Štědré Vánoce zvedly tržby maloobchodníkům (Analýzy makroindikátorů)
Statistika maloobchodních tržeb za prosinec zklamala jenom zdánlivě. Důvodem jsou kalendářní vlivy, kdy měl loňský prosinec o dva pracovní dny méně než rok před tím. Statistika rovněž potvrdila, že domácnosti nenechaly výběr dárků na poslední chvíli a víc než kdy jindy nakupovaly s předstihem v listopadu.
Maloobchodní tržby (bez prodejů aut) v prosinci vzrostly o 4,7 % a mírně tak zaostaly za očekáváním trhu. Vezmeme-li ale v potaz kalendářní vlivy, dynamika maloobchodních tržeb dosáhla slušných 7,1 % meziročně. Meziměsíčně tržby poklesly nepatrně o 0,8 %, což představuje pouze slabou korekci výjimečného listopadového růstu bez výrazného ekonomického dopadu.
Nejvíce se v porovnávaní s předchozím
prosincem zvedly tržby obchodníkům s nepotravinářským zbožím. Ty s přihlédnutím
na kalendářní efekty rostly dvouciferným tempem. Lidé opět utráceli především
za zbytné zboží, naopak tržby za potraviny vzrostly o pouhé 2 %.
V porovnání s Vánoci 2016 lidé nakupovali
více zboží spojené s rekreací, elektroniky jako telefony nebo počítače,
ale i obuv a oblečení. V prosinci si také více užívali dovolené, což se
projevuje v nadprůměrném nárůstu tržeb za ubytování. Nejvyšší dynamiku již
tradičně vykazuje prodej zboží přes internet, ten ale díky silné statistické
základně vzrostl o „podprůměrných“ 15 %.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři