(Kurzy.cz)
Evropské prodeje nových aut v prosinci rostly o 13%- Za celý rok 2013 pokles o 1,7%
Nejlépe si v prosinci vedl automobilový trh v Holandsku s růstem o 115%, o 35,8% si polepšilo Portugalsko a o 33% Dánsko.
Propad o 32,9% zaznamenalo Irsko, o 16,8% Luxembursko a o 7,7% Finsko.
Naopak největší propady zaznamenal Kypr '-35,2% na 7 102), Holandsko (-17% na 417 036) a Rumunsko (-13,1% na 57 710).
Prodeje v Německu poklesly meziročně o 4,2% na 2,95 miliónu vozů, v ČR pak o 5,3% na 164 736 vozů.
Pro rok 2014 sami výrobci i tržní analytici odhadují mírné oživení poptávky.
V jednotlivých značkách si pozici No.1 dále potvrdil německý koncern VW, který zvedl prosincové prodeje o 22,4% na 225 986 vozů. Za celý rok 2013 si pak pohoršil o 0,6% na 2,957 miliónu vozů. Podíl VW na trhu se zvýšil z 24,7 na 25%.
Prodeje Škody Auto v prosinci rostly o 24% respektive o 4,2% za celá rok. Škoda byla spolu se Seatem jedinými koncernovými značkami s celoročním růstem prodejů.
Evropskou tržní dvojku jen těsně uhájil francouzský PSA s poklesem tržního podílu z 11,9 na 11,1% při celoročním propadu prodejů o 8,4%. V prosinci prodeje rostly o 8,6%.
Bronz si vybojoval v těsním závěsu opět francouzský Renault s růstem tržního podílu za celý rok z 8,6 na 9,1% při celoročním růstu prodejů o 4,4%. Prosinec přinesl růst o 30,3%, což byl třetí nejvyšší růst ze všech značek. zA zlepšením stojí především úspěch dceřiné Dacie s prosincovým růstem o více jak 48% a růstem za celý rok o 23,3%.
Americký koncern GM v prosinci zvedl prodeje o 13,2%. Za celý rok pak hlásí pokles o 4,3% a mírný pokles tržního podílu z 8,2 na 8%.
Ford v prosinci rostl o 21,1% a za celý rok pak poklesl o 3,2% při růstu tržního podílu ze 7,5 na 7,4%.
FIAT v prosinci zaznamenal růst prodejů o 2,3%. Za celý rok 2013 pak pokles o 7,1%, tržní podíl se snížil ze 6,5 na 6,1%.
Z japonských značek si nejlépe vedlo Mitsubishi s prosincovým skokem o 115%. Celoročně tato automobilka zvedla své prodeje o 4,3% při stagnaci tržního podílu na 0,6%.
Suzuki za prosinec zvedlo prodeje o více jak 30%, Mazda o 20% a Toyota o 11,5%. Tržní podíly japonských značek se vesměs mírně zvyšovaly.
Z prémiových značek se v prosinci i v celoročním srovnání vedl nejlépe Jaguar Land Roveru s růstem prodejů o 7,5 respektive 9,7% za celý rok. Audi sice zaznamenalo v prosinci růst o 16,8%, lae za celý rok to byl pokles o 1,4%.
BMW za prosinec snížilo jako jedna z mála značek své prodeje o 6,2%, za celý rok pak ale ztratilo pouze 0,8%. Hlavní konkurent v podobě Daimleru pak v prosinci klesl o 1,7% při celoročním růstu o 4%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz