Ve středu budou investory zajímat
hlavně čísla dvou největších poskytovatelů platebních karet Visa a
MasterCard a mediálnímu gigantu Time Warner.
Visa
se musela přizpůsobit novým americkým regulačním pravidlům, která
omezují výši poplatků vybíraných provozovateli karet od obchodníků za
platby zákazníků. Druhá část regulačních změn, která začala platit 1.
dubna, by měla mít na hospodářské výsledky Visy ještě větší dopad,
protože po bankách vyžaduje, aby neuzavíraly výhradní kontrakty jen s
některými provozovateli karet, ale měly diverzifikovanější sítě. V
návaznosti na to hrozí omezení objemu transakcí, na kterých jsou tržby
Visy závislé.
Investory tak bude zejména zajímat to, jak se firma
přizpůsobí ztíženým podmínkám. Brzy by měla představit detaily změn v
poplatcích, které mají pomoci nalákat obchodníky a udržet potřebné
množství transakcí.
Dalšími sledovanými událostmi budou soudní
spory s obchodníky kvůli výši poplatků, kterou musejí prodejci za
přijímání karet platit. V prosinci management oznámil, že muselo být do
úřední úschovy uloženo 1,6 miliardy USD pro případné vypořádání sporů.
Stejně
jako Visa bude i MasterCard nepříznivě ovlivněna soudními spory s
obchodníky. Analytici odhadují, že celkové vyrovnání, v němž by
figurovaly i velké banky jako Bank of America a JPMorgan, by podle
zveřejněných informací společnosti Visa a Mastercard mohlo stát až 6,5
miliardy USD.
MasterCard generuje 60 % svých tržeb na zahraničních
trzích, otázkou proto bude, jak se do jejího byznysu promítne
ekonomické ochlazení v Evropě. MasterCard (ale i Visa) značně investuje
do segmentu mobilních technologií, především v rozvíjejících se zemích.
Spotřebitelé zde většinou disponují mobilními telefony, ale k nákupům
využívají na místo plastikových karet spíše papírové peníze. Visa počítá
s tím, že proniknutím na tyto trhy (které pro provozovatele karet
skýtají velký potenciál) získá větší objem transakcí.
Akcie: Má letos smysl řídit se příslovím "Sell in May and go away"?
Time Warner
Time
Warner je provozovatelem kabelové televize v USA i ve světě, významným
producentem celovečerních filmů a vydavatelem tištěných i webových
médií. Největším segmentem tržeb je kabelová síť (se stanicemi TBS, TNT,
Cartoon Network, Tru TV, HBO a kanály CNN). Tržby plynou jak z reklam,
tak z klientských poplatků.
Filmy produkuje pod značkou Warner
Bros. a New Line Cinema (například Batman a Harry Potter), obvykle jde
zhruba o 20 filmů za rok. Kromě filmů vyrábí i pořady pro své kabelové
stanice a televize. Mimo to vydává 21 magazínů v USA a mnoho titulů pro
zahraniční distribuci, provozuje i některé webové servery (například
CNNmoney.com).
Tržby rostou zhruba 2,5% tempem už od roku 2007.
Firma snižuje náklady na inzerci a mírně navyšuje kapitálové výdaje
(ačkoli během recese výrazně klesaly).
V minulosti společnost
vydala 550 milionů USD na akvizice zahrnující nákupy některých poboček
HBO a investice do mediálního obsahu (hlavně na mladých trzích). V
nedávné době odštěpila Time Warner Cable a AOL.
Pro Time Warner
bude i do budoucna nejtěžší přizpůsobovat se novým podmínkám. Zákazníci
přesouvají svůj zájem od kabelové televize a filmů směrem k internetovým
aktivitám, jako jsou online hry, vlastní videa (YouTube) či prosté
surfování po internetu. Z trendů je nejvýznamnější streamování videa.
Pro Time Warner to znamená nižší ziskovost - firma byla zvyklá na silné
prodeje DVD. Ostatní segmenty (například tisk) budou sice také
zaznamenávat mírný pokles, ale pro celkové hospodaření to nebude tak
palčivé díky jejich nižšímu podílu.
Čtěte také:
- Christopher Verrone: Hledáte vítězný mix? Akcie, zlato a dolar!
- Je zlato vhodná investice v době vrcholu býčího akciového trhu?
- IW speciál: Zlatá horečka