Jsme zrozeni k tomu, abychom se nechali oblbovat?
Před delší dobou jsem tu psal o výborné knize „Zrozeni k běhu“. Ta mimo jiné hezky popisuje, jak firmy jako Nike tlačí na trh běžeckou obuv, která může být mírně řečeno kontraproduktivní. Nohám totiž navzdory marketérům spíše škodí, než pomáhá. Pokud by se tento hrad postavený na písku sesypal, mělo by to bezesporu značné investiční následky pro většinu „sportovních“ akcií. A podobná situace nepanuje pouze v tomto odvětví, ale i u jiných, ještě těžších korporátních vah.
Minulý týden jsem tu psal o Nestlé a s tím, že na tuto společnost útočí svým flexibilnějším výzkumem a investicemi menší „žraloci“ a ona se s tím snaží vypořádat restrukturalizací. Ta by jí měla umožnit rychlejší vývoj nových výrobků a reakci na měnící se trendy na trhu. Shodou okolností minulý týden na WSJ psali o tom, jak potravináři čelí tlaku spotřebitelů, kteří se odklání od balených potravina polotovarů směrem k potravinám čerstvým (i WSJ pak poukazoval na tlak menších firem, které dosahují vyšší kvality za nižších cen). A na aktuálně.cz jsme si minulý týden mohli přečíst rozhovor s Margit Slimákovou, kde mimo jiné zaznělo:
„Kdybychom kupovali jen základní potraviny, nepotřebovali bychom v podstatě potravinářský průmysl, jenž vydělává na tom, že co nejlevnější suroviny zpracovává do co „nejzázračnějších“ potravin. A aby se jejich produkty staly návykovými, dělají je co nejsladší nebo co nejslanější, aby se na nich stalo tělo závislé. Pak ještě přidají celou řadu aditiv pro zvýraznění chuti, abychom se k těmto potravinám vraceli a přejídali se jimi. Zatímco když si koupíme, nejlépe u farmáře, vajíčka nebo plnotučné jogurty, tak jimi se přejídat nebudeme, nemusíme je kupovat tak často, a ušetříme ještě spoustu peněz, protože neplatíme za zpracování a přídatné látky“
Slimáková poukazuje i na to, že „lidi v americkém limonádovém průmyslu mají za instrukce odvádět pozornost od problémů, svádět tloustnutí na nedostatek pohybu, používat celebrit, vnucovat se menšinám, lobovat mezi politiky, financovat jejich kampaně a útočit na vědecké studie“. Dodává, že toto konstatování „pochází z výborně rešeršované knihy americké právničky Michele Simonové, která se již přes dvacet let věnuje mapování potravinářského průmyslu, jeho politice a lobby a přirovnává jeho praktiky k praktikám tabákového průmyslu“.
Žijeme v zajímavých časech. Na spadnutí jsou možná obrovské změny u automobilek a přilehlých odvětví, což je jedna z nejvýznamnějších součástí světové ekonomiky. Mění se od základu energetika (což s tím souvisí) – pokračuje například hon za obnovitelnými energiemi, ze Spojených států se stala země, která razantně mění nabídkovou stranu globálního ropného trhu. Během pár let se z velké části populace stali závisláci na chytrých mobilních telefonech a můžeme jen hádat, jaký tento posun bude mít dopad na děti. Existuje reálná šance, že stojíme na pokraji doby, kdy dojde k velkému nahrazování zaměstnanců roboty a umělou inteligencí. Amazon a spol. drtí tradiční maloobchod. A našlo by se toho více.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Jsme zrozeni k tomu, abychom se nechali oblbovat?
- Jsme zrozeni k tomu, abychom se nechali oblbovat?
- Budeme v roce 2019 dost chytří na to, abychom věděli, jak jsme hloupí?
- Jsme v tom společně, jsme v tom my všichni dohromady, jsme v tom my společně s Ukrajinou - Premiér Fiala
- My jsme nebyli vychováni k tomu, abychom se projevili, tvrdí CRISTINA MUNTEAN (Video)
- Abychom to s tou kritikou svobodného trhu nepřehnali…
- Víkendář: Je to šílenství? Akceleruje to? Bude to bublina…
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory