Šatník Olga Medlíková (Šatník Olga Medlíková)
Osobní finance  |  14.08.2014 16:42:59

Olga Medlíková: Motivace a stimulace jako nástroje managementu

„Proč mi ti lidi nedělají, vždyť mají v rámci regionu vynikající platy?“ Já už nevím, co s tím Patrikem udělat, aby zabral, je jak leklá ryba!“ „Tým help desku se výkonnostně úplně propadl a přitom není důvod, co se tam proboha děje?!“ Tak a podobně možná uvažujete také, pokud jste narazili na pokles výkonnosti nebo změnu chování lidí ve vaší firmě či organizaci.

Klesly výsledky, snížil se zájem o práci, kamsi se ztratil kolegiální nebo přímo kamarádský duch, který vládl v kolektivu ještě vloni. Kde je chyba? Často v motivaci lidí a s tím jdoucí vnějškovou stimulací výkonu. Pojmy jsou vesměs známé, proto jenom stručné shrnutí.


V případě motivace jde o vnitřní hnací síly člověka, přání, potřeby, zájmy, stimulace (někdy označovaná za vnější motivaci) je souhrn nástrojů, které podporují vnitřní zájem. Nejznámější metodikou v této oblasti je patrně Maslowova pyramida potřeb a je užitečné, pokud si člověk, který chce ovlivnit druhého člověka (manažer, rodič, partner…) uvědomí, které motivační patro je pro ovlivňovaného nyní to nejdůležitější.


Motivační patro a vhodné stimuly

Pro zamyšlení uvádí dlouholetá lektorka a konzultantka pro byznys, neziskové organizace a státní správu Olga Medlíková motivační patro a v pyramidě příklady stimulů vhodných vždy pro dané motivační patro (zdroj. http://satnik.net/).

 

 

Být stále v kontaktu

Pro manažera to znamená, že musí být se svými lidmi stále v kontaktu, mluvit s nimi, vědět, co se s nimi a u nich děje. Protože motivace člověka se může kvapem změnit. Např. člověk, kterého motivovala snaha být vynikající obchodník, hvězda týmu - a najednou se mu rozpadl vztah. Teď potřebuje pomoc a podporu, někoho, s kým bude situaci probírat, ubrat na pracovním nasazení, už nemá zájem o interní soutěž, protože si řeší osobní starosti. Motivace se dočasně posunula do jiného patra a manažer by mu měl vytvořit podmínky pro zvládnutí těžké situace. Jenom tak si udrží loajálnost kvalitního pracovníka, když ten uvidí, že o něj je zájem jako o člověka, nejen o položku v rozpočtu.
Vynikajícím manažerským nástrojem pro poznání lidí a jejich motivace jsou manažerské pohovory. Existuje jich více druhů – hodnotící, motivační, vytýkací, koučovací, pro zjištění potřeb pracovníků samozřejmě nejlíp funguje motivační pohovor.
Pohovor musí být ohlášen s předstihem a na pohovor by měli být oba (manažer i pracovník) připraveni. Ideální je, když se manažer hodně ptá a pracovník otevřeně odpovídá. Někdy jsou manažeři v rozpacích, jaké otázky položit, aby se dozvěděli potřebné informace.

 

Příklad některých otázek pro motivační pohovor:


  1. Jak jste spokojen/á se svou prací – rozsah, zadávání, kompetence...?
  2. Jestliže ne, co byste navrhoval/a změnit?
  3. Co by vám pomohlo svou práci vykonávat ještě lépe, co by vám usnadnilo její výkon?
  4. Vyhovuje vám prostředí, ve kterém pracujete, nebo byste na něm něco změnil/a?
  5. Cítíte se dobře v týmu, kolektivu lidí, se kterými spolupracujete?
  6. V případě, že ne, co by posílilo vaši spokojenost?
  7. Jak vidíte naši vzájemnou spolupráci?
  8. Je něco, co by ji mohlo i zlepšit?
  9. Jaké máte plány, záměry do budoucna – pracovní, osobní?
  10. V jakém čase byste je rád/a uskutečnil/a?
  11. Je v nich něco, s čím vám mohu pomoci?

(Pozn.Uvedené otázky jsou pouze návodné, lze je upravit podle situace a člověka, se kterým je pohovor veden.)



Práce s lidmi je nekončící proces a motivace a používání vhodných stimulů jsou klíčové nástroje managementu. Vyplatí se brát zřetel na hnací síly lidí – projeví se to v jejich výsledcích, ve vztahu k firmě i nadřízenému, v kvalitě vztahů na pracovišti i např. v míře inovace a nápadů, se kterými lidé přijdou.



PaedDr. Olga Medlíková

 PaedDr. Olga Medlíková pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu. 

Více informací naleznete na:
http://satnik.net/

 








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688