Už máte zimu? Cestáři zase tvrdí, že jsou připraveni
Nemám rád zimu. Zkrátka ne. Ale vždycky se těším na první dny, kdy napadne (protože pracuju v Praze, tak tady) několik centimetrů sněhu a … A nastane Apokalypsa. A to pravidelně každý rok. Je to zkrátka jistota, na kterou se můžete spolehnout. A na co se těším? Těším se na pořád stejné řeči v provedení jiných tváří. „Na zimu jsme připraveni…,“ uslyšíte ve většině médií, která zpovídají představitele Údržby silnic v České republice. No.. a pak napadne (zase třeba v Praze) několik centimetrů sněhu a je zle.
V čem je tedy chyba? V technice, v nedostatečné kritice, odpovědnosti, v nedostatku peněz? Možná ve všem. A hlavně v informovanosti. Když budete chtít najít ucelené informace o tom, kolik peněz z kapes daňových poplatníků stojí zimní údržba silnic, budete mít vcelku problém. „Vygůglujete“ si třeba data o krajích nebo menších územních celcích, ale než poskládáte data za všechny kraje a celky, čísla se změní a všechno je jinak. To třeba v radnice v Yorku vydává pravidelný leták, kterým seznamuje své spoluobčany s veškerými informacemi, které potřebují znát o problému opravy a údržby silnic, cest a chodníků. A hlavně, najdou tam informaci o tom, kolik to všechno stojí, pěkně položku po položce.
A teď data za kousek České republiky. Třeba veřejná data kraje Vysočina říkají ,že na celoroční údržbu 4577 kilometrů krajských komunikací dostali silničáři od kraje zhruba půl miliardy korun, to je tohle číslo 500 000 000. Na zimní údržbu v posledních letech padne téměř polovina z těchto peněz. V zimě se podle Žďárského deníku solí 1409 kilometrů nejzatíženějších silnic, drtí se jich sype zbývajících zhruba 60 procent. Na 216 kilometrů se udržuje jen pluhem.
Je to hodně peněz, nebo málo? Když sledujete záběry aut s oranžově blikající houkačkou a marně se snažící prorazit sněhová pole, váháte. Jenže, pak přijde, jako třeba v mém případě, když jsem jel s taxíkářem, který povídá: „No, jo já mám kamaráda u TSK (Technická správa komunikací) a ten tvrdí, že z jejich aut, jsou vždycky schopný vyjet při sněžení tak akorát dvě.“ Ostatní jsou podle taxikáře a jeho kamaráda v žalostném technickém stavu. Vsadil bych se, že podobná situace bude nejen v hlavním městě…
Pražská TSK na svých internetových stránkách tvrdí, že na sezónu 2007/2008 se připravila. Neslyšeli jste to už? Její představitelé tvrdí, že nakoupili nové stroje, mají lepší rozmístění varovného systému, a plné sklady solí a dalších chemikálií. Lidé si budou moci dokonce zjistit online, jak se silnice budou uklízet. TSK má připravených 380 miliónů korun na udržovaní zhruba dvou tisícovek kilometrů silnic, o které se bude muset starat. O další zhruba dva tisíce kilometrů se postarají jiné firmy.
Statistik a slova o připravenosti a skvělé technice se jistě nečtou špatně. Na druhou stranu bez viditelného a rychlého zlepšení se dopředu nepohnem. Jasně, že nikdo nikdy nečeká, že sníh a kalamita se dá stoprocentně načasovat na hodiny. Na druhou stranu si nechci představit, kdyby Česká republika ležela tam, co třeba Švýcarsko a Rakousko a byla odkázaná na perfektně fungující služby cestářů v zimních Alpách. I oni mají někdy trable a tamní lidé nejsou vzteklí, když nastanou, jen… málokdy se stane, že o cestářích kolují v tak velkém počtu vtipy o jejich neschopnosti .A to myslím za jejich námahu určitě nestojí.
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets