PAVEL DVOŘÁK: K mobilní televizi jsem zatím skeptický
Už loni na jaře váš úřad sliboval výběrové řízení na operátora mobilní televize. Kde je problém?
Zájem operátorů se v tuto chvíli zredukoval na zájem jednoho operátora, a tím je T-Mobile. Všichni operátoři velice pečlivě zvažují, zda model DVB-H a podnikatelský model s ním spojený je pro mobilní televizi správný. Na českém trhu už jsou dostupné telefony schopné přijímat DVB-T a na cestě je nový standard, který kombinuje DVB-H, DVB-S a DVB-T2. Je pravděpodobné, že mobilní televize budou nakonec vznikat na bázi tohoto nového formátu.
Kdy tedy vypíšete výběrové řízení?
Z technického hlediska je možné o mobilní televizi uvažovat téměř kdykoli. Tendr na kmitočty mohl být vypsán už loni v létě, ale ČTÚ má i nadále pochybnosti, zda podnikatelský model DVB-H bude fungovat, tedy zda kmitočty budou využity efektivně. V této chvíli a v této situaci jsem k mobilní televizi skeptický a nerad bych volné kmitočty zabil výběrovým řízením a následným přidělením kmitočtů, které ale nebude nikdo využívat. Nejde o neochotu úřadu vypsat výběrové řízení, jen nechceme ztratit sadu kmitočtů a následně je nechat ležet ladem.
Jak moc ohrožují standard DVB-H mobilní telefony se zabudovaným DVB-T tunerem?
Efekt možnosti DVB-T v mobilech nedokážu kvantifikovat, uvažovaný tendr na mobilní televizi bude každopádně vyhlášen technologicky neutrální. Pro mě je ale důležitější zájem lidí o mobilní televizi, podle našich průzkumů rozhodně nedosahuje očekávání operátorů. Zájem o „televizi v mobilu“ v roce 2008 projevilo v reprezentativním výzkumu (cca 1800 respondentů) jen 11 procent dotazovaných, jasný nezájem o mobilní TV přitom deklarovala téměř polovina respondentů. Mobilní televize se v Evropě kromě Itálie dokázala aktuálně prosadit v sousedním Rakousku, ale zájem Čechů značí, že televize v mobilech je pro ně spíše doplňkovou službou. Je na zvážení, jakou pozici si mobilní televize získá, protože podnikatelský model počítá i s vlastními programy operátorů. Osobně vidím spíše pesimistickou variantu, že mobilní televize se rozšíří zhruba ve stejné době jako formát DVB-T2 a HDTV, tedy až po roce 2012.
Více se dočtete v pondělním vydání týdeníku Strategie.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři