Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
Chris Bryant na Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že podle převažujícího názoru v Evropě na rozdíl od USA nejsou žádné významné technologické společnosti. Výjimkou je snad jen SAP a Spotify. Jenže takový pohled úplně přehlíží druhou nejhodnotnější softwarovou firmu v Evropě, kterou je Amadeus. Ten zpracovává prodej/booking letenek a podle Bryanta má natolik dominantní pozici, že to pro něj až představuje hrozbu. Já sám jsem na tuto společnost nikdy předtím nenarazil a jistě nebudu sám, koho zajímá detailnější pohled na ní a její akcie.
Z následujícího grafu vidíme, že rok 2017 byl pro akcie Amadea mimořádně příznivý. Zatímco v předchozích letech si titul hledal svou cestu, poslední měsíce mu přinesly prudký růst přinášející zisky ve výši mnoha desítek procent:
Zdroj: Morningstar
Z tabulky je zřejmé, že tu hovoříme o společnosti se schopností generovat prudký růst tržeb (i když letošní čtvrtletí již takovou dynamiku nepřináší). Znatelně se zvyšovaly i zisky a provozní tok hotovosti, který v roce 2016 dosáhl 1,5 miliardy eur. Jelikož Amadeus investuje zhruba 500 – 600 milionů eur ročně, zbývá mu toho ještě hodně: Volný tok hotovosti minulý rok dosáhl téměř 900 milionů dolarů, o rok dříve to bylo 723 milionů dolarů.
Amadeus má centrálu v Madridu a podle Bloombergu zpracovává velkou část celosvětových prodejů letenek. Asi polovina těchto transakcí je totiž zpracovávána platformami jakou představuje i Amadeus a ten je mezi nimi největší. U velkých leteckých společností je pak jejich význam ještě větší. Síla, kterou Amadeus na trhu má, se ale možná začíná otáčet proti němu. Leteckým společnostem se totiž přestávají líbit jeho ceny a následně vysoká ziskovost.
Letecké společnosti platí systému asi 4,3 eura za každou zpracovanou letenku a podle Bloombergu dosahují průměrné ziskovosti na jednoho cestujícího ve výši 9 dolarů. Zmíněná částka tak pro ně fakticky představuje velké peníze. Právě proto se snaží převádět stále více zákazníků přímo na vlastní webové stránky a motivovat je ke zvýšené zákaznické věrnosti a nakupování letenek přímo u nich. Dobrým příkladem je prý chování německé Lufthansy. Ta přitom trochu paradoxně ještě s Air France, SAS a Iberií Amadea zakládala.
Investoři ale evidentně z podobných kroků velký strach nemají, alespoň prozatím. Vývoj ceny akcií Amadea napovídá, že větší váhu přikládají pozici, kterou má firma na trhu, jeho významu a „zaháčkování“ v celém systému letecké dopravy. Proto investoři vyhnali kapitalizaci na 31,2 miliardy eur. A pokud by firma dokázala zvyšovat volný tok hotovosti z roku 2016 (tj. oněch cca 900 miliard eur) o pouhých 1,5 % ročně, tato kapitalizace by odpovídala fundamentu. Z tohoto pohledu tu tedy na žádnou nafouknutou bublinu nehledíme a valuační měřítka porovnávající firmu s celým odvětvím (první tři řádky následující tabulky) tu velkou vypovídací schopnost nemají.
Zdroj: Morningstar
Tabulku ukazuji hlavně pro porovnání ziskové marže a návratnosti aktiv ROA a vlastního jmění ROE. Tato čísla ukazují, že pozice Amadea je skutečně výjimečně silná, což ale přirozeně budí „zájem“ klientů a konkurence.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři