Marnivost jako ekonomická veličina strčí do kapsy Německo
Celkem 4,5 bilionu dolarů podle Bank of America Merrill Lynch ročně utratíme za produkty a služby, jimiž zvyšujeme svou prestiž a sebevědomí. Tato "suma za lidskou marnivost" tak překonává dokonce i hrubý domácí produkt Německa, čtvrté největší ekonomiky světa. Ten dosahuje "pouhých" 3,7 bilionu dolarů.
Studie nazvaná Vanity Capital: The Global Bull Market in Narcissism (Kapitál marnivosti: Globální býčí trh s narcisismem), kterou BoAML minulý měsíc zveřejnila, definuje kapitál marnivosti jako "akumulaci hmotných a nehmotných statků za účelem navýšení sebevědomí prostřednictvím lepšího vzhledu a postavení".
Rozlišení luxusních nákupů od těch neluxusních je ovšem problematické, protože jde o vysoce subjektivní záležitost. Zatímco nákup šperků, umění či soukromého tryskáče nejspíše skutečně patří do první kategorie, otázkou je, kam zařadit například investici do iPhonu, zásnubního prstenu či studia na prestižní univerzitě.
Studie navíc mezi luxusní zboží zahrnuje i běžné produkty pro "střední třídu", jako jsou oblečení na fitness, potravinové doplňky či některá kosmetika.
BoAML vyčíslila, že nejvíce dávají na obdiv svůj ekonomický status spotřebitelé v Číně, hned za nimi se umístili Jihokorejci a třetí skončili Indové.
V absolutních číslech nicméně vedou se značným náskokem lidé ze západní Evropy, které jejich marnivost ročně vyjde na 748 miliard dolarů. Až druhé skončily Spojené státy a Čína (včetně Hongkongu a Tchaj-wanu) je třetí.
Částka utracená za marnivost každým rokem stoupá ruku v ruce se zlepšující se ekonomickou situací žen ve světě. Ty si totiž v současnosti mohou dovolit nakupovat více věcí. Důležitým faktorem jsou rovněž měnící se nákupní zvyky mužů. Kdo by si například donedávna pomyslel, že se módním hitem stanou luxusní panské kabely?
Trh s marnivostí a narcisismem samozřejmě podporují i sociální sítě, kde se lidé snaží vyrovnat svým přátelům i konkurentům, a také e-shopy, které lidem umožňují nakupovat daleko více a pohodlněji než v minulosti.
Z psychologického hlediska existuje řada důvodů, proč lidé nakupují. Jedním z nejčastějších důvodů je ale právě fakt, že nám vytoužené zboží dává větší pocit moci a atraktivity, tvrdí studie. Nákupy posilují naše sebevědomí, které pak může světu předvést, jak chytří a dobří jsme a jak moc nás lidé mají obdivovat.
Na tyto pracovní pozice se tlačí roboti
Stroje a roboti jsou stále chytřejší a efektivnější. Během následujících 20 let by tak mohli v některých odvětvích nahradit lidi. Společnost NPR sestavila žebříček profesí, které jsou v tomto směru nejohroženější.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Elektřina Německo - ceny a grafy elektřiny v Německu, vývoj ceny elektřiny v Německu 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Registr ekonomických subjektů ARES
- Akcie - Akcie online. Pražská burza, Německo, USA. Investice do akcií
- Bitcoin - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Kdy do důchodu?
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Výpočet odchodu do důchodu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory