Dobré věci chodí v malém balení
V USA existuje populární rčení „dobré věci chodí v malém balení“, které je všeobecně používáno při obdarovávání šperky. Můj tým a já si myslíme, že by toto rčení šlo aplikovat i ve světě investic, to jak často nacházíme společnosti, kterou jsou malé, co se kapitalizace týče, zároveň však mají skvělý potenciál do budoucna.
ndexům z rozvíjejících se zemí často dominuje hrstka velkých společností, které ve většině případů působí v odvětvích, jako jsou energetika, bankovnictví, telekomunikace, těžký průmysl a těžba. Tyto společnosti jsou pak ovlivňovány více událostmi na mezinárodní úrovni, než událostmi v domácí ekonomice. Náš tým při svých investičních rozhodnutích nebere v potaz žádný benchmark, při výběru investic postupujeme systémem „zespod nahoru“. Často tak nacházíme atraktivní příležitosti mezi malými a středními společnostmi, které se nachází v na spotřebu více orientovaných odvětvích. Mnoho z těchto společností je pak, v porovnání s jejich většími konkurenty, více zaměřeno na domácí poptávku.
Vliv střední třídy
Společnosti zaměřené na domácí spotřebitele jsou zároveň těmi, které se mohou stát motory budoucího ekonomického růstu a které mohou těžit z postupné transformace některých rozvíjejících se zemí z na export zaměřených ekonomik na ekonomicky hnané domácí spotřebou. Střední třída roste na celém světě, její růst v rozvíjejících se zemích má pak vliv na strukturu domácí spotřeby těchto zemí. Tak jak mají lidé více disponibilních příjmů, začínají ve větší míře poptávat spotřební zboží od piva přes oblečení až po mobilní telefony. Stejně tak tito lidé, dosahujíc vyšších statutů ve společnosti, volají po vlivu v politice a změnách k lepšímu.
Samotná definice „střední třída“ se může v jednotlivých zemích lišit v závislosti na míře ekonomické vyspělosti této zemi. V Africe například Africká banka pro rozvoj definuje zástupce střední třídy jako člověka, který dosahuje vyšších než průměrných příjmů. Tuto podmínku pak splňuje 34 % africké populace, tj. téměř 350 milionů lidí (údaj z roku 2011), což je v porovnání s rokem 2000 nárůst o 24 %.
Mnoho menších společností se často nachází v rané fázi vývojového cyklu a mohou tak nabídnout potenciál růstu, který může předčit růst akciového trhu jako celku. Například, našli jsme několik malých společností na trzích, jako jsou Jižní Korea a Hong Kong, které takřka ovládly několik sektorů ekonomiky prostřednictvím kvalitních výrobků, marketingu a systému řízení. V globálním měřítku však tyto společnosti stále zůstávají malými. Jak však tyto firmy naberou zkušenosti na domácím trhu, často pak expandují do sousedních ekonomik, což dále podporuje jejich rychlý růst.
Objevování příležitostí v segmentu malých společností je podle nás důležité proto, že se tyto nyní málo kapitalizované společnosti mohou jednou stát obry. Společnosti mající tento potenciál nacházíme například ve farmaceutickém průmyslu. Data získaná při výzkumu malých společností nám pak mohou pomoci pochopit podmínky skrývající se v rozvíjejících se ekonomikách.
Potenciální rizika spojená s malými společnostmi jsou podle nás zvládnutelná. Tato rizika zahrnují nákladné výzkumy, nedostatek informací, zvýšenou volatilitu a nízkou likviditu jejich akcií. Investování si často může vyžádat čas a trpělivost, my však přemýšlíme v dlouhodobém horizontu, což nám pomáhá tato rizika zvládat.
Co víc, velké množství společností a různorodost jejich podnikání umožňuje diverzifikaci investic. Náš tým zjistil, že v rámci skupiny rozvíjejících se trhů spadá do kategorie malých společností zhruba 21 500 firem. Nedostatek zdrojů informací pak vidíme spíše jako potenciál, než jako hrozbu. Pokud jsou informace těžko dostupné, mohou vznikat cenové anomálie. My však při našich investicích klademe velký důraz na analýzy našich týmů, které jsou umístěny v 18 městech napříč Asií, Střední a Jižní Amerikou, Evropou a Afrikou.
Investoři zaměřující se na akcie velkých společností mohou podle nás propásnout velmi slibnou investiční příležitost.
© Copyright 2012 Franklin Templeton Investments. All rights reserved.
Článek byl převzat a přeložen s laskavým svolením společnosti Franklin Templeton Investments z blogu Marka Mobiuse http://mobius.blog.franklintempleton.com/2013/10/30/small-is-big/
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři