Spotřebitelská důvěra Japonska v prosinci znovu klesla
Náladu japonských spotřebitelů v prosinci opět ovlivnila nedobrá situace pracovního trhu, s tím spojený výhled příjmů a ochota utrácet. V prostředí klesajících vývozů je ekonomika stále více závislá na útratách domácností.
Index spotřebitelské důvěry Japonska v prosinci klesl z ročního maxima 39,5 bodu na 37,6 bodů. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu. Vloni ukazatel dosahoval době hluboké recese 26,2 bodů a setrvával na bodě mrazu.
Průzkum úřadu vlády zkoumá čtyři kategorie: živobytí, zdroj příjmů, zaměstnanost a ochota nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Měsíční ukazatel odráží vzorek asi 6720 z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností. Spotřebitelská důvěra Japonska nepřímo signalizuje budoucí trend spotřebitelských výdajů, jenž se na růstu druhé největší světové ekonomiky podílí asi z jedné poloviny.
Ukazatel zaměstnanosti se nečekaně propadl z 35,0 na 30,8 bodů a je nejníž od května. Na historické minimum 14,2 bodu klesl vloni v lednu. Ukazatel růstu mezd klesl z 37,7 na 36,1 bodů, je ale stále nejsilnější od června 2009. Indikátor ochoty utrácet je překvapivě nezlomný, roste o 0,3 bodu na 45,1 bodů a příznivě reaguje na stimuly japonské vlády. Nad hranicí růstu byl ale naposledy v únoru 2007.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři