Oprava generátoru na Dlouhých stráních skončila, elektrárna jede na plný výkon
Specialisté kromě dalších prací přeizolovali vinutí rotoru generátoru, na kterém byly mezizávitové zkraty, a opravili popraskanou měď na amortizéru, čímž zajistili jeho bezpečný a spolehlivý provoz. „Zkušební provoz prokázal, že oprava dopadla dobře. Několik dní jsme provozovali soustrojí ve všech provozních režimech a v současné době již jedeme dle požadavku dispečinku,“ řekl šéf elektrárny Vítězslav Chmelař.
Oprava probíhala zejména ve strojovně generátorů, což je největší podzemní prostor elektrárny o rozměrech 87,5 × 25,5 × 50 metrů. Technicky zajímavou částí celého procesu bylo vytažení rotoru generátoru ze statoru pomocí dvou mostových jeřábů, z nichž každý má nosnost 250 tun, a spřahovací traverzy. Demontovaný rotor generátoru váží přes 400 tun. „Spřahovací traverzu mostových jeřábů jsme přitom použili po 21 letech, tedy poprvé od zahájení provozu elektrárny. Stejně náročné bylo usazení opraveného rotoru generátoru zpět. Šlo o brilantní kousek, na kterém se podíleli nezkušenější zaměstnanci elektrárny a špičkoví pracovníci z dodavatelských firem,“ vyzdvihl unikátní část opravy Chmelař.
Nedávná havárie autojeřábu externí firmy na dolní nádrži elektrárny provoz neomezuje. Autojeřáb hasiči řízeně sesunuli do nádrže, následně se opravila koruna sdruženého objektu, kde k havárii došlo, a nepřetržitě se kontroluje čistota vody. Po dohodě expertů zůstane jeřáb pod vodou, než se zvolí optimální řešení pro jeho vyzvednutí ze dna dolní nádrže.
SLOVNÍČEK:
Generátor: Generátor-motor je vertikální, reversní, synchronní, trojfázový stroj s přímým vodním chlazením statorového vinutí. Generátor motor slouží v turbínovém režimu pro přeměnu mechanické energie na spojce Francisovy reversní turbíny v elektrickou a pro opačnou přeměnu v režimu čerpadlovém.
Amortizér: Kývání rotoru je jev způsobený dynamickou změnou v zatížení synchronního generátoru. Velikost kývání je přímo úměrná velikosti dynamické změny v zatížení. Ke kompenzaci kývání synchronních strojů se využívá tzv. amortizérů. Jsou to většinou měděné kruhy umístěné na čelech rotoru a spojujících jednotlivé póly rotoru synchronního stroje. Při rozběhu slouží amortizéry také k většímu rozptylu magnetického toku a k lepšímu odvodu tepla nahromaděného při startu synchronního stroje.
Vladislav Sobol, mluvčí Skupiny ČEZ
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?