I auta mohou mít někdy své špatné dny
Ikoně amerického průmyslu, automobilce General Motors prý hrozí krach. Varování vydali dokonce experti americké investiční banky Merill Lynch, když uvedli, že automobilka GM bude potřebovat až 15 miliard dolarů v hotovosti, aby zlepšila svou finanční situaci. Vedení firmy na to reagovalo slovy, že jde o spekulace. Jenže situace automobilového obra, do jehož stáje patří kromě značek jako Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, či Pontiac, také Hummer, nebo Saab a Satum, není opravdu dobrá. Vždyť jen kurz akcií firmy na burze v New Yorku zaznamenává historicky nejnižší ceny od 50. let minulého století a finanční ztráty, které firma v poslední době pravidelně dodává na trh, dosahují už kritických hodnot.
Přestože prý není vyloučen ani bankrot, pokud trh s automobily ve Spojených státech bude pokračovat v poklesu, GM se podle vlastních slov snaží intenzivně najít východisko z krize za každou cenu. Co jiného jí zbývá…? Restrukturalizační operace, třeba v podobě masivního propouštění, či uvažování nahlas o tom, zda se v současných ekonomických podmínkách na trhu vyplatí vyrábět a prodávat auta, jako Hummer, běží naplno, přesto zatím nepřinášejí kýžené výsledky. Podstatná otázka ale je, co by se stalo, kdyby opravdu GM došla k bankrotu?
Ztráty společnosti jsou totiž stále alarmující. GM hospodařila v prvním čtvrtletí tohoto roku se ztrátou 3,25 miliardy dolarů a celý loňský rok prodělala za rekordních 38,7 miliardy dolarů. Odpověď na původně položenou otázku ale není podle zahraničních médií snadná. Například list Business Week ve své analýze říká, že největší riziko bankrotu by spočívalo v přístupu k zákazníkům. Jde totiž o to, že nákup auta není krátkodobá záležitost, tak jako třeba online nákup letenek, uvádí list. A podle autora analýzy prý v USA roste dramaticky obava lidí, že automobilka nebude zvládat splnit všechny své garance, které zákazníkům prodejem vozu dala.
Big trouble, jak s oblibou říkají Američané, vidí Business Week v případě bankrotu GM také ve skupině zaměstnanců. Neboť částky placené na penzích a důchodech nejsou rozhodně malé a závazky plynoucí ze smluvních vztahů by v případě žalob mohly automobilce dost přitížit. Analýza dále rozebírá poslední skupiny ohrožených, v případě nečekaného konce firmy, totiž věřitelů a investorů. Není to povzbudivé a veselé čtení. Nezbývá než držet palce vedení společnosti, aby její restrukturalizační programy zabraly a GM přečkala zlé roky v co možná zachovalém stavu. A poučení pro české reálie – i automobilový průmysl mohou potkat nečekané potíže a trable. Zbytek snad není třeba dodávat.
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři