(Kurzy.cz)
ČR - únor byl pro maloobchod rekordní
Rekordní únor | 17.4. 2007 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v únoru meziměsíčně reálně o 1,5 %. Meziročně se zvýšily o 7,6 %, bez sezónního očištění o 9,5 %, což bylo historicky nejvíce. Téměř stejný růst (9,4 %) zaznamenaly neočištěné tržby v motoristickém segmentu. V listopadu započatý růst tržeb za ubytování a stravování pokračoval i v únoru (3,4 %).
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) se v únoru meziměsíčně reálně zvýšily o 1,5 %, v tom za potraviny o 2,2 %, za nepotravinářské zboží o 1,0 %. Trendová složka vzrostla stejně jako v předchozích čtyřech měsících o 0,6 % (tabulka č. 1).
Sezónně očištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 7,6 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly o 9,5 %, což bylo nejvíce od roku 1997, tj. od počátku zavedení výběrového statistického zjišťování v maloobchodě. Obdobně rekordní (nejvyšší nebo druhý nejvyšší v historii) růst zaznamenala řada sortimentů, např. nepotravinářské zboží celkem vzrostlo o 12,2 %, z toho prodej elektroniky, stavebnin, nábytku, zahrádkářských potřeb a dalšího zboží pro domácnost o 23,3 %. Tržby za potraviny se zvýšily o 5,8 %.
K celkovému růstu přispěly v únoru nejvíce specializované prodejny s nepotravinářským zbožím (70 %), přičemž největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly již zmiňované prodejny elektroniky, stavebnin atd. (cca 29 %). Nárůst prodeje v tomto sortimentu byl podpořen mimo jiné i mimořádně příznivým počasím pro stavební práce. Pokračoval v lednu započatý vyšší zájem spotřebitelů o nákupy farmaceutického, drogistického a kosmetického zboží (růst tržeb o 10,4 %) viz tabulka č. 3.
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 17,3 %). Podniky se 100 a více zaměstnanci vykázaly růst o 11,4 %, s 20 až 49 zaměstnanci o 10,5 % a s 0 až 19 zaměstnanci o 6,6 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 100,1 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 3,1 %, resp. o 2,4 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,7 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,8 %). Nejvíce se snížily v prodejnách textilu a obuvi (o 2,7 %) a v prodejnách ostatního nepotravinářského a také použitého zboží (shodně o 2,6 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v únoru sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,5 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 2,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 28,8 %, v Estonsku o 17,8 %, v Polsku o 13,0 %, v Litvě o 10,4 %, v Bulharsku o 10,2 %, ve Švédsku o 6,9 %, ve Finsku o 6,6%, ve Spojeném království o 4,9 %, na Slovensku o 4,7 %, ve Španělsku o 3,9 %, v Lucembursku o 2,7 %, v Rakousku o 2,4 % a v Belgii o 1,1 %, zatímco nezměněny zůstaly v Dánsku. Snížily se v Portugalsku o 2,2 % a v Německu o 1,7 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 9,4 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 10,0 % a za prodej pohonných hmot o 8,2 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,6 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 9,4 %.
V listopadu 2006 započal a i v únoru 2007 pokračoval v odvětví ubytování a stravování (OKEČ 55) růst tržeb. Sezónně neočištěné tržby se v únoru zvýšily meziročně reálně o 3,4 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 3,7 % a ve stravovacích o 3,3 %. V ubytování ovlivnily tento vývoj zejména velké podniky provozující hotelová zařízení (růst o 5,3 %). Ze stravovacích zařízení se dařilo nejvíce restauracím (růst o 3,8 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři