Výrobci mají nově za povinnost štítkovat pneumatiky
PRAHA (MEDIAFAX) - Pro výrobce pneumatik platí od neděle 1. července 2012 nová povinnost značit vyrobené pneumatiky informačními štítky. Ty budou sledovat hodnocení tří důležitých parametrů pneumatik, které mají pomoci nakupujícím při výběru.
Cílem nového nařízení Evropské unie je zvýšit bezpečnost i ekonomickou a environmentální účinnost silniční dopravy, a to pomocí podpory bezpečných pneumatik se sníženou spotřebou pohonných hmot. Štítky na pneumatikách proto budou uvádět informace o brzdné dráze na mokré vozovce, valivém odporu a hlučnosti. Podle odborníků však informační štítky přinesou zjednodušený pohled na kvalitu pneumatik.
"Vlastnosti pneumatik nelze zobecnit pouze do tří kritérií, informace uvedené na štítku tak nejsou pro správný výběr pneumatiky dostačující. Výborné hodnocení jednotlivých kritérií uvedených na štítku ještě neznamená, že pneumatika bude mít dobré jízdní vlastnosti," upozornil Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního internetového obchodu Pneumatiky.cz.
"Z našeho hlediska by hlavním kritériem výběru pneumatiky měla být především bezpečnost. Ta je na štítku zastoupena pouze sledováním brzdné dráhy na mokru. Další bezpečnostní kritéria, jako je stabilita, ovladatelnost a chování při aquaplaningu, jsou na štítcích zcela opomíjeny, stejně jako základní záběrové vlastnosti zimních pneumatik," doplnil Schwangmaier.
Povinnost opatřit pneumatiky informačními štítky platí pro výrobce už od 1. července 2012. V obchodech se však štítkované pneumatiky povinně objeví až od listopadu tohoto roku, tedy v době prodeje zimních pneu. Výrobci pneumatik sami upozorňují, že štítky neobsahují parametry důležité pro některé specifické segmenty pneumatik. Jde například o pneu pro motocykly, užitkové vozy či nákladní automobily.
"Štítky například neobsahují informaci o nominální životnosti a možnostech znovuvytvoření vzorku, což je důležitá informace zejména u pneumatik pro nákladní vozy. Navíc nepostihují ani žádná kritéria nutná k posouzení kvalit zimních pneumatik," sdělil Zdeněk Vacl, marketingový ředitel výrobce pneumatik Pirelli.
"Štítek by měl být jen jedním z doprovodných kritérií při výběru pneumatik. Zahrnuje totiž jen tři oblasti výkonu pneumatiky. Renomované testy pneumatik přitom hodnotí kolem 15 kritérií," doplnil Boris Tománek, marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires.
Libor Popela, popela@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři