Prodej automobilů byl letos v USA nejslabší od roku 1982
Prosincový prodej automobilů v USA opět rostl a definitivně potvrzoval oživení ekonomiky v čele se spotřebitelskou poptávkou a snížení rekordního počtu nezaměstnaných Roční prodej domácích značek překvapivě dosáhl 8,5 milionů vozidel po 8,2 milionů v listopadu, 7,9 milionů v říjnu. V srpnu podpořil stimul prodej nad hranici 10 milionů jednotek.
Kombinovaný roční prodej domácích a zahraničních značek zrychlil z 10,9 mil na 11,2 milionů. Analytické odhady očekávaly ročním tempo 8,4 milionů a kombinovaný prodej 10,9 milionů vozidel. Letošní roční tempo se oproti roku 2008 snížilo o 21% na 10,5 milionů jednotek a bylo nejnižší od recese 1982. Po očištění dat byl pravděpodobně zaznamenaný nejhlubší pokles prodejů aut od druhé světové války. Čína využila krize, dík štědrým státním dotacím vloni předběhla v prodejích USA a stala se největším automobilovým trhem světa. Roční prodej v Číně vyskočil o 44% na 13,5 milionů aut.
Automobilka GM kterou převzal stát oznámila, že vyřadil žíznivé modely včetně Pontiac a Saturn a zaměří se na čtyři klíčové značky Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC. Stále nabízí k prodeji značku Hummer a pravděpodobně i Saab. Ford v prosinci oznámil 33% vzestup poptávky. Automobilce GM a Chrysler, kterou převzal italský Fiat, klesl prodej o 6% a 3,5%. Celkový podíl amerických značek na americkém trhu sezónně stoupl na 46,2%.
Automobilce Toyota Motor vyskočil v prosinci meziroční prodej v USA o 32%. Nejprodávanějším modelem je stále Camry s počtem 357 tisíc, až šestou pozici drží domácí Ford Fussion. Prodej Honda meziročně rostl o 24%. Model Accord je v USA na třetí příčce s počtem 287 tisíc prodaných vozidel. Nissan oznámil 18% růst poptávky, Altima je pátý nejprodávanější vůz v USA. Velký zájem byl i o vozy Subaru, prosincový prodej meziročně rostl o 33%.
Korejská automobilka Hyundai a světové šestka oznámila opět nejvyšší prodej v USA. Zásluhou sedanu Sonáta stoupl o 41%. Sesterské Kia poptávka dokonce vylétla o 44%. Podíl asijských automobilek na americkém trhu dosáhl 46,3%.
Evropské automobilky si vedly v USA smíšeně, podíl na trhu ale meziročně snížil na 7,4%. Prodej VW meziročně vyskočil o 16%, u Daimler stagnoval, Porsche, kterou převzal VW, meziročně klesl prodej o 2%, BMW se v prosinci zvedla meziroční poptávka o 9%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?