Ikonou módního světa je pro Evropany Paříž, kde žijí nejmódněji oblečení lidé. Pro více než třetinu Evropanů je důležité oblékat se podle posledních módy. Procházet se v botách podle nejnovějších trendů je dokonce naprosto klíčové pro více než třetinu respondentů. A jak jsou na tom Češi?
Paříž je centrem módy a předních návrhářů, a tak není překvapením, že třetina Evropanů se domnívá, že Pařížané jsou nejvíce „chic“ a „in“, myslí si to především sami Francouzi (51 %), Poláci (50 %), Češi (49 %) a Maďaři (49 %).
Na otázku, ve kterém městě se lidé naopak oblékají nejhůře, téměř polovina respondentů nedokázala odpovědět. Češi se domnívají, že nejméně sledují módní trendy v Bukurešti (11 %) a v Moskvě (9 %).
Sledovat módní trendy nebo je ignorovat?
Výzkum se dále zaměřoval na osobní postoje a názory respondentů k módě. Více než třetina dotázaných se vyjádřila, že je pro ně v zásadě důležité se oblékat podle posledních módních trendů, pro 8 % dotázaných je to dokonce velmi důležité. V mezinárodním srovnání je překvapivé, že nejvíce Rumuni a Rusové si zvláště dávají záležet na stylu oblékání, polovina z nich si myslí, že je důležité se oblékat podle nejnovější módy. Naopak pouze 26 % Francouzů tvrdí, že je pro ně důležité být oblečen podle posledních trendů, což je o trochu méně než Češi (30 %).
Ve všech zemích přikládaly důležitost módnímu oblečení častěji ženy (40 %) než muži (30 %). Největší rozdíly (o 15 p.b.) mezi muži a ženami byly zaznamenány především ve Švédsku, Rakousku, Rusku, Německu, ale také v České republice.
Zájem o poslední trendy samozřejmě klesá se zvyšujícím se věkem, zatímco polovina respondentů ve věku 15 až 29 let pociťuje nutnost se módně oblékat, u dotázaných ve věku 30 až 49 let je to jen 36 %.
Graf: Jak je pro Vás důležité být oblečen podle posledních módních trendů?
Obuv podle poslední módy? Nutnost!
Ne nadarmo se říká, že podle bot (stylu, značky, ale i stavu, ve kterém se nacházejí!) poznáte, s kým máte čest. Pro více než třetinu dotázaných je podstatné, aby se obuli podle nejnovějších pravidel módy. Ženy (40 %), ještě častěji než muži, chtějí mít právě takovou módní obuv v šatníku. Na druhé pozici se umístily džíny, které chce mít 25 % dotázaných dle posledních trendů, nejvíce Američané, Holanďani, Dánové a Belgičani. U Čechů obsadily 3. pozici, když 18 % respondentů odpovědělo, že je pro ně důležité nosit značkové a módní džíny, na 2. pozici byly jmenovány trička, topy a košile (27 %). Obuv u respondentů vyhrála jen těsně, v ČR pouze o 1 %.
Kde se inspirujeme?
Nejčastěji respondenti prohlásili, že o novinkách v módě se inspirují v televizi (28 %), ve výlohách obchodů (26 %) a u přátel či v rodině. Pětina dotázaných se inspiruje v časopisech o módě a životním stylu a překvapivě pouze desetina nachází inspiraci u celebrit a známých osobností. Češi se seznamují s módními trendy nejčastěji v obchodech (29 %), u přátel (25 %), v časopisech (18 %) a pouze 14 % dotázaných v televizi.
Výzkum
Respondenti z 19 zemí byli v souvislosti s výzkumem o módě dotazováni, ve kterém městě žijí dle jejich názoru nejmódněji oblékaní lidé a ve kterém nejhůře, jak jsou pro ně osobně důležité módní trendy, kterou část oděvu musí mít podle poslední módy a na závěr, kde hledají inspiraci o módních trendech. Studie se účastnilo téměř 20 000 respondentů starších 15-ti let v období od března do května 2007. Výzkum koordinoval GfK Custom Research pro Wall Street Journal.
Skupina GfK v ČR
Skupina GfK v ČR (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.cz, www.incoma.cz.
GfK Group
GfK Group je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí v pěti obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media a HealthCare. Společně s původní společností NOP World (získanou 1. června 2005) dosáhla GfK Group za finanční rok 2006 obrat 1 112,2 milionů EUR. Skupina GfK svými 115 společnostmi působí po celém světe a pokrývá více než 90 zemí. Z celkového počtu 8 200 zaměstnanců pracuje 80 % mimo Německo. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com.
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb zaměřené na optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com |
Retail and Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a spotřebitelských zvyklostí. Poskytování informací o zboží a službách z oblasti FMCG a SMCG. Více viz: www.gfkcs.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Další informace:
|