Jaké bude ozdravení Opelu/Vauxhallu? Má být rychlé a razantní
Francouzský automobilový koncern PSA, který nedávno převzal od americké konkurence General Motors ztrátový Opel, by měl rychle a razantně začít se sanací ztrátových značek Opel a Vauxhall ve Velké Británii.
A jak to má probíhat? Willi Diez, ředitel Institutu pro automobilový sektor (IFA) v Německu, kterého citoval magazín Automobilwoche, nepovažuje za reálné, aby restrukturalizaci koncern PSA ponechal výhradně jen na vedení Opelu. Podle Dietze to ještě nikdy při žádné podobné akvizici nefungovalo a je nutné se poučit z bolestivé zkušenosti koncernu Daimler při akvizici Chrysleru, která se po letech rozpadla.
Změna Opelu na ziskovou firmu musí být rychlá
Faktem je, že šéf PSA Carlos Tavare má jasný koncept, jak do roku 2020 učinit z Opelu opět ziskovou společnost. Dá se proto předpokládat, že koncern PSA bude postupovat velmi rychle a Carlos Tavares bude chtít, stejně jako v posledních letech v případě PSA, uskutečnit sanaci stejně rychle a razantně i u Opelu.
Automobiloví odborníci proto míní, že takový výsledek bude možný jedině tehdy, pokud bude mít v Opelu nasazen francouzský management, který bude mít jasný a čitelný mandát a instrukce, co přesně dělat. Spekuluje se v této souvislostí o tom, že pravděpodobně půjde především o sjednocení platforem všech modelů značek Peugeot, Citroën, DS a Opel s množstvím identických dílů. Tím by se mohly docílit úspory v pořizování a produkci.
Diez: Netahejte Opel tam, kde ho neznají
Willi Diez je naproti tomu velmi skeptický k plánům dostat Opel na zahraniční trhy, které pro něj byly dosud zavřené. Opel je podle něj velmi německá a evropská značka, kterou například v Číně nebo USA prakticky nikdo nezná. Na těchto vysoce konkurenčních trzích je mimořádně obtížné a hlavně nákladní etablovat novou značku. Opel by se měl podle Dietze proto zpočátku raději soustředit na ty evropské trhy, o které zatím nebyl velký zájem, například na Rusko.
V případě rušení pracovních míst se PSA podle Dieze spolehne především na přirozenou fluktuaci lidí, ačkoli nevylučuje ani nucené propouštění spojené s odstupným. V první řadě proto, že zaměstnanci Opelu jsou do konce roku 2018 chráněni kolektivní smlouvou. Budoucnost německých továren nevidí Willi Diez velmi pesimisticky, například kmenová továrna v Rüsselsheimu určitě přežije a Eisenach zase patří k nejproduktivnějším. Navíc PSA musí některý ze závodů přeměnit na centrum pro elektrické pohony.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři