navzdory zápornému FCF nyní pohybuje na necelých 50 miliardách dolarů a to je přirozeně odrazem očekávání prudkého růstu a mohutného pozitivního toku hotovosti generovaného někdy v budoucnu. Abychom ale získali trochu perspektivy, položme si nyní otázku, jaká společnost může mít fundamentálně ospravedlněnou kapitalizaci v této výši (s předpokladem stejné rizikovosti jakou má Tesla)?

Mohla by to být stabilní společnost, která nyní na volném toku hotovosti FCF vydělává necelé 4 miliardy dolarů ročně a očekává se, že tomu tak bude i nadále. Dejme tomu, že by tato společnost dokázala dosahovat podobně vysokých marží, jako Ferrari (nemístný optimismus). Na generování oněch 4 miliard dolarů by musela tato firma mít tržby ve výši 32,5 miliardy dolarů – trojnásobek tržeb Tesly z roku 2017.

Kapitalizaci ve výši 50 miliard dolarů by také mohla mít společnost, které nyní na FCF generuje necelé 3 miliardy dolarů a ty budou dlouhodobě růst o 2 %. To jsme ale stále vzdáleni od mustru Tesly: nyní nic a o to více v budoucnu. Takže tuto kapitalizaci by mohla mít i společnost, která by až do roku 2021 byla na nule, pak vydělala 1 miliardu dolarů a následně by jí každý rok zvyšovala o 6 %. Pokud by to ale bylo jen o 5 % ročně, kapitalizace už by měla být jen na 30 miliardách dolarů.

Pointou výše uvedeného je názorně demonstrovat, proč jsou nějaké konkrétní projekce a cílové ceny zejména v podobných případech nesmyslné. Či přesněji řečeno, proč je třeba je vnímat jen jako zhuštění jednoho konkrétního scénáře do jednoho čísla s tím, že onen scénář je pouze jeden z mnoha. Již před delším časem jsem tu psal, že proti Tesle hovoří to, že elektromobilita není jako nástroj ochrany životního prostředí ani zdaleka neprůstřelná. A i kdyby byla a my jsme nevratně šli tímto směrem, je tu zejména u Tesly ona otázka konkurence. Dál už se ale podle mne dá už uvažovat spíše v hrubých scénářích: Tesla do 10 let nepřežije, bude jen přežívat, bude prosperovat, či se stane obdobou Amazonu a bude dokonce destruovat řadu dalších odvětví. V tuhle chvíli bych si pravděpodobnosti tipnul zhruba následovně: 30, 30, 30, 9. Co vy?

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.



Přečtěte si také:

21.07.2022Kde budou mobilní sítě za deset let Tisková zpráva (Tisková zpráva)
05.04.2021Artus: Kde budou sazby za deset let? Patria (Patria Finance)
17.12.2020Kde budou akcie za deset let? Patria (Patria Finance)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688