Alternativní odhady
Kromě
odhadu analytiků tu máme k dispozici ještě alternativní odhady, tzv. „whisper
numbers“. Rozdíl mezi odhady analytiků a „whisper numbers“ je ve způsobu, jakým
jsou tyto odhady zjišťovány. Běžné odhady analytiků jsou zjišťovány pomocí
výzkumu, kdy jsou odborníci na příslušnou firmu dotazováni, co si myslí o
velikosti zisku příslušné firmy. Jsou to přeci odborníci, tak by to měli umět
přesně odhadnout.
Čtěte dále:
Hedgeové fondy a jejich nejoblíbenější akcie.
Část I.
Hedgeové fondy a jejich nejoblíbenější akcie.
Část II.
Potíže, které to přináší, jsou společné veškerým dotazníkovým výzkumům. Zaprvé
musíte vybrat opravdu ty správné odborníky. Zadruhé, i když se povede vybrat ty
správné odborníky, měli by mít také správné informace, na jejichž základě mohou
provést svoje hodnocení.
Většinou není problém zjistit, kteří z analytiků se specializují na hospodářské
výsledky konkrétní firmu, takže pokud se management určité firmy rozhodne
vyvolat pozitivní, nebo negativní překvapení, může to udělat pomocí „ne až tak
přesných informací“, které řízeně uniknou do rukou příslušných analytiků. Pokud
má někdo pocit, že se to nesmí, tak má pravdu, ale jezdit rychle autem se také
nesmí.
Existuje však i jiný způsob zjišťování očekávaných výsledků. Kdo sledoval
televizní soutěž „Riskuj“ ví, že jednou z forem nápovědy je, když si soutěžící
nechá poradit od obecenstva. V sále je velké množství lidí, z kterých naprostá
většina z nich není odborníky v oboru otázky. Přesto ve většině případů dochází
k tomu, že odpověď, ke které se většina přikloní, je také správná. Tento úkaz
je dokonce zaznamenán v lidových příslovích pod pojmem „Víc hlav, víc rozumu“.
Pokud se vydáme po stopách historického významu „whisper numbers“, tak se tak
označovaly uniklé interní informace z firem, na jejichž základě získali
obchodující, dnes zákonem postižitelnou, nekalou výhodu označovanou jako
„zneužití informací v obchodním styku“. Pokud se sejdou dva ředitelé na golfu a
jeden řekne druhému, „Pane kolego, kupte si teď naše akcie,
nebudete litovat“, přičemž si je vědom, že jeho firma právě získala významný
obchodní kontrakt třeba v Číně, tak takové jednání je jen obtížně dokazatelné.
Pokud za tuto informaci pak dostane protislužbu ve formě: „Pane kolego, naše
akcie teď rozhodně nekupujte“, lze takovou informaci zužitkovat obchodem na
short.
Tyto řízené úniky informací jsou prakticky velmi těžko postižitelné a jsou
jedním z hlavních důvodů, proč je golf tak populární. Avšak i takové úniky
informací jsou zaznamenány v cenovém grafu, jako pozvolný nárůst ceny v období
před publikováním hospodářských výsledků, podle toho, jak se informace šíří
mezi zúčastněnými a jak zasahuje čím dál tím větší okruh známých známých.
Současný význam „whisper numbers“ je jiný. Nejsou to informace získané z
vnitřního okolí vrcholového managementu, ale jde o názor veřejnosti na
výkonnost firmy. Analytici, kteří si byli vědomi nedostatků získávání odhadů
pomocí dotazníku, se rozhodli do výzkumu zapojit veškerou veřejnost. Založili
webové stránky a nyní má každý možnost, pokud se mu chce a má co říci, napsat
svůj odhad zisku firmy, která je předmětem jeho zájmu. Například, jestliže se
zajímám o Apple, odhadnu, jaký bude přínos uvedení Apple TV pro budoucí příjmy,
tak mohu nějakým vlastním způsobem odhadnout, jaký bude zisk na akcii (EPS) v
příštím čtvrtletí.
Všechny tyto odhady se následně statisticky zpracují a výsledkem jsou tzv.
„whisper numbers“, které označují jaký má názor veřejnost na zisky firem. Tyto
alternativní odhady jsou velmi často nejen v souladu s odhady analytiků, ale z
dlouhodobého hlediska mají dokonce o něco lepší vypovídající schopnosti než
klasické odhady.
Jak si tedy stojí hodnocení komponent indexu Dow Jones z hlediska
alternativních odhadů „whisper numbers“? Přehled naleznete ZDE
Pozitivních překvapení je 7, negativních překvapení je 9 a ve čtyřech případech se
nejedná o překvapení, protože se výsledky shodují. Z hlediska této metody
odpovídá růst DJ o ufrfněných 200 bodů přesněji současné situaci.
Samozřejmě každá metoda hodnocení má své výhody i své nevýhody. Pro obchodníky
s akciemi, kteří neobchodují čistě technicky, ale snaží se o fundamentální
analýzu, je vhodné znát obě metody. Každá metoda má svoje výhody, ale i
nevýhody. Ačkoliv se „whisper numbers“, díky tomu, že přesněji odráží zájem
veřejnosti o příslušnou akcii, obecně považují za přesnější nástroj pro určení
zda se jedná o překvapení, nemusí to být vždy pravidlem. Vždy totiž záleží i na
tom, jaké je celkové směřování trhu, jaký je vývoj v příslušném sektoru a ne
vždy bývají „whisper numbers“ dostupná.
Čtěte více:
Výsledková sezóna prozatím exceluje. Indexy
pokračují ve spanilé jízdě.Část I.
www.akcieatrhy.cz Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz |