Za co platí průměrní Češi bankovní poplatky
Češi využívají služeb bank čím dál víc. Vyplývá to z průzkumu, který mezi bankami udělaly servery www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz, a jeho srovnání s podobnou anketou z roku 2006. Dnešním bankovním klientům přichází na účet více plateb. Klienti podávají více příkazů k úhradě i trvalých příkazů. Mnohem více rovněž platí platebními kartami a mnohem aktivněji využívají služeb elektronického bankovnictví.
Počet příchozích plateb se v průměru zvýšil ze tři na čtyři. U příkazů k úhradě činí nárůst ze tří a pět plateb měsíčně. V obchodech Češi dnes zaplatí v průměru šestkrát za měsíc, zatímco před dvěma roky to bylo jen dvakrát. Při komunikaci s bankami dnes jednoznačně vede přímé bankovnictví, ať už jde o internetbanking nebo telefonní bankovnictví. V průměru klienti zadávají tři čtvrtiny všech platebním příkazů přes přímé bankovnictví. Jen čtvrtina se podává přes kamenné pobočky bank.
Profil průměrného bankovního klienta sestavily servery v rámci rozsáhlejšího výzkumu, v němž chtějí zmapovat, kolik stojí takového klienta vedení účtu u českých bank. Hodlají tím přispět do diskuse o výši bankovních poplatků, které jsou v České republice nejvyšší ze všech okolních zemí. Ke snižování zatím přistoupily jen některé, patrně i proto, že klienti poplatky ochotně platí, aniž by se zamýšleli nad levnějšími alternativami.
Právě průzkum serverů www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz má klientům pomoci se v rozsáhlé a často poměrně nepřehledné nabídce bank zorientovat. A to navzdory faktu, že klienti využívají různé služby a každý z nich klade důraz na jinou část bankovního servisu. Nástrojem pro srovnání bude právě profil „typického či lépe řečeno průměrného bankovního klienta“, který vychází z chování převážné části uživatelů bankovních produktů. A kdo je typickým klientem bank v České republice? Jaké služby spojené s běžným účtem využívá? Uvedené údaje vyplývají z informací poskytnutých největšími bankami, působícími v České republice. Nejedná se samozřejmě o prostý průměr (pak by čísla nevycházela zaokrouhleně na celá čísla).
Za co platí průměrný bankovní klient
Transakce |
Průměrný klient 2008 |
Průměrný klient 2006 |
Vedení účtu |
Ano |
Ano |
Výpisy měsíčně poštou |
1 |
1 |
Příchozí platby |
4 |
3 |
Vklad v hotovosti |
1 |
1 |
Trvalý příkaz k úhradě |
4 (3x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
2 (1x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
Příkaz k úhradě |
5 (4x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
3 (2x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
Výběr hotovosti na přepážce |
0 |
1 |
Výběr z bankomatu |
3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí) |
3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí) |
Platby u obchodníka |
6 |
2 |
1 (elektronická) |
1 (elektronická) | |
Přímé bankovnictví |
Ano |
Ano |
1 |
nezjišťováno |
Součástí letošního průzkumu bude nově i pasivní bankovní klient, tedy takový, který má účet v podstatě jen k tomu, aby mu na něj mohl zaměstnavatel posílat výplatu. Rovněž profil takového klienta byl sestaven na základě údajů českých bank. Potvrdil se předpoklad, že pasivní klient v podstatě bankovní služby nevyužívá, a je tudíž pravděpodobné, že v rámci různých balíčků či paušálů platí za více služeb, než ve skutečnosti spotřebovává.
Pasivní bankovní klient roku 2008:
· Vedení účtu
· Výpisy měsíčně poštou: 1x
· Příchozí platby: 1x
· Vklad v hotovosti: 0x
· Odchozí platby
o Trvalý příkaz: 0x
o Příkaz k úhradě: 1x (zadán elektronicky)
· Výběry na přepážce: 0x
· Výběr z bankomatu: 1x (z bankomatu vlastní banky)
· Platby u obchodníka: 1x
· Platební karta: 1x (elektronická)
· Přímé bankovnictví: 1x
(autor: Patrik Nacher, J. Stuchlík)
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz