Květnové maloobchodní prodeje nečekaně silné
Čeští spotřebitelé jsou citliví zejména na cenový vývoj. Klesající inflace a příznivější ceny bezesporu ovlivnily ochotu domácností utrácet za kulturu, spot a rekreaci, počítače a komunikační prostředky či textil a obuv. Naopak stále se šetří na potravinách, jejich ceny po loňské nepříznivé úrodě rostly (v posledních měsících se však již stabilizovaly).
Druhá polovina letošního roku by měla být pro české maloobchodníky příznivější než ta první. Již více než rok z historického dna se postupně zvyšující spotřebitelská důvěra by se měla začít promítat do reálně vyšší ochoty domácností utrácet. Tyto tendence by mohl podpořit i fakt, že fiskální konsolidace je již za námi a reálné příjmy domácností by postupně měla podpořit klesající míra inflace. Až do podzimních měsíců by se též neměla zvyšovat míra nezaměstnanosti. Nicméně vzhledem k nepříznivým výsledkům sektoru za první měsíce letošního roku bude i za celý letošní rok jako celek zaznamenán pokles reálných maloobchodních tržeb. Po loňských -0,9 % by však měl letos činit pouhých -0,3 %. Zejména kvůli očekávanému růstu reálných mezd v roce 2014 očekáváme pro příští rok již růst maloobchodních prodejů, a to o 1,9 %.
Autor: Jan Vejmělek
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři