Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  01.02.2014 15:55:45

Problematika výkonosti obchodních zástupců a prodejců

Problematika výkonosti obchodních zástupců a prodejců

 aneb zásady úspěšného prodeje

I. část

             V následující sérii 3 článků se pokusíme v krátkosti nastínit problematiku a příčiny nízkých výsledků velké části lidí, kteří se pohybují v obchodě, resp. v prodeji. Jedná se o analýzu vlastních zkušeností z desítek firem, v nichž postupně docházelo ke spolupráci s více než čtyřmi stovkami obchodníků. Pomineme-li odborné a technické znalosti vlastního sortimentu, které, když chybí, logicky oslabují výkonost obchodníků, mezi nejčastější příčiny nízkých čísel v obchodě patří absence symbiózy tří prvků, které si postupně projdeme. Jedná se o oblasti, které bychom mohli nazvat:  1. vztlak, 2. vztah,  3. na branku tah.  

Každá jedna oblast z výše uvedených, bez kombinace se zbylými dvěma, bude způsobovat mnohem nižší výkonnost, než je skutečný potenciál prodejů jednotlivých obchodních zástupců či prodejců. A naopak, uvědomělou práci na těchto třech principech, můžeme označit za základní zásady úspěšného prodeje.

 1. Vztlak  

Stejně jako letadlo potřebuje určitou rychlost a tzv. „vztlak“, aby vzlétlo, potřebuje specifickou rychlost a zejména vztlak také obchodník, aby rostly jeho výsledky. Mnozí obchodníci „lítají po zákaznících“, jsou v terénu od rána do večera, snaží se. Jinými slovy nasazení – rychlost – jim nechybí. Nicméně vztlak, tzn. tlak směrem nahoru, k vyšším číslům, nemají. Bavíme-li se o obchodnickém vztlaku, máme na mysli kombinaci vnitřních i vnějších faktorů, které ovlivňují prodeje. Rozhodující jsou však z většího procenta ty vnitřní. Mezi vnitřní faktory bychom mohli zařadit vysokou míru vlastní sebemotivace, odhodlání uspět navzdory překážkám/porážkám, cílevědomé soustředění na dané cíle, uvědomělá činnost a postup vstříc těmto cílům, cit pro obchod, selské ekonomické uvažování, touha neustále se zlepšovat a vyniknout, znalost a schopnost použít celou škálu obchodních dovedností a technik atd. Mezi vnější faktory pak pro doplnění patří situace na trhu, organizovanost firmy, personální a motivační politika podniku atd. Chybí-li obchodníkovi vztlak, pak často laxně, vágně a marně navštěvuje zákazníka po zákazníkovi, dává alibistické nabídky a jeho prodej, resp. tzv. péče o zákazníky, se promění v něco, co můžeme nazvat „kolečko“. Kolečko znamená, že obchodník navštěvuje pravidelně své zákazníky, na čemž ještě není nic špatného…  Problém ale je v tom, že dělá v podstatě stále to stejné a především, uvědoměle neprodává. Zdvořile se pobaví, zdvořile nabídne svůj produkt či službu, ale protože nemá vnitřní i vnější drive, prodejní čísla u konkrétních zákazníků nahoru nejdou. Žádná změna a vnitřní posun v postojích i chování obchodníka. Jedná se zkrátka právě o to kolečko, stále dokola, bez posunu či změny objíždí, navštěvuje… a důsledek? Prodejní čísla nahoru nejdou. Pokud obchodník nemá vlastní motivaci k růstu a ke zdokonalování, ke snaze stávat se každým dnem větším profesionálem, větším odborníkem svého oboru, mistrem v tom, co dělá, pak můžeme hovořit o tom, že právě onen obchodnický vztlak chybí. A logicky chybí výsledky.

Do jisté míry se tento „tlak směrem vzhůru“ dá suplovat externím zásahem a vnějšími faktory – dobrým vedoucím obchodu, který uvědoměle tlačí nikoliv apriory na plnění plánu, ale především na stálé zlepšování a změnu k lepšímu u jednotlivých obchodníků. Zlepšující se obchodníci, kteří dávají vytrvale svému řemeslu každý den něco málo navíc, přináší jako „by produkt“ rostoucí prodejní čísla. Stejnou práci může nabídnout externí firma, která dokáže systematicky s obchodníky pracovat. Na tomto místě je třeba si uvědomit, že onen „tlak směrem vzhůru“ nemůže z principu věci spočívat pouze ve „školení obchodních dovedností“ (která jsou navíc často velmi nárazová). Práce na vztlaku musí být dlouhodobá a koncepční. Jedná se o princip, který u nás ve firmě nazýváme dlouhodobá formace. Formace/forma je něco, co nasadíte a když odděláte, zůstává přesný otisk dle formy. Tento otisk formy v obchodníkovi, který v podstatě znamená onen tlak směrem vzhůru, je trvalý. Zaručí jej pouze cílevědomá práce se správnými obchodníky. Dlouhodobá formace, to je hlavní předpoklad dosažení obchodnického vztlaku. 

Z výše nastíněného jasně vyplývá, že existuje jedna podmínka, než se pustíte do dlouhodobé formace, resp. uvědomělé práci na obchodnickém vztlaku. Dle našich zkušeností se nedá pracovat na vztlaku s někým, kdo je vágní, odevzdaný osudu. Nedá se pracovat s někým, kdo bere práci „pouze“ jako nezbytný proces k výdělku a tak také vypadá jeho přístup. Svou pracovní činnost vykonává bez většího přemýšlení, monotónně opakuje každý den to samé (viz. předchozí výraz „kolečko“). Právě ona vágnost v pracovním úsilí mnohých obchodníků může být pro celou firmu doslova smrtelná. V této souvislosti se proto zmíníme o dané podmínce při práci na vztlaku. Musí se pracovat s obchodníky správného typu, s lidmi, kteří mají potenciál obstát (to jsou ti, kteří se dají formovat, třebaže vlastní motivaci zevnitř – vztlak – nemají na patřičné úrovni). V duchu manažerského principu „nejdříve kdo, potom co“ je třeba vybrat si do prodejního týmu vhodné typy lidí. Už jen tento proces je velmi náročný a často (dle našich zkušeností) podceňovaný. Přestože se jedná o podstatnou podmínku obchodního úspěchu, často je tento proces tříbení ať už vědomě či nevědomě ze strany managementu opomíjený, protože při výběrovém řízení či zhodnocování personálního obsazení současného prodejního týmu se věnuje pozornost jiným kritériím, než těm, která jsou skutečně žádoucí. Pak se často stává, že v obchodním týmu je mnoho „kapříků“, a k tomu lze říci jen tolik, že z kapra štiku (obchodní štiku) neuděláte. Tento proces tříbení personálního obsazení obchodního týmu vyžaduje zkušenost, znalosti, trpělivost a nadhled. A pokud takto vytříbený tým již máte, nastává ona správná chvíle na dlouhodobou formaci. Na jejím konci je obchodní tým, který je skutečně špičkou v oboru, každý obchodník je mistr každým coulem. Zformovaný člověk, který je stejně jako profesionální sportovec zvyklý na tvrdou práci, se vyznačuje zejména disciplínou, kázní a uvědomělou prací jak na sobě, tak v terénu. Do jisté míry pak takto zformovaného obchodníka tato samotná tvrdá práce na sobě (stálé zlepšování) uspokojuje – stejně jako sportovce uspokojují endorfiny, které se vyplavují při výkonu (ať už v tréninku či v zápase). Takové lidi v obchodním týmu potřebujete. Odborným způsobem personálně protříbené obchodníky, kteří mají i díky dlouhodobé formaci obchodní vztlak.

           Pokračování o dalších příčinách nízké výkonnosti obchodních zástupců a prodejců – „vztah“ a „na branku tah“ – v dalších článcích na kurzy.cz. 

Ing. Bc. Jiří Jemelka a tým konzultantů, J.I.P. pro firmy s.r.o.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), předseda představenstva společnosti FRIGOMONT a.s., výkonný ředitel společnosti OK DESIGN s.r.o., provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

12 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému, manažerskému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

20.07. 17:52  Obchodní zástupce (Maraslavek)
17.07. 12:35  Obchodní zástupce (Kubistko)
12.07. 14:13  Obchodní zástupce (Maraslavek)
Diskuse je uzavřena

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

25.07.2024  Poznejte svého zákazníka dřív, než vám začne dlužit Pavel Macek (Credit Check)
19.06.2024  Daňově zvýhodněné produkty spoření na důchod od roku 2024 Ing. Tomáš Slavík (SLUTO)
19.06.2024  Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás? Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688