Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva
Dieselové motory jsou v posledních měsících roku 2017 dost v nemilosti. Ze všech stran se na spalovací motory chrlí kritika o emisích, čistotě motorů a zatěžování životního prostředí. Všímají si toho média snad ze všech koutů světa. Poslední hřebík do rakve naftových pohonných jednotek se tento týden rozhodlo podle komentářů zatlouct německé ministerstvo životního prostředí, které oznámilo, že chce urychlit přechod země na elektrická auta.
Politici mají jasno. Angela Merkelová považuje úsilí ukončit výrobu a instalaci dieselových motorů za správnou cestu. Řada médií připomíná, že viditelné kroky k omezení naftových motorů se v jiných státech, například Velké Británii či Francii, dočkaly na rozdíl od Německa, konkrétních časových termínů. Velká Británie prohlásila, že auta s naftovým či zážehovým motorem se nebudou prodávat od roku 2040. Norsko má v plánu zakázat je za osm let. Čína se rozhodla prosadit pravidlo o tom, že domácí výrobci aut budou muset mít na celkovém objemu prodaných vozů určitý podíl elektro aut. A to už od roku 2018. Přestože zatím nebyla zveřejněna oficiální čísla, spekuluje se, že automobilky v Číně budou muset vykázat z objemu prodaných aut osmiprocentní podíl elektro vozů. A Indie chce zastavit prodej automobilů s klasickým pohonem v roce 2030.
Najdou se ovšem hlasy, které se nebojí nahlas říct, že podobné aktivity nejsou ničím jiným, než líbivou politikou, která nemůže dojít reálného naplnění. Ba co víc, může i uškodit. Například bavorský premiér Horst Seehofer považuje záměry oznámené německým ministerstvím životního prostředí za nerealistické. Podle slovenského online deníku aktuality.sk se mu dokonce podařilo získat pro takové prohlášení podporu z vědeckých kruhů. „Diskuse o ukončení používání spalovacích motorů je naprosto absurdní," konstatoval Robert Schlögl, vedoucí Institutu Maxe Plancka pro konverzi chemické energie, který je i zástupcem Německé akademie věd (Acatech).
Robert Schlögl přišel na aktuální dobu s doslova kacířskou myšlenkou, totiž zjednodušeně řečeno - zachránit nejen spalovací, ale i benzínové pohony. A co je klíč, který k tomu otevře příslušné dveře? Syntetické palivo. Podle něj je nutné k cíli dojít snížením množství znečišťujících látek ve výfukových plynech vozidel, nastavit a zpracovat motory na regenerační energii a dosáhnout změny energie snížením emisí oxidu uhličitého.
Je tu ale i jiný, a reálně mnohem závažnější problém: Co se stane s jednou miliardou již používaných aut ve světě, ke kterým se každých 2,5 sekundy přidává další. A vůbec, co kamiony, autobusy, stavební stroje a letadla? Pro ně je například stále intenzivněji globálně prosazovaná vize bateriového pohonu ještě na dlouhou dobu neuskutečnitelný projekt. Nemluvě o tom, že ani bateriový pohon není z pohledu znečišťování životního prostředí zcela bez poskvrnky.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Spotřeba paliva - kalkulačka
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva
- Na český trh dorazilo dieselové palivo se syntetickou složkou GTL
- Řešení pro spalovací motory a závislost na fosilních palivech: syntetická paliva i obnovitelné plyny bioLPG či rDME
- Řešení pro spalovací motory a závislost na fosilních palivech: syntetická paliva i obnovitelné plyny bioLPG či rDME - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Paliva - syntetická a přírodní paliva
- Syntetická paliva - E-paliva
- Dominik Stroukal (Roger): Korporátní měny jako budoucnost peněz? Proč ne, nebude to ale hned
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla