Éra VHS v Česku definitivně skončila
Filmový nosič VHS, který na trhu kraloval přes 25 let, v České republice definitivně skončil. Loni se ho prodalo zanedbatelných 363 tisíc kusů, zatímco ještě před třemi roky si lidé koupili 1,9 milionu videokazet. Na jeho místo nastoupil stále víc populárnější videodisk.
"Tento pád VHS si před nedávnou dobou nedokázal nikdo z distributorů ani představit. U většiny titulů již společnosti zadávají výrobu výhradně na DVD," uvedl Pavel Borowiec z DVD Group.cz. Vývoj zájmu o jednotlivé typy nosičů lze dokumentovat i na dalších číslech: v roce 2003 se poměr prodaných VHS k DVD pohyboval na úrovni 61 ku 39 ve prospěch videokazet, v loňském roce to již bylo 12 ku 88 ve prospěch videodisků.
Ani trh DVD se však nevyvíjí zcela podle představ distributorů, stagnující tržby z prodejů v běžné síti obchodů jdou podle nich na vrub rozmáhajícímu se pirátství. Na trh se kromě toho dostala záplava videodisků zdarma nebo za minimální cenu jako přílohy specializovaných časopisů nebo některých deníků.
Nejprodávanějším filmem na DVD se v Česku loni stal Harry Potter a Ohnivý pohár (na snímku záběr z filmu) se 47 tisíci nosiči. Historický žebříček tak stále vede film Pán prstenů: Dvě věže s 92 tisíci prodanými nosiči. Za uplynulých 12 měsíců se v Česku prodalo 2,6 milionu DVD (pokles o 32 tisíc nosičů), distributoři za ně od obchodníků a videopůjčoven utržili 557 milionů korun (velkoobchodní ceny - pro maloobchodní tržby je třeba přičíst marži přes 25 procent a DPH). To představuje pokles o 76 milionů korun (12 procent trhu).
Uvedená čísla znamenají, že tempo propadu trhu se začíná zpomalovat. V roce 2005 se totiž trh snížil o téměř sto milionů korun. Rekordní příjmy trh zaznamenal v roce 2004, kdy distribuční firmy za filmové DVD získaly 730 milionů korun. Distribuční společnosti si však v loňském roce našly další kanál, kterým dostávají nosiče k zákazníkům.
Novým zdrojem příjmů se staly speciální obchodní akce, při kterých se videodisk prodává za sníženou cenu jako doplněk jiného zboží nebo firemní dárek pro klienty. Takto bylo loni možné získat DVD levně například na čerpacích stanicích Benziny. K zákazníkům se touto cestou loni dostalo dalších 1,85 milionu videodisků v souhrnné velkoobchodní ceně 96 milionů korun. "Je to fenomén roku 2006, o rok dříve byl objem těchto speciálních akcí naprosto zanedbatelný," prohlásil Borowiec. DVD Group.cz začala nejnověji monitorovat i příbaly DVD do novin a časopisů. Tímto způsobem se podařilo distribuovat 1,6 milionu DVD v ceně 51 milionů korun. Celková hodnota trhu s DVD tak loni dosáhla 705 milionů korun. Vzhledem k tomu, že DVD Group.cz v předchozích obdobích nesledovala tržby za příbaly a speciální obchodní akce, nelze toto souhrnné číslo porovnávat v čase. Navíc, celková čísla za Českou republiku budou ještě vyšší - DVD Group.cz monitoruje pouze tržby svých členů, stranou tak zůstávají peněžní objemy nečlenů, například společností Levné knihy, Mido Film Brno nebo Řitka Video.
I jejich prodeje dosahují zajímavých čísel - například Levné knihy zaznamenaly úspěch se svou edicí filmů slavných režisérů, které prodávají za 99 korun. Jak uvedl Jan Jurka, který pro Levné knihy zajišťuje dramaturgii filmové edice, například DVD Sladký život italského režiséra Federica Felliniho se prodalo okolo 30 tisíc kusů. Nejprodávanějším DVD z produkce členů DVD Group.cz se stal filmový hit Harry Potter a Ohnivý pohár, kterého se prodalo přes 47 tisíc kusů, nejvyhledávanějším českým filmem na videodisku se staly Účastníci zájezdu Jiřího Vejdělka s 22 tisíci prodanými nosiči.
(Aleš Borovan, Hospodářské noviny)
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.