Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  19.01.2018 19:29:16

Perly týdne: Elektrické Škodovky, cena za EU a bublina, jakou svět neviděl

Trhy, ekonomika, politika - cena za EU, prudký start akcií a bublina, jakou svět neviděl

S bitcoinem se nenudíme: Bloomberg přináší aktuální porovnávání vývoje na trhu s bitcoinem s největšími bublinami historie. V následujícím grafu je výchozí cenou cena, za kterou se dané aktivum obchodovalo tři roky před dosažením vrcholu. Bublina na trhu Nasdaq je z tohoto pohledu v porovnání s jinými poměrně nudnou záležitostí. Opak platí o bitcoinu, který dokázal pokořit i legendární tulipánovou mánii:

 


Mimořádně silný akciový vstup do nového roku:
Letošní rok zatím u akcií nahrává zejména exotičtějším trhům. Jak ukazuje následující tabulka od Bespoke, největším ziskům se zatím těší investoři, kteří se odvážili na nigerijský, argentinský, či ruský trh – na nich se těší více než 10 % zisků. Nejlepšími evropskými trhy jsou Rumunsko a Itálie. Za úctyhodné ale můžeme považovat i dosavadní posílení trhu v USA, který si již připisuje asi 4,8 %. Z vyspělých zemí si vede nejhůře Velká Británie, která je zhruba na nule.



Cena za Unii: Na stránkách Politico se tento týden pustili do výpočtů toho, zda členství v Unii vyjde každého z nás na méně než jednu kávu denně. Motivací k této úvaze bylo nedávné prohlášení Jean-Clauda Junckera, který ve snaze podpořit agresivní navyšování rozpočtu EU přišel právě s takovým tvrzením. První část výpočtů stojí na odhadu nákladů členství v Unii přepočítaných na jednoho obyvatele. Výsledky shrnuje následující graf. Je zřejmé, že největšími plátci nejsou v tomto vyjádření ani zdaleka Němci, ale lidé z Lucemburska, Belgie, Irska, Dánska, Finska, Rakouska a Francie. Česká republika patří mezi země s podprůměrným příspěvkem:



Druhý graf už porovnává výše uvedená čísla s cenou jednoho cappuccina. Nejhůře jsou na tom z tohoto pohledu v Itálii, Belgii a Lucembursku, kde se „cena“ za Unii pohybuje zhruba na polovině ceny jedné kávy. Nejnižší je kávová cena Unie v zemích jako Řecko, Rumunsko, Polsko, či Bulharsko, kde se pohybuje na 15 – 17 % ceny jedné kávy. Zajímavé je, že Velká Británie je na tom co se týče obou měřítek poměrně dobře a určitě neplatí mezi země, které by platily nejvíce. Zda ale tato čísla přesvědčí společnost, že rozpočet EU by skutečně měl být prudce navýšen, je sporné.



Pád popularity USA: Gallup přišel tento týden s výsledky nového průzkumu popularity jednotlivých světových mocností. Jak ukazuje následující obrázek, popularita Spojených států prudce klesá, dostala se hluboko pod Německo a nyní se nachází na podobné úrovni, jako popularita Číny. Za ní je již jen Rusko a mezera je poměrně malá:

„Současná situace představuje významnou změnu. Za vlády prezidenta Obamy se popularita USA ve světě držela na stabilně vysokých úrovních. Současné změny připomínají dobu, kdy vládl prezident Bush. I tehdy bylo ve světě nejpopulárnější Německo, po něm Čína a až poté USA“, píše Gallup. A dodává, že takový vývoj může ohrozit i řadu spojeneckých dohod, které si prezident Trump pochvaluje.

Byznys – Trumpchi nezaboduje, Facebook nechce být žumpou

Trumpchi boduje v Číně, v USA ne: WSJ tento týden informuje, že čínská automobilka Guangzhou Automobile Group plánuje expanzi do USA. Dospěla ovšem k závěru, že její značka „Trumpchi“ má pro tento cíl příliš velký „politický náboj“. Firma chce s prodejem vozů v USA začít v roce 2019, ale hodlá použít jinou značku i přesto, že Trumpchi ji ve své domovské zemi používá již řadu let.

Facebookovský návrat ke kořenům: Mark Zuckerberg chce letos „dát do pořádku“ Facebook. Jak se domnívají na Bloomberg Gadfly. V praxi to znamená, že se bude snažit, aby Facebook nebudil dojem názorové a informační žumpy. Vést k tomu má i přeprogramování počítačů společnosti tak, aby Facebook nemotivoval uživatele k bezhlavému prohlížení stránek, ale k vzájemné interakci. Zda změna přispěje i k tomu, aby se Facebook nestával tak často nástrojem propagandy, či urážek, je zatím nejasné. Někteří analytici ale už nyní vyjadřují obavy, že změny mohou mít negativní dopad na finanční výsledky firmy. Zuckerberg má absolutní moc a nyní probíhá laboratorní test v reálném světě, který ukáže, zda jí užívá moudře“, píše Bloomberg Gadfly o společnosti, která má nyní zhruba 2 miliardy aktivních uživatelů měsíčně:



U nás doma - Elektrické škodovky a rána za vysokou rychlost

Elektroškoda: Ihned.cz přináší tento týden obsáhlý rozhovor se šéfem prodeje Škody Auto Lubošem Vlčkem. Ten poukázal na to, že poptávka po vozech automobilkyroste celoevropsky i mimo Evropu, u většiny modelů to ale nevyvolalo problémy s dodávkami na trh“. U modelů Kodiaq a Karoq ale byly delší dodací lhůty, protože Škoda byla překvapená silou poptávky.

„Máme tu neskutečně zastaralý vozový park, přes patnáct let stáří. Jsme na chvostu v Evropě, za námi jsou už jen Polsko a Rumunsko. To je nedůstojné pro zemi, která si říká velmoc v oblasti automotive“, říká Vlček. Ohledně vývoje v letošním roce by byl rád, kdyby Škoda na domácím trhu prodala přes 95 tisíc nových vozů a přiblížila se hranici 50 tisíc ojetých automobilů. Rok 2018 by měl být „ve znamení speciálních verzí Kodiaqu“, Karoq dostane dvojici verzí Sportline a Scout, v polovině roku pak přijde inovovaná Fabia.

Škoda plánuje, že do roku 2025 by měla být čtvrtina jejích aut elektrická nebo hybridní. Vlček k tomu dodal, že tradiční motory „s námi ale zůstanou ještě dlouhou dobu, budou se dále vyvíjet, kultivovat, přizpůsobovat legislativním požadavkům“. K tomu se bude rozvíjet jakási podmnožina konvenčních motorů - motory na plyn. Pokud mají být skutečně dostupné i elektromobily, musíme mít „vyzrálou technologii baterií“, aby byl dojezd nad 400, resp. 500 kilometrů. Musí jít také dolů náklady těchto technologií. „U elektrického auta bude klient pravděpodobně počítat s tím, že bude trochu dražší, ale dejme tomu v cenové hladině výborně vybaveného dieselového auta“, domnívá se Vlček. Rozhodující roli ale podle něj bude hrát i infrastruktura a v neposlední řadě legislativa.

Pozor na vysokou rychlost: V minulých Perlách týdne jsme informovali o plánovaných změnách v postihu řidičů za porušení dopravních předpisů. Tento týden jsme se na idnes.cz zase mohli dočíst, že v Branišovicích na Brněnsku se chystá „past na řidiče překračující povolenou rychlost“. Tamní radnice totiž do silnice nechá zabudovat speciální práh, který se pod rychle jedoucím autem propadne. Toto zařízení zvané Actibump pochází ze Švédska, je napojené na radar a pro neukázněné řidiče vytváří podobnou situaci, jako by vjeli v plné rychlosti do výmolu. Daniel Čada ze společnosti Longevus, která k nám tuto technologii dováží, tvrdí, že přejetí prahu auto nepoškodí, ale „díky psychologickému efektu si řidič dá příště na rychlost pozor“.

 
 
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

19.01. 19:53  Cena za EU 27% z kavy (Tom)
Diskuse je uzavřena









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688