Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Státní rozpočet  |  01.02.2016 15:12:33

ČR - státní rozpočet v lednu s přebytkem 45,9 mld. Kč


Příjmy státního rozpočtu

Meziroční růst celkových příjmů o 14,8 mld. , tj. o 13,4 %, nejvíce ovlivnily prostředky přijaté z EU (růst o 12,8 mld. ). Daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení vykázaly meziroční růst 2,0 mld. , tj. o 2,4 %.

Inkaso DPH ve výši 28,2 mld. je meziročně nižší o 0,2 mld. , tj. o 0,6 %. Na úrovni veřejných rozpočtů však bylo dosaženo meziročního růstu o 0,4 mld. . Inkaso pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1.1.2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad negativního dopadu na SR je 3,7 mld. ). Naopak pozitivně by měl na inkaso působit růst výdajů domácností a vládních institucí na spotřebu. Lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení a posléze i elektronická evidence tržeb.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 11,7 mld. , což je o 0,2 mld. méně než v lednu 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 6,4 mld. při meziročního růstu o 0,5 mld. . Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Rozpočet této daně počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 1,8 % z důvodu očekávaného růstu cen ropy, který by měl být ovšem částečně kompenzován ekonomickým růstem. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 3,8 mld. , což je meziročně o 0,8 mld. méně, což je způsobeno dřívější úhradou odebraných tabákových nálepek na konci loňského roku. V rozpočtu této daně na rok 2016 se promítlo zejména zvýšení sazeb z tabákových výrobků od 1.1.2016 a proto je jeho výše o 1,6 % nad úrovní inkasa roku 2015.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 0,3 mld. , tj. o 3,2 %, zatím dosáhlo 9,0 mld. . V rozpočtu této daně se promítl vliv nového rozpočtového určení daně, kterým se od 1.1.2016 snížil podíl státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což představuje negativní celoroční dopad ve výši 1,4 mld. . Očekávaný meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 se opírá především o makroekonomické odhady průměrných mezd, do kterých se pozitivně promítlo i navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále odhad zahrnoval i míru růstu nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 se bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (zvýšení v roce 2016) bude mít negativní dodatečný dopad ve výši 0,5 mld. na úrovni státního rozpočtu. Pozitivní dopad na výši celkového inkasa bude mít, i v tomto roce, solidární zvýšení daně.

Relativně nízké inkaso daně z příjmů fyzických osob podávajících přiznání souvisí, stejně tak jako i v minulém roce, s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně je placena na konci kalendářního čtvrtletí. Na inkaso této daně bude mít i v tomto v roce 2016 pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. . Negativní dopad na inkaso bude mít zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, které bylo účinné od roku 2015 a díky splatnosti daně se projeví až v inkasu tohoto roku a to ve výši cca -0,2 mld. . Stejně jako v roce 2015 se na výši inkasa této daně negativně projeví zejména znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovné. Meziroční srovnání inkasa této daně je v tomto roce za období leden - březen pozitivně ovlivněno vrácením slev pro pracující důchodce (nálezy Ústavního soudu), které proběhlo v prvních měsících roku 2015.

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 1,3 mld. , očekáváme v roce 2016 mírný meziroční nárůst ve výši cca 0,4 mld. .

Inkaso daní z příjmů právnických osob (0,8 mld. ), stejně jako v minulém roce, souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí právnické osoby až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. V roce 2016 je rozpočet této daně vyšší o 1,8 % oproti inkasu roku 2015. Na růst inkasa by měl mít vliv zejména pozitivní vývoj ekonomiky v roce 2015. Pro rok 2016 se také počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. ). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 0,8 mld. , se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se v letošním lednu projevila další vratka na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,1 mld. (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě soudních rozhodnutí již 4,5 mld. ).

Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 5,0 % dosáhly 33,8 mld. , počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vychází z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 39,5 mld. (meziroční růst o 12,8 mld. ) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 35,6 mld. a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 12,8 mld. . V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 80,0 mld. čerpané ke konci ledna 2016 byly o 2,4 mld. , tj. o 3,0 %, pod úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziročním poklesu se podílí i nižší čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let v oblasti společných programů EU a ČR o 3,8 mld. , což souvisí i s tím, že v roce 2015 eskalovalo čerpání výdajů spadajícího do programového období 2007-2013 (vč. využití tzv. nároků).

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. , což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %). K 31.1.2016 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 36,6 mld. , což je stejně jako na konci ledna 2015.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 16,7 mld. . Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 15,4 mld. . Šlo o zálohu regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 14,2 mld. (v lednu 2014 to bylo 15,5 mld. ) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. (v lednu 2015 to bylo o 0,1 mld. méně).

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 5,2 mld. znamenalo meziroční růst o 0,1 mld. . Předpokládaný růst těchto výdajů proti skutečnost roku 2015 o 3,5 % vychází ze zvýšení plateb z 845 na 870 za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 0,6 mld. , což je o 2,9 mld. méně než ve stejném období minulého roku. Schválený rozpočet je sice nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že skutečné čerpání v roce 2016 nedosáhne hodnot minulého roku. Důvodem je to, že v roce 2015 se výrazně projevila snaha dočerpat prostředky určené na financování společných programů EU a ČR z programového období 2007-2013 a také fakt, že nové programové období 2014-2020 bude svým čerpáním teprve startovat.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci ledna 2016 přebytkem ve výši 45,9 mld. , což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 17,3 mld. . Na tomto výsledku se pozitivně projevily zejména meziročně vyšší EU příjmy o 12,8 mld. .

Zdroj: MF ČR








?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688