Borussia Dortmund: Špičkové přestupy, zajímavá valuace
STRATEGIE A HOSPODAŘENÍ:
Současné vedení BVB razantně změnilo fungování klubu v době, kdy se nacházel v bezprostřední blízkosti bankrotu v roce 2005. Strategie klubu je silně zaměřená na skauting a následný rozvoj mladých talentů. Součástí vybavení mládežnické akademie je speciální tréninkové zařízení, tzv. „footbonaut“ v hodnotě 3,5 mil. EUR, které podporuje nácvik „automatizmů“ při práci s míčem.
Hlavními zdroji příjmů jsou:
(i) prodeje televizních práv (v sezóně 2016-17 cca 35 % ze 400 mil. EUR tržeb)
(ii) reklama a sponzoring (25 %)
(iii) výnosy z prodeje vstupenek (13 %), dresů a dalšího souvisejícího zboží (5 %)
(iv) „jednorázové“ příjmy z prodejů hráčů (22 %).
Klub se snaží o maximalizaci sportovního úspěchu, ovšem při minimálním využití dluhového financování, tj. dosahovat rovnováhy mezi finančními a sportovními zájmy, právě i díky výchově a následnému prodeji svých hvězd do velkoklubů.
V posledních letech přestoupil např. Ilkay Gündogan do Manchesteru Citi za 27 mil. EUR (2016, příchod za 5 mil. EUR), Ousmane Dembélé do Barcelony za 105 mil. EUR (2017, příchod za 15 mil. EUR), či Pierre-Emerick Aubameyang do Arsenalu za 64 mil. EUR (2018, příchod za 13 mil. EUR). Dortmund je mj. známý tím, že patří mezi (velko)kluby s nejvyšším podílem využití mladých hráčů (do 23 let) v A-mužstvu, resp. jejich časem stráveným na hřišti. Stávající hodnota prvního mužstva se podle www.transfermarkt.de odhaduje na 240 mil. EUR a její součástí jsou takové klenoty jako Christian Pulisic (19 let, odhadovaná cena 45 mil. EUR) nebo klubová stálice a letitá opora Marco Reus (27 let, 35 mil. EUR).
V souvislosti s hospodařením také není bez zajímavosti, že lístky na ligové zápasy na vestfálském stadionu začínají na 16,7 EUR a nejdražší jsou za 54,4 EUR, což je pouze zlomek ceny, za které se dají navštívit např. zápasy Manchesteru United či Barcelony. Legendární klubový stadion Westfalenstadion (nyní formálně SIGNAL IDUNA PARK) se i díky tomu již dlouho těší nejvyššímu průměru v návštěvnosti v zemi a v Evropě, na zápasy BVB pravidelně chodí přes 80 000 fanoušků.
Klub připouští, že by mohl lístky prodávat za vyšší ceny, návštěvnost a „služba“ fanouškům je ovšem pro něj prioritou. Odměnou mu pak je mimořádná atmosféra, kterou dokáže burácející 80 000 dav vytvořit. Nicméně potenciál pro zvýšení podílu příjmů z prodeje lístků na celkových tržbách, alespoň směrem k 17 procentům jako u Bayernu Mnichov, zde jistě je. V případě anglických velkoklubů Arsenalu či Manchesteru United se prodej vstupenek podílí na celkových tržbách z 24, resp. 19 procent.
Po tržbách ve výši 405,7 mil. EUR a provozních ziscích EBITDA ve výši 74,1 mil. EUR v roce 2017 by letos mělo dojít k výraznému růst nad 500 mil. EUR u tržeb a 125 mil. EBITDA. O vylepšení výsledků by se ale mělo postarat hned několik přestupů (resp. prodejů) včetně těch mimořádných jako Dembélé a Aubameyang. Takové bude zřejmě obtížné v roce 2019 zopakovat a tržby i EBITDA mohou v roce 2019 spíše zpět poklesnout k 450 mil. EUR, resp. 90 mil. EUR. O stabilní růst tržeb by se ale měl postarat především příjem z prodeje televizních práv. Dlužno dodat, že BVB vygenerovala za posledních 5 let přes 60 mil. EUR kladné volné hotovosti a pravidelně vyplácela dividendu mezi 0,05-0,10 EUR/akcie.
Společnost se nyní obchoduje zhruba za 5x EBITDA, s diskontem vůči vlastnímu historickému průměru okolo 6x. Srovnání v „sektoru“ je poměrně obtížné, kvůli omezenému množství veřejně obchodovaných evropských fotbalových klubů (Manchester United, Arsenal, Juventus, Olympigue Lyonnais, či AS Roma), nicméně diskont v rámci „sektoru“ je ještě výraznější.
Josef Němeček
Vystudoval VŠE v Praze se zaměřením na finanční trhy, bankovnictví a hospodářskou politiku. Specializoval se na analýzu dat z ekonomiky finančními trhy. Během studií utvářel zpravodajství z finančních trhů v rámci Hospodářských novin. Několik let vedl Public Relations a propagaci v oblasti vládní podpory exportu. Následně zodpovídal za Business Development v přední tuzemské poradenské skupině. Věnoval se vlastním projektům v oblasti PR. Pět let se v rámci Patria Online podílel na chodu a rozvoji investičního portálu Patria.cz. Od jara roku 2014 se podílel na startu finanční skupiny Roklen Fin, byl šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz. Od roku 2016 působí ve skupině Patria se zodpovědností za vedení portálu Patria.cz.
Patria Finance
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz