Jak bude vypadat Tesla za deset let
Goldman Sachs podle CNBC tvrdí, že akcie Tesly mají před sebou 30 % korekci. Jako hlavní příčinu jmenuje banka rostoucí konkurenční tlak a došla k tomuto závěru poté, co obnovila rating Tesly (přerušen byl cca před měsícem, protože GS fungoval jako finanční poradce firmy). Podívejme se na věc trochu detailněji – na jednu stranu mi smysl dává, na druhou stranu ne.
GS ve své analýze zmiňuje rostoucí počet elektromobilů uváděný na trh konkurencí a to jak ze strany tradičních automobilek, tak ze strany nových firem. Nové elektromobily uvádí na trh automobilky jako Audi, Jaguar, Porsche a další – viz například článek „Začal útok na Teslu za 10 miliard eur“. Na straně Tesly pak podle GS zase dochází „k poklesu kadence v nových vozech uváděných na trh“. Negativně se GS dívá i na schopnost firmy generovat hotovost a dosahovat výrobních cílů.
Proti tezi o konkurenčním tlaku mohou hovořit nové zprávy, že srpen byl, co se týče prodejů Tesly, hodně úspěšný. Nicméně já se s pohledem GS ztotožňuji. Konec konců, Tesla by nebyla první pionýrskou firmou, která se (prošlapujíc cestu k novým zítřkům) postupně vyčerpala a na její místo se nakonec dostali jiní. Klíčová otázku tu zní následovně: Má Tesla nějakou udržitelnou konkurenční výhodu, nezbořitelné bariéry vstupu, či ojedinělý přístup ke zdrojům? Odpověď je podle mne záporná a zejména ony zdroje se pro ni stávají stále více přítěží, než konkurenční výhodou.
Připomenu v této souvislosti následující tabulku, kterou shodou okolností přinesl právě GS ještě před přerušením pokrývání Tesly. Zaměřme se na řádky FCF a „adjusted FCF“, které ukazují, co firmě zbude po investicích a co by alespoň teoreticky mohla vracet akcionářům. Tedy číslo, které by investory mělo zajímat v první řadě. Podle těchto projekcí se bude tato položka v roce 2020 ještě pohybovat pod nulou (pointou tabulky GS tehdy bylo to, že firma si bude muset říci investorům o další peníze):
Tržní kapitalizace Tesly se navzdory zápornému FCF nyní pohybuje na necelých 50 miliardách dolarů a to je přirozeně odrazem očekávání prudkého růstu a mohutného pozitivního toku hotovosti generovaného někdy v budoucnu. Abychom ale získali trochu perspektivy, položme si nyní otázku, jaká společnost může mít fundamentálně ospravedlněnou kapitalizaci v této výši (s předpokladem stejné rizikovosti jakou má Tesla)?
Mohla by to být stabilní společnost, která nyní na volném toku hotovosti FCF vydělává necelé 4 miliardy dolarů ročně a očekává se, že tomu tak bude i nadále. Dejme tomu, že by tato společnost dokázala dosahovat podobně vysokých marží, jako Ferrari (nemístný optimismus). Na generování oněch 4 miliard dolarů by musela tato firma mít tržby ve výši 32,5 miliardy dolarů – trojnásobek tržeb Tesly z roku 2017.
Kapitalizaci ve výši 50 miliard dolarů by také mohla mít společnost, které nyní na FCF generuje necelé 3 miliardy dolarů a ty budou dlouhodobě růst o 2 %. To jsme ale stále vzdáleni od mustru Tesly: nyní nic a o to více v budoucnu. Takže tuto kapitalizaci by mohla mít i společnost, která by až do roku 2021 byla na nule, pak vydělala 1 miliardu dolarů a následně by jí každý rok zvyšovala o 6 %. Pokud by to ale bylo jen o 5 % ročně, kapitalizace už by měla být jen na 30 miliardách dolarů.
Pointou výše uvedeného je názorně demonstrovat, proč jsou nějaké konkrétní projekce a cílové ceny zejména v podobných případech nesmyslné. Či přesněji řečeno, proč je třeba je vnímat jen jako zhuštění jednoho konkrétního scénáře do jednoho čísla s tím, že onen scénář je pouze jeden z mnoha. Již před delším časem jsem tu psal, že proti Tesle hovoří to, že elektromobilita není jako nástroj ochrany životního prostředí ani zdaleka neprůstřelná. A i kdyby byla a my jsme nevratně šli tímto směrem, je tu zejména u Tesly ona otázka konkurence. Dál už se ale podle mne dá už uvažovat spíše v hrubých scénářích: Tesla do 10 let nepřežije, bude jen přežívat, bude prosperovat, či se stane obdobou Amazonu a bude dokonce destruovat řadu dalších odvětví. V tuhle chvíli bych si pravděpodobnosti tipnul zhruba následovně: 30, 30, 30, 9. Co vy?
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři