Maloobchod ožil díky potravinám a nápojům a díky automobilovému sektoru
Maloobchodní tržby v březnu vzrostly o 2 procenta oproti předchozímu měsíci a o 3,9 procenta meziročně. Jde o první meziroční růst po sedmnácti měsících poklesu. V únoru tržby klesly o 2,1 procenta. K růstu přispěl vyšší počet pracovních dnů oproti březnu předchozího roku. Svůj vliv měly také předvelikonoční nákupy. Velikonoce sice letos nepřipadly na březen, ale hned na začatek dubna. Zřejmě i proto se celkem výrazně zvýšily prodeje potravin a nápojů, meziročně o 3,1 procenta.
Značný vliv tentokrát měly automobily. Registrace nových vozů v březnu poskočily vzhůru, meziročně jich bylo o 20 procent víc. Registrace ojetých vozů zastavily prudký pád, který trval celý minulý rok a ještě v prvních měsících roku letošního. A v maloobchodu to bylo znát - tržby za prodej a opravy vozidel stouply meziročně o 12,5 procenta.
Českou ekonomiku dosud táhne vzhůru hlavně poptávka za zahraničí. I z domova ale začaly chodit dobré zprávy. Příjmy z exportu se začínají projevovat i doma a růst maloobchodu ukazuje, že se domácí poptávka už stabilizuje. Pozitivní změny sledujeme i na trhu práce, který do značné míry určuje utrácení českých domácností.
Tomáš Vlk, Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz