Problematika výkonosti obchodních zástupců a prodejců
Problematika výkonosti obchodních zástupců a prodejců
aneb zásady úspěšného prodeje
I. část
V následující sérii 3 článků se pokusíme v krátkosti nastínit problematiku a příčiny nízkých
výsledků velké části lidí, kteří se pohybují v obchodě, resp. v prodeji.
Jedná se o analýzu vlastních zkušeností z desítek firem, v nichž
postupně docházelo ke spolupráci s více než čtyřmi stovkami obchodníků.
Pomineme-li odborné a technické znalosti vlastního sortimentu, které, když
chybí, logicky oslabují výkonost obchodníků, mezi nejčastější příčiny nízkých
čísel v obchodě patří absence symbiózy tří prvků, které si postupně
projdeme. Jedná se o oblasti, které bychom mohli nazvat: 1. vztlak, 2. vztah,
Každá jedna
oblast z výše uvedených, bez kombinace se zbylými dvěma, bude způsobovat
mnohem nižší výkonnost, než je skutečný potenciál prodejů jednotlivých
obchodních zástupců či prodejců. A naopak, uvědomělou práci na těchto třech
principech, můžeme označit za základní zásady úspěšného prodeje.
Stejně jako letadlo potřebuje určitou rychlost a tzv. „vztlak“, aby vzlétlo, potřebuje specifickou rychlost a zejména vztlak také obchodník, aby rostly jeho výsledky. Mnozí obchodníci „lítají po zákaznících“, jsou v terénu od rána do večera, snaží se. Jinými slovy nasazení – rychlost – jim nechybí. Nicméně vztlak, tzn. tlak směrem nahoru, k vyšším číslům, nemají. Bavíme-li se o obchodnickém vztlaku, máme na mysli kombinaci vnitřních i vnějších faktorů, které ovlivňují prodeje. Rozhodující jsou však z většího procenta ty vnitřní. Mezi vnitřní faktory bychom mohli zařadit vysokou míru vlastní sebemotivace, odhodlání uspět navzdory překážkám/porážkám, cílevědomé soustředění na dané cíle, uvědomělá činnost a postup vstříc těmto cílům, cit pro obchod, selské ekonomické uvažování, touha neustále se zlepšovat a vyniknout, znalost a schopnost použít celou škálu obchodních dovedností a technik atd. Mezi vnější faktory pak pro doplnění patří situace na trhu, organizovanost firmy, personální a motivační politika podniku atd. Chybí-li obchodníkovi vztlak, pak často laxně, vágně a marně navštěvuje zákazníka po zákazníkovi, dává alibistické nabídky a jeho prodej, resp. tzv. péče o zákazníky, se promění v něco, co můžeme nazvat „kolečko“. Kolečko znamená, že obchodník navštěvuje pravidelně své zákazníky, na čemž ještě není nic špatného… Problém ale je v tom, že dělá v podstatě stále to stejné a především, uvědoměle neprodává. Zdvořile se pobaví, zdvořile nabídne svůj produkt či službu, ale protože nemá vnitřní i vnější drive, prodejní čísla u konkrétních zákazníků nahoru nejdou. Žádná změna a vnitřní posun v postojích i chování obchodníka. Jedná se zkrátka právě o to kolečko, stále dokola, bez posunu či změny objíždí, navštěvuje… a důsledek? Prodejní čísla nahoru nejdou. Pokud obchodník nemá vlastní motivaci k růstu a ke zdokonalování, ke snaze stávat se každým dnem větším profesionálem, větším odborníkem svého oboru, mistrem v tom, co dělá, pak můžeme hovořit o tom, že právě onen obchodnický vztlak chybí. A logicky chybí výsledky.
Do jisté míry
se tento „tlak směrem vzhůru“ dá suplovat externím zásahem a vnějšími faktory –
dobrým vedoucím obchodu, který uvědoměle tlačí nikoliv apriory na plnění plánu,
ale především na stálé zlepšování a změnu k lepšímu u jednotlivých
obchodníků. Zlepšující se obchodníci, kteří dávají vytrvale svému řemeslu každý
den něco málo navíc, přináší jako „by produkt“ rostoucí prodejní čísla. Stejnou práci může nabídnout externí firma,
která dokáže systematicky s obchodníky pracovat. Na tomto místě je třeba
si uvědomit, že onen „tlak směrem vzhůru“ nemůže z principu věci spočívat
pouze ve „školení obchodních dovedností“ (která jsou navíc často velmi
nárazová). Práce na vztlaku musí být dlouhodobá a koncepční. Jedná se o
princip, který u nás ve firmě nazýváme dlouhodobá formace. Formace/forma je
něco, co nasadíte a když odděláte, zůstává přesný otisk dle formy. Tento otisk
formy v obchodníkovi, který v podstatě znamená onen tlak směrem
vzhůru, je trvalý. Zaručí jej pouze cílevědomá práce se správnými obchodníky.
Dlouhodobá formace, to je hlavní předpoklad dosažení obchodnického vztlaku.
Z výše nastíněného jasně vyplývá, že existuje jedna podmínka, než se pustíte do dlouhodobé formace, resp. uvědomělé práci na
obchodnickém vztlaku. Dle našich zkušeností se nedá pracovat na vztlaku
s někým, kdo je vágní, odevzdaný osudu. Nedá se pracovat s někým, kdo
bere práci „pouze“ jako nezbytný proces k výdělku a tak také vypadá jeho
přístup. Svou pracovní činnost vykonává bez většího přemýšlení, monotónně
opakuje každý den to samé (viz. předchozí výraz „kolečko“). Právě ona vágnost
v pracovním úsilí mnohých obchodníků může být pro celou firmu doslova
smrtelná. V této souvislosti se
proto zmíníme o dané podmínce při práci na vztlaku. Musí se pracovat
s obchodníky správného typu, s lidmi, kteří mají potenciál obstát (to
jsou ti, kteří se dají formovat, třebaže vlastní motivaci zevnitř – vztlak –
nemají na patřičné úrovni). V duchu manažerského principu „nejdříve kdo,
potom co“ je třeba vybrat si do prodejního týmu vhodné typy lidí. Už jen tento
proces je velmi náročný a často (dle našich zkušeností) podceňovaný. Přestože se
jedná o podstatnou podmínku obchodního úspěchu, často je tento proces tříbení
ať už vědomě či nevědomě ze strany managementu opomíjený, protože při výběrovém řízení či zhodnocování personálního obsazení
současného prodejního týmu se věnuje pozornost jiným kritériím, než těm, která
jsou skutečně žádoucí. Pak se často stává, že v obchodním týmu je mnoho
„kapříků“, a k tomu lze říci jen tolik, že z kapra štiku (obchodní
štiku) neuděláte. Tento proces tříbení personálního obsazení obchodního týmu
vyžaduje zkušenost, znalosti, trpělivost a nadhled. A pokud takto vytříbený tým
již máte, nastává ona správná chvíle na dlouhodobou formaci. Na jejím konci je
obchodní tým, který je skutečně špičkou v oboru, každý obchodník je mistr každým
coulem. Zformovaný člověk, který je stejně jako profesionální sportovec zvyklý
na tvrdou práci, se vyznačuje zejména disciplínou, kázní a uvědomělou prací jak
na sobě, tak v terénu. Do jisté míry pak takto zformovaného obchodníka tato
samotná tvrdá práce na sobě (stálé zlepšování) uspokojuje – stejně jako
sportovce uspokojují endorfiny, které se vyplavují při výkonu (ať už
v tréninku či v zápase). Takové lidi v obchodním týmu
potřebujete. Odborným způsobem personálně protříbené obchodníky, kteří mají i
díky dlouhodobé formaci obchodní vztlak.
Ing. Bc. Jiří Jemelka a tým konzultantů, J.I.P. pro firmy s.r.o.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), předseda představenstva společnosti FRIGOMONT a.s., výkonný ředitel společnosti OK DESIGN s.r.o., provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
12 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému, manažerskému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory